5562
Sök

Köpråd bilfirma

3 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Goddag! Jag går och sneglar på en bil i 25-30 000 kronors klassen från 2007-2010, förmodligen en Toyota Yaris eller Aygo för deras pålitlighet. Den kommer uteslutandes att köra korta sträckor inom stan.

Hur som helst, hur ser det ut med skyddet från firnor när man köper i denna prisklassen? Jag vet att man är skyddad av konsumentköplagen, men säg att det uppstår ett stort problem under de första 2 åren, som att exempelvis kopplingssatsen var sliten vid köp och ger sig strax därefter, hur stor chans är det att jag som köpare går ur en sådan tvist vinnandes? Vad är er erfarenhet?

3 458 Inlägg
för 1 timme sedan
Vid den prisklassen skulle jag inte förvänta mig någon slags garanti. Speciellt inte på en koppling, om den till o med var sliten vid köp. Det är ju "slitage delar".

På så billiga bilar så ska man verkligen gå igenom bilen och prov köra. Och förvänta dig att när säljaren inte ser dina bakljus, då löper "garantierna" ut också.

392 Inlägg
för 18 minuter sedan
Dittdutt22 skrev:
Goddag! Jag går och sneglar på en bil i 25-30 000 kronors klassen från 2007-2010, förmodligen en Toyota Yaris eller Aygo för deras pålitlighet. Den kommer uteslutandes att köra korta sträckor inom stan.

Hur som helst, hur ser det ut med skyddet från firnor när man köper i denna prisklassen? Jag vet att man är skyddad av konsumentköplagen, men säg att det uppstår ett stort problem under de första 2 åren, som att exempelvis kopplingssatsen var sliten vid köp och ger sig strax därefter, hur stor chans är det att jag som köpare går ur en sådan tvist vinnandes? Vad är er erfarenhet?

Självklart är en 15-20 år gammal bil sliten i mekaniken.
Man kan ju som köpare inte ta för givet att det ska vara oslitet efter 15000-30000 mil.
Men självklart ska bilen klara en besiktning och vara trafiksäker.

Om en koppling slirar eller känns riktigt dålig så bör det ju visa sig vid provkörning.
Konsumentköplagen tar ju även hänsyn till om kopplingen har suttit där i 20 tusen mil, då kan man kanske inte förvänta sig att den inte kan komma att gå sönder.   

Om motorlampan däremot tänds kort efter köp för något elektronikfel så kan man förmodligen göra sannolikt att felet fanns vid köptillfället och då kan KKL komma att gälla.
Eller om man kanske upptäcker att motorn läcker vatten eller olja kort efter köp så kan det också vara samma sak.

8 911 Inlägg
för 16 minuter sedan
Bilar för 30 000kr får nog räknas in i "end of life" och vid evt reklamation så lär man nog inte nå framgång.

Fotograf på Tierp iDag

Sök