2512
Sök

Skäl att inte använda blinkers? (Plus statistik körkortslösa)

56 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
Mack skrev:
Vad jag syftade på var att det är en skillnad mellan "rondell" och "cirkulationsplats". Det pratas om båda delarna.

"Det finns ingen lagstiftning angående teckenvisning vid körning i eller ur en rondell." Det är korrekt, för rondellen är cirkeln i mitten.

Med uttrycket "körning i eller ur en rondell" är det uppenbarligen en cirkulationsplats som avses. (Och det kallas rondell i vanligt talspråk).
Inte att man avser "körning i eller ur"
den lilla cirkeln i mitten, haha.

Forummoderator
26 525 Inlägg
för 4 timmar sedan
Blixen skrev:
Mack skrev:
Vad jag syftade på var att det är en skillnad mellan "rondell" och "cirkulationsplats". Det pratas om båda delarna.

"Det finns ingen lagstiftning angående teckenvisning vid körning i eller ur en rondell." Det är korrekt, för rondellen är cirkeln i mitten.

Med uttrycket "körning i eller ur en rondell" är det uppenbarligen en cirkulationsplats som avses. (Och det kallas rondell i vanligt talspråk).
Inte att man avser "körning i eller ur"
den lilla cirkeln i mitten, haha.

Jo, när det pratas rondell så tror jag allmänheten i regel vet att det syftas på en cirkulationsplats..men men.
Fattas bara att någon ska börja prata om sågar..
Hursom. Nu är detta klargjort.

Edit: Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har jag faktiskt funderat över detta fenomen länge. Håller med samtliga som stör sig på att tvingas stanna
inför en ro..cirkulationsplats när de inte behöver det!
Personligen tror jag det inte sällan är samma klientel som inte blinkar är samma som på sena kvällar/nätter kör runt med DRL och tycker att det lyser klent.
Senast redigerat av Mack (för 4 timmar sedan)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

56 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
JN1975 skrev:
.................Stör mig även när man går med hunden, kanske bara i en liten gata, så ser man en bil komma hundra meter bort med några korsningar emellan. Man tar in hunden, går åt sidan, håller in kopplet, så bara svänger de av i en gata innan utan att blinka och man kunde gått vidare helt och gjorde allt i onödan. ............

Ja och värre kan det bli när bilisten plötsligt svänger in på din sidogata
samtidigt som du kliver eller cyklar ut på vägen därför att du trodde han skulle fortsätta rakt fram.
T.ex. förare som inbillar sej dom har 360-graders koll.
Senast redigerat av Blixen (för 4 timmar sedan)

56 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
....... Folk tycks inte fatta att man ska blinka i rondeller!..................

Så är det.
Och folk som svamlar att det saknas lagstiftning för rondeller (som det kallas i talspråk istället för cirkulationsplatser),
vilseleder okunniga läsare på ett oansvarigt sätt.
Nån läsare kan ju felaktigt tro att det är helt lagligt att inte blinka
när man ska ut från en rondell eller när man byter fil en i rondell.

Förutom bötesrisken (även om den är minimal, 500 kr)
har vi OLYCKSRISKEN, som är främsta skälet till att använda blinkers.

163 Inlägg
för 3 timmar sedan
Blixen skrev:
jaka54 skrev:
....... Folk tycks inte fatta att man ska blinka i rondeller!..................

Så är det.
Och folk som svamlar att det saknas lagstiftning för rondeller (som det kallas i talspråk istället för cirkulationsplatser),
vilseleder okunniga läsare på ett oansvarigt sätt.
Nån läsare kan ju felaktigt tro att det är helt lagligt att inte blinka
när man ska ut från en rondell eller när man byter fil en i rondell.

Förutom bötesrisken (även om den är minimal, 500 kr)
har vi OLYCKSRISKEN, som är främsta skälet till att använda blinkers.

Du menar alltså att korrekt benämning av något är svammel och fel benämning är det korrekta.
Såg som Lars skrev, eller varför inte öppna Pandoras box och börja diskutera hjulskruvar eller diffade bakaxlar.
Det är faktiskt per korrekt definition inte lagstiftat gällande teckenvisning vid körning i en rondell, i en cirkulationsplats däremot finns det en tydlig lagstiftning.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Sök