3807
Sök

få bra ljud med mp3-spelare utan att använda vanlig huvudenhet. går det?

782 Inlägg
14 juli 2007
Trådstartare
Vet att många använder mp3-spelaren kopplad till stereon i bilen och det verkar funka bra men nu vart min stereo stulen och då kom iden att spara lite plats och vikt och ev lite pengar och bara skaffa en mp3spelare och koppla direkt till slutsteget.

Jag vet att det funkar någorlunda efter prov med en sandisk spelare för 200:- men ljudet vart inte speciellt bra så nu undrar jag om det går att få till något vettigt ljud med en schysstare spelare eller om man måste gå genom en vanlig huvudenhet, om det går kom gärna med förslag på mp3spelare med bra ljud.

Högtalarna är 4 st 6*9or med ett jbl 600gts steg så det ska knappast liras på några tävlingar utan mest funka på raggen fredag och lördag kväll.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
14 juli 2007
tror inte du kmr få fram så bra ljud  lättast om du skulle testa med en bärbardator å kolla om du får fram bättre ljud smile

782 Inlägg
14 juli 2007
Trådstartare
bärbar dator känns inte som något alternativ då det inte ska bli någon multimediabil utan grejorna sitter i en gammal raggarbil som behöver plats för mer mätare och där stereon fanns skulle va ett rätt bra ställe att få plats med några.
och jag fattar att det inte kommer att bli något perfekt ljud men det vore schysst om det går att få fram ungefär samma ljudkvalite som någon 1500:- cdspelare med hembrända skivor.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
14 juli 2007
köp en billig cd spelare asså vanlig bilstereo som har de du behöver så gör du bara eget fäste typ i handsfaket lr nånannanstans undersätet går nog åxå

782 Inlägg
14 juli 2007
Trådstartare
anledningen att jag tänkte på en vanlig mp3spelare var att jag skulle komma bort från vanliga skivor och då vore nog en vanlig cd med ipod ingång det folk först tänker på men kan jag få ungefär samma ljud från en vanlig liten mp3spelare så vore det så mycket bättre.

Så min fråga till någon som har lite koll går det få ut något vettigt ljud från någon liten mp3spelare utan att koppla ihop med en vanlig huvudenhet för vad jag har fattat så används bara minnes delen i mp3spelarn när man pluggar in den i stereon och stereon står för själva ljudet men går ljudet bara rakt igenom stereon direkt till lågnivån så blir det ju inte sämre att koppla mp3spelarn direkt till steget. eller?

Jag fattar att jag kommer att förlora massa inställnings möjligheter och lyxprylar som radio m.m men jag behöver inget mer än vad en vanlig mp3spelare med eq har och utsignalen från en 200:- spelare räckte till så det kommer nog inte bli något problem.

311 Inlägg
14 juli 2007
å hur hade du tänkt koppla mp3'n till slutsteget? har mp3n, rca utgångar? tongue

Pv med preppad b20..

Proljece?
1 464 Inlägg
14 juli 2007
Har ju vanlig högtalar utgång 2.5 mm men det låter väldigt konstigt i högtalarna.... Eller så gör du så här gammal jänkare kör med  stenkakor smile de e grejor de. Tar ingen plats sätt den under bilen wink

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

66 Inlägg
14 juli 2007
Blaupunkt har ett steg med aux-ingång direkt på steget... Kan kanske vara något?
Annars borde väl en vanlig 2.5 mm > 2xrca adapter funka och köra in direkt i steget?

Forum för Toyota Aygo / Peugeot 107 / Citroën C1: http://trillingbilarna.phpbb2.se

782 Inlägg
14 juli 2007
Trådstartare
Koppla in mp3spelaren till slutsteget är inga som hällst problem.
3,5 mm stereopropp till 2 rca kablar finns att köpa överallt och används när du kopplar in grejor till hemmastereon tex. datorn.

Haxer: du har fattat grejen men tyvärr finns inga stenkakor med bra musik, men har faktiskt hittat cdspelare som ser ut som skivspottare men den verkar riktigt dålig så den går bort men om någon skulle ha avgjutningar av skivspottare som såldes för 7-8 år sen som man fick mixtra in en cdspelare i själv får ni gärna höra av er.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
14 juli 2007
går väll att ha vilken  mp3 som hällst har ju kopplat mitt mono steg med basarna till datorn men   man få inte ut lika bra ljud tycker jag om du då inte hittar en värsting mp3 då

782 Inlägg
14 juli 2007
Trådstartare
Är värsting mp3spelarna så pass bra då att det går att använda dom direkt utan huvudenhet eller är det lika "dåligt" ljud i alla mp3spelare och vilka är det bra ljud från?
Känns som samma fråga som allt började med.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
15 juli 2007
annars så fixa en  radio med lowinput gångar och en fm sändare till mp3n tongue de funkar

666 Inlägg
16 juli 2007
men fixar du en mp3 med hög ljudkvallite, tex Iaudios produkter, de har en överlägsen eq och ljudförstärkare... testade med min Iaudio5 rakt in i steget, lät faktiskt riktigt bra...

//Silver

782 Inlägg
16 juli 2007
Trådstartare
Köpte mej en ipod igår för att prova med och det vart ganska mycket bättre än sandisk spelaren jag har provat med innan så nu sitter det bara en mp3spelare i bilen utan någon vanlig stereo.

vad jag har fattat så ska iaudio och iriver ha bäst ljud men det vart en ipod bara för att den passa bäst och jag hitta inga vettiga fjärrar till dom små iaudio o iriver.

Sök