3065
Sök

Vad får man för runt 100 kkr?

3 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
Hej!

Jag har ägt en bil i hela mitt liv, en SAAB 9-3 2005 års modell. Ägt den i 11 år och passat oss bra med ett i stora drag problemfritt ägande, men nu har det varit mer verkstads-kostnader än vad vi har lust med (och började läcka in vatten)

Förra gången la jag ned tre månader på att gräva men har inte den tiden nu .  (den nu står på parkeringen och inte kan starta efter att jag kört med fläkt för att torka ur den :-(

Vi kör bara  ~400 mil om året, mest stadstrafik men en långresa till Jämtland varje år.
Blev småförbannad/irriterad på en säljare på Upplands bilforum som först pekade ut en SUV för  400 kkr och sedan tyckte att vi skulle köpa elcyklar istället.

1. Vi vill ha en bil, två döttrar dom behöver hämtas ibland och göra mer utflykter än vad vi gör nu.
2. Tillförlitlighet. Den ska starta när vi ska använda den (1-3 ggr/vecka)
3. Driftskostnad: Då vi kör så pass lite så blir fasta avgifter och reparationer stora i förhållande till miltal.
4. Om vi är hyffsat snabba så får vi behålla vår parkeringsplats med laddstolpe, 400 i månaden, men svårt att se om det går jämt upp med en laddhybrid.
5. Den ska tåla en smäll och vara trafiksäker. I stad händer det inte mycket, men måttligt road om någonting händer på de längre resor vi gör.
6. Bagageutrymme i närheten av vad 9-3 har och någorlunda utsikt från baksätet. Men vi inte någon jättekombi typ V70
7. Ingen sittbrunnskänsla som det är i 9-3. En del grymtande vid i och urstigning. (men sitter störtskönt när man väl krypit ned i den)
8. SUV/Kombi/Sedan. Det mesta går. Gärna Automat, men inget krav
9. Tittat b.la på Kia Sportage, Ford Kuga,  V40, S60,  Passat, Opel Insignia, Skoda Octavia. Eller vilket märke som helst..
10. Körde vi mer skulle jag lägga ut mer pengar, men med den sträckan vi kör så har jag svårt att motivera att gå ovanför 120 kkr (men för ett riktigt fynd och hållbar rackare kan jag gå lite högre, max upp till 150 kkr.
11. Vi räknar med att ha den 5-7 år eller tills det är tråkigt och dyrt att gå till verkstad...

Mycket tacksam för hjälp
/C

en grej till, backkamera eller sensor ett måste
Senast redigerat av CT (för 7 timmar sedan)

3 762 Inlägg
för 7 timmar sedan
Toyota Auris kombi hybrid kanske?
Låg skatt
Tämligen låg försäkring, även om den är individuell
Låg förbrukning.
Hög driftsäkerhet.
Utmärkt i stadstrafik.

Krocksäkerhet borde vara skaplig, om än inte bäst.  Går att kolla upp.

Milen är inte särskilt viktiga.
Garantier och sådant finns inte längre på dom.  I regel välskötta sevicemässigt

Men:
Rolig? Nä.
Snabb? Nä
Snygg? Nä
Imponera på polarna? Nä
Dra tunga släp? Nä

Får man en för 100k?
Kanske inte, men borde närma sig.
Samma system som Prius i grunden, så dom är välbeprövade under lång tid.

Annars valfri Toyota eller Honda om "fungera" är ledordet.

Har Editerat några saker
Senast redigerat av Mossan1 (för 7 timmar sedan)

3 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Toyota Auris kombi hybrid kanske?
..

Snygg? Nä
..

Tack, ska kolla upp

Skitfånigt, men både jag och min fru har svårt för fula bilar..

/C

119 Inlägg
för 5 timmar sedan
Instämmer angående Prius mk3 eller Auris HSD mk2, Prius håller generellt högre kvalitet rakt igenom då dessa är ihopbyggda i Japan medans Auris byggs i The Midlands av halvtrötta Britter. Vi vet ju historiskt hur bra Britter är på att bygga pålitliga bilar. ?
Skämt åsido, även Auris är ruskigt pålitliga och välbyggda bilar, enbart dett lilla snäppet under Prius.
Krocksäkra? Ja mycket.
Billigt ägande? Definitivt.
Spännande? Nej, den startar och tar er dit ni ska, tyvärr ingen spänning (pun) där.
Design? Inte tråkigt Golfslätstrukna utan sticker ut, inget för dig med beiga chinos och vit skjorta med fotriktiga Ecco.
Snabba? Det går att bli av med körkortet utan bekymmer på svenska motorvägar, vid rödljuset spöar man dieseldrivna budbilar om man vill.
Har jag egen erfarenhet av dessa? OH ja, jag har både ägt och arbetat med dessa Toylådor, det är inte några bilar som utvecklar en som tekniker då det i regel är service, smörja bakre ok och byta någon glödlampa i skyltbelysning eller huvudstrålkastaren.
Kör jag Toylådehybris själv? Nej, jag har gått över till elbil av annat fabrikat.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

7 739 Inlägg
för 4 timmar sedan
CT skrev:
2. Tillförlitlighet. Den ska starta när vi ska använda den (1-3 ggr/vecka)
3. Driftskostnad: Då vi kör så pass lite så blir fasta avgifter och reparationer stora i förhållande till miltal.
7. Ingen sittbrunnskänsla som det är i 9-3. En del grymtande vid i och urstigning.
8. SUV/Kombi/Sedan. Det mesta går. Gärna Automat, men inget krav
9. Tittat b.la på Kia Sportage, Ford Kuga,  V40, S60,  Passat, Opel Insignia, Skoda Octavia. Eller vilket märke som helst..
10. Körde vi mer skulle jag lägga ut mer pengar, men med den sträckan vi kör så har jag svårt att motivera att gå ovanför 120 kkr (men för ett riktigt fynd och hållbar rackare kan jag gå lite högre, max upp till 150 kkr.
11. Vi räknar med att ha den 5-7 år eller tills det är tråkigt och dyrt att gå till verkstad...

Du ska en japansk bil.
En Honda eller en Toyota.
Rekommenderar Honda CR-V och Toyota RAV4.
Världens två bästa bilar.
F n är RAV4 världens mest sålda enskilda bilmodell.
Tidigare hade CR-V den titeln, men nu får släppa den.
Bilar blir inte världens mest sålda bilar om de är dåliga på något sätt.
Och vad du gör - köp inget europeiskt mög i allmänhet och inte VAG i synnerhet!

3 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Tack för förnuftiga svar, uppskattas!

Jag hade börjat snöa in på S60 för att känna mig lite "lyxig" eller budgetvalet Opel Insignia,
tillbaka på spåret igen..

Vi gillar både Toyotas RAV4 och Hondas C-RV men de ligger utanför den budget jag är villig att lägga för vårat pysåkande.

Hur står sig Mazda 3/6 i förhållande till Toyotas Auris/Prius?

Fick ett erbjudande på en Prius, men på gränsen vad jag kan motivera..
https://www.riddermarkbil.se/kopa-bil/toyota/yjx948/  för 159 kkr

Hälsningar
C

Sök