3628
Sök

Ta bort dragkroken eller inte volvo v50, 2007

36 Inlägg
26 november
Trådstartare
#1
Hej. Jag har en Volvo v50 2007. Den gick inte genom besiktningen pga att dragkroks ramen är rostig där ramen slutar båda sidorna. Det är en fast dragkrok.
Har varit på en verkstad för offert. Fick som svar att det går svetsa på ramen där det är rost typ man svetsar på metall bit på den rostade delen och sedan mot dör den sitter. Med andra ord två nya metallbit ar på vardera fästen.

Andra alternativet är att ta bort dragkroken och lägga pengar på första bilen men då är det en avgift på 1100 kr för besiktning.

Annars är det att montera nytt men skulle kosta en del.

Vill inte lägga så mycket pengar på bilen då den är andra bil, bilen används för att barnen ska övningsköra på den.

Tänker att ska jag lägga pengar på en bil jag max kommer ha 2 år.

Kan lägga pengarna på första bilen som saknar dragkrok.

Vet inte om svets förslaget går genom besiktningen?

Vad hade ni gjort?
Trevlig dag/ kväll.

* Voff voff *
11 093 Inlägg
27 november
#2
En ny krok kostar ju inte särskilt mycket, en begagnad ännu mindre. Jag hade nog valt något av dom alternativen...

Svetsa i dragkroken är jag tveksam till att besiktningen uppskattar, men jag vet inte säkert dock?!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

3 461 Inlägg
27 november
#3
Kostar det verkligen på besiktningen om man tar bort kroken?  Tog bort kroken på min gamla e34 pga rost. Då ändrades det automatiskt på besiktningen till ingen drag. Men det var 15 år sedan. Kanske annat vid ombes.  Om kroken är så pass, hur ser resten av bilen ut? Om du inte använder kroken så varför lägga pengarna?


7 799 Inlägg
27 november
#4
Står det i bilens papper att den har draganordning?
Om inte är det bara att demontera den.
Eftersom bilen är en "07:a" så har den förmodligen genomgått en förenklad regbes - s k "A3" - och då måste du genomföra en ny regbes.
Jag har hört/läst att besiktningstekniker numera kan stryka noteringen om "kula" i pappren utan krav på regbes.
Men vet inte säkert.
Kolla med närmaste bilprovning.
Vad jag dock vet säkert är att det inte är tillåtet att svetsa i en typgodkänd draganordning!

5 Inlägg
27 november
#5
martin355 skrev:
Hej. Jag har en Volvo v50 2007. Den gick inte genom besiktningen pga att dragkroks ramen är rostig där ramen slutar båda sidorna. Det är en fast dragkrok.
Har varit på en verkstad för offert. Fick som svar att det går svetsa på ramen där det är rost typ man svetsar på metall bit på den rostade delen och sedan mot dör den sitter. Med andra ord två nya metallbit ar på vardera fästen.

Andra alternativet är att ta bort dragkroken och lägga pengar på första bilen men då är det en avgift på 1100 kr för besiktning.

Annars är det att montera nytt men skulle kosta en del.

Vill inte lägga så mycket pengar på bilen då den är andra bil, bilen används för att barnen ska övningsköra på den.

Tänker att ska jag lägga pengar på en bil jag max kommer ha 2 år.

Kan lägga pengarna på första bilen som saknar dragkrok.

Vet inte om svets förslaget går genom besiktningen?

Vad hade ni gjort?
Trevlig dag/ kväll.

Låter inte värt det.

7 799 Inlägg
söndag 11:01
#6
Volvo V50 är ju ingen ovanlig bil - borde finna många på landets bilskrotar.
Att byta "krok" borde inte vara så svårt, under förutsättning att skruvar och muttrar inte rostat fast.
Den för gemene man mest komplicerade delen - eluttaget - är ju redan på plats.
Jag skulle i ditt ställe leta efter en begagnad "krok" och montera den/låta någon montera den.

36 Inlägg
måndag 22:05
Trådstartare
#7
Hej. Jag har kollat på bilens papper det står att draganordningen är "kulkoppling".

På besiktningsprotokollet står det " dragram kulkoppling 1,6 Rostskadad".

Då räcker det väl inte med att bara dragkroken ska bytas?

Vill helst att någon ska svetsa och sedan måla det men, verkar inte godkännas
En verkstad sa att det beror på personen som besiktar bilen. Han har sett mer rost på bilar som gått genom.

Om det räcker med att bara byta dragkroken så kan jag i princip göra det själv. Tror det bara är två skruvar med muttrar.

Funderar på att gå till ett annat besiktningsföretag för att kolla om det bara räcker med byte av dragkroken.

302 Inlägg
Igår 00:13
#8

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

134 Inlägg
Igår 05:50
#9
Svetsa en bult på kulan så blir den obrukbar men finns kvar ?
Senast redigerat av FenioN (Igår 16:55)

Saab 9-5 2.0t -04

7 799 Inlägg
Igår 11:06
#10
martin355 skrev:
Hej. Jag har kollat på bilens papper det står att draganordningen är "kulkoppling".

På besiktningsprotokollet står det " dragram kulkoppling 1,6 Rostskadad".

Då räcker det väl inte med att bara dragkroken ska bytas?

Vill helst att någon ska svetsa och sedan måla det men, verkar inte godkännas
En verkstad sa att det beror på personen som besiktar bilen. Han har sett mer rost på bilar som gått genom.

Om det räcker med att bara byta dragkroken så kan jag i princip göra det själv. Tror det bara är två skruvar med muttrar.

Funderar på att gå till ett annat besiktningsföretag för att kolla om det bara räcker med byte av dragkroken.

Tror inte att det är "svanhalsen med kula" som fått nedslag på rostskada.
Den torde inte kunna bli rostskadad, då den är massiv.
På besiktningsprotokollet står det ju "dragram" - d v s delen mellan bilen och svanhalsen med kulan.

5 Inlägg
för 10 timmar sedan
#11
torsen skrev:
martin355 skrev:
Hej. Jag har kollat på bilens papper det står att draganordningen är "kulkoppling".

På besiktningsprotokollet står det " dragram kulkoppling 1,6 Rostskadad".

Då räcker det väl inte med att bara dragkroken ska bytas?

Vill helst att någon ska svetsa och sedan måla det men, verkar inte godkännas
En verkstad sa att det beror på personen som besiktar bilen. Han har sett mer rost på bilar som gått genom.

Om det räcker med att bara byta dragkroken så kan jag i princip göra det själv. Tror det bara är två skruvar med muttrar.

Funderar på att gå till ett annat besiktningsföretag för att kolla om det bara räcker med byte av dragkroken.

Tror inte att det är "svanhalsen med kula" som fått nedslag på rostskada.
Den torde inte kunna bli rostskadad, då den är massiv.
På besiktningsprotokollet står det ju "dragram" - d v s delen mellan bilen och svanhalsen med kulan.

Borde ju då vara där kroken fäster som behöver fixas.

3 882 Inlägg
för 48 minuter sedan
#12
Har man klent med stålar är väl att ta bort draget bästa lösningen om man inte behöver det.

Behöver man det är en annan femma.
Då får man punga ut.

Förr fick man montera begagnade drag.
Idag vet jag inte.

Besiktning för ändring i regbeviset är inte gratis, men inte skitdyrt heller.

36 Inlägg
för 8 minuter sedan
Trådstartare
#13
Hej. Tack för alla svar. Har kollat efter begagnade drag krok, det finns men är nästan lika dyr som ett nytt.

Kommer att behålla bilen i typ max fyra år. Ingen ide satsa på en 20 år gammal bil. Då kan jag lika gärna lägga pengarna på den nya som behöver dragkrok. I

Var hos en besiktningsman och han kollade på dragkroken och sa att det bara är skruva loss dragkroken (kroken) och så är den avregistrerad. Ramen fattade jag att den skulle sitta kvar.

Skulle kosta 750 kr för att göra efter kontrollbesiktningen / avregistreringen.
Enklast och smidigast att göra så.


Sök