4749
Sök

Vilka firmor renoverar förgasare

1 233 Inlägg
29 september 2013
Trådstartare
Vill lämna bort min Zenith/Stormberg förgasare på renovering. Den lirar inte speciellt bra, och känner att jag inte orkar eller har kunskap om renovering av förgasare.

Vilka firmor renoverar förgasare idagsläget? Gärna kring Sthlm-området, men dessa saker går ju även att skicka, så i övriga landet är även det intressant.

Vore tacksam för svar.

1 915 Inlägg
29 september 2013
Vad har du för modell? 150CD? 175CD?

Att lämna bort lär nog kosta en del, men blir ju iaf bra gjort!
Det är rätt enkelt att fixa dom själv annars, bara köpa en renoveringssats och googla fram en sprängskiss, sen skruva isär o byta delarna. smile
Sen att den inte "lirar" så bra kan ju även bero på att den bara behöver justeras, så motorn får rätt luft/bränsleblandning.

Men skadar ju inte med nya delar i den, sänker förbrukningen lite oxå om nuvarande delar är slitna.
Vet inget företag i Stockholm, du får googla!
De jag kommer på är:
www.forgasarteknik.se
www.misab.se
Misab är duktiga på förgasare, har själv haft kontakt med dom för lite råd o tips, när jag hade en volvo 244 för några år sedan med en förgasare som var slut. Dock köpte jag bara delar o renoverade själv.
Läste på deras hemsida nu att de tar 700kr per timme vid renovering av förgasare.
Dock så innan de renoverar så får man först skicka in den till dom för att få ett kostnadsförslag som kostar 1500kr. Då tvättar de den och går igenom och kollar skicket och om de kan renovera den.
Så blir ju 1500kr först (+frakt), sen 700kr per timme vid renovering och du får nog räkna med ett par/några timmars jobb och så tillkommer kostnaden för delarna(runt 900kr för en rep-sats), så slutsumman blir några tusen kr.
http://www.misab.se/renovering.php?kid=4-291

Ibland kan man även ha tur att hitta renoverade eller nya förgasare på tradera och ebay osv.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

1 233 Inlägg
30 september 2013
Trådstartare
Förgasaren sig sig fungerar väl tillfredställande. Men i och med renovering av min Saab 99 vill jag få den renoverad. Allt annat skall ju åtgärdas. Motorn i sig är redan renoverad, och beöhver bara en rejäl rengöring. Förgasaren i sig är orörd sedan 1982, och behöver således troligen gås igenom.

Har för mig att det är en 175:a jag ha på bilen.

Känns som om det är lite väl pilligt, kanske blir till at köpa en förgasare och skruva isär den och sedan se om man får ihop den igen.

1 412 Inlägg
30 september 2013
Dom är ganska enkla att skruva på, känner du dig osäker så ta många foton när du skruvar isär och håll allt kliniskt rent så är det lugnt.  smile

En renovering gör jätteskillnad på en halvsliten 175:a.

1 915 Inlägg
1 oktober 2013
Ok.
Har du renoverat motorn själv? I så fall bör du klara att renovera förgasaren oxå smile
Du spar ju ett par tusen på att renovera den själv och personligen så renoverar jag hellre mina saker själv än att lämna bort, då vet jag att det blir bra gjort!

Det är rätt enkelt att skruva isär och ihop förgasaren. Sen när det är klart får man åka till en verkstad som har avgasmätare och justera förgasaren så det blir bra värden. Kan funka att ta med en påse med bullar till besiktningsstationen oxå och låna deras avgasmätare. Vet en del som gjort så här i stan iaf.

Är du lite osäker så ha kameran med dig och ta lite kort innan du tar bort saker, så vet du hur de ska monteras sen. Sen syns det även bra på sprängskissen vart delarna ska sitta.
Bara att ha en ren bänk att lägga upp alla delar på i bra ordning så ska det inte vara några problem att ordna det själv.
De innehåller en del smådelar.
http://kgtrimning.com/RS43.jpg
http://www.misab.se/Stromspares.gif

master_lars skrev:
Förgasaren sig sig fungerar väl tillfredställande. Men i och med renovering av min Saab 99 vill jag få den renoverad. Allt annat skall ju åtgärdas. Motorn i sig är redan renoverad, och beöhver bara en rejäl rengöring. Förgasaren i sig är orörd sedan 1982, och behöver således troligen gås igenom.

Har för mig att det är en 175:a jag ha på bilen.

Känns som om det är lite väl pilligt, kanske blir till at köpa en förgasare och skruva isär den och sedan se om man får ihop den igen.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

1 233 Inlägg
1 oktober 2013
Trådstartare
Man kanske skall ge sig på en renovering själv. Det som avskräker mig mest är alla små delar som lätt kan försvinna. Men man kanske får lägga en eftermiddag på detta.

Blir till att beställa delar.

7 Inlägg
för 1 timme sedan

7 790 Inlägg
för 1 timme sedan
Har man en motor med dubbla SU så kan det vara svårt att renovera dom om dom är mycket/långt körda.
Att byta packningar och centrera nålar/munstycken är inte så svårt med nya packningar.
Värre är om förgasarna har glappande spjällaxlar som suger luft - speciellt vid dubbla förgasares synkronisering.
Men nu var det ju inte fråga om synkronisering av dubbla förgasare - f ö har jag själv en Synkrotest - men det går  (nästan) lika bra med en slangbit och god hörsel.

Bland det skönaste billjud man kan höra är brölet från dubbla SU på en B18 Sport utan luftrenare.

Sök