Volvo V70 Flexifuel i princip obrukbar. Felkoder Lambda finns

Shotgun-Vix
13 november 2021 · 313 Inlägg

Hej. Hoppas på lite hjälp här...
Har en V70 2008 med b4204 s4 motorn (Fords 2.0 flexifuel). Bilen går tokdåligt. Hostar, blöddrar, tappar kraft och drar (MYCKET) bränsle.
Felkoder jag har är P0132 och P0138, dvs. Hög spänning lambdasond 1 & 2 samt motorlampa. Motorlampan tänds inom ca 2 mils körning om jag raderar koderna. Bilen går inte bättre med koderna raderade. Nyservad med NGK V-Power, Champion luftfilter, Mobil 1 5w-30 olja. Ingen skillnad mot innan då det satt Iridium-stift i. Beter sig som med kraftiga misständningar men inga felkoder på det.
Bilen är direkt farlig att framföra, speciellt i korsningar  m.m. och säkert ett irritationsmoment för bakomvarande då den har svårt att komma upp i fart och stanna där. får pumpa på gasen för att bibehålla farten.
När jag bytte stift lät jag de gamla vara under oljebytet och lyste sedan sen ner i stifthålen. Då var det blött i 1:ans cylinder. Funderar på om spridaren läcker  och om det kan ge de symtom jag upplever?
Eventuellt att reglersonden (1) är trasig och inte kan kan optimera luft/bränslemängd?

Senast redigerat av Shotgun-Vix (13 november 2021)

ottorb
13 november 2021 · 320 Inlägg

vad är det för bränsle kör du med? bensin eller etanol

Shotgun-Vix
13 november 2021 · 313 Inlägg

ottorb skrev:
vad är det för bränsle kör du med? bensin eller etanol

Jag kör på bensin. Glömde nämna detta.

amazonsimme
13 november 2021 · 303 Inlägg

Kolla kontaktstycket på servopumpen.  Är det blött av olja i detta kontaktstycke har du orsaken till feletsymptomet där.

Oljan trycks vidare genom kablarna till motorstyrenhet och lambdasonder.
Kolla kontaktstycke till lambdasonderna, är det blött där också?

xXSammy
13 november 2021 · 6 566 Inlägg

Dessa motorer saknar luftmassmätare och syresensorerna sköter "allt"

Bör även lossa spridarbryggan och kolla ifall någon spridare droppar när tändning slås på och samtidigt knacka lite på en efter en med en mejsel

De/Dem
Haxe99
26 augusti 2023 · 1 Inlägg

Löste det sig för dig? Min läcker också å bilen går inte att använda… kan köra som vanligt en stund sen börjar det rycka bludra å den sotar samt finns ingen kraft,  pumpar man på gasen blir han normal i någon secund sen börjar det igen.

Shotgun-Vix
17 september 2023 · 313 Inlägg

Haxe99 skrev:
Löste det sig för dig? Min läcker också å bilen går inte att använda… kan köra som vanligt en stund sen börjar det rycka bludra å den sotar samt finns ingen kraft,  pumpar man på gasen blir han normal i någon secund sen börjar det igen.

Beställde en ny givare till servopumpen (det var mycket blött där, samt servooljenivå var låg). Hann dock tyvärr inte prova att åtgärda då jag fick bra bud på bilen och redan hade hittat annat att åka med.
Låter ju onekligen som samma symtom. Skulle nog bytt den där givaren på servopumpen och försökt rengöra kablaget och drabbad elektronik medelst elektronikrengöring i första hand.
Mvh

Senast redigerat av Shotgun-Vix (17 september 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang