4609
Sök

Få ner bränsleförbrukningen på B21A

4 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Hej!

Tänkte kika lite vad folk ger för tips att byta för att få ner bränsleförbrukningen på en b21a, tycker min drar lite väl mycket. Ryker en del avgaser mycket mycket mer än b230fd som jag också har, fuktar även på marken 10-20cm ifrån avgasröret, bilen går bra i övrigt men drar ganska mycket bensin, tankar 98oktan.

Forummoderator
26 562 Inlägg
för 3 timmar sedan
Vad är mycket för dig?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Mack skrev:
Vad är mycket för dig?

Har inte räknat på det men jag kommer runt 25mil på full tank

Forummoderator
26 562 Inlägg
för 2 timmar sedan
Texasnordstrom skrev:
Mack skrev:
Vad är mycket för dig?

Så 25 mil på, är det 60 liter?
Ja det låter lite klent.

Funkar choken som den ska?

4 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Mack skrev:
Texasnordstrom skrev:
Mack skrev:
Vad är mycket för dig?

Ja det låter lite klent.

Ja precis 60liter är tanken på. Ja choken är som den ska, men tänkte om det är massa slitage delar man ska byta i förgasaren eller om man ska göra någon justering av förgasaren. Men som jag skrev tidigare som tyder på att den går lite fett är ju att det luktar riktigt mycket soppa av avgaserna och att det blir blött på backen när man stått på tomgång i några minuter. Har inte kollat tändstiften hur dom ser ut men den går bra och startar riktigt lätt.

Forummoderator
26 562 Inlägg
för 2 timmar sedan
Texasnordstrom skrev:
Mack skrev:
Texasnordstrom skrev:

Ja det låter lite klent.

Ja precis 60liter är tanken på. Ja choken är som den ska, men tänkte om det är massa slitage delar man ska byta i förgasaren eller om man ska göra någon justering av förgasaren. Men som jag skrev tidigare som tyder på att den går lite fett är ju att det luktar riktigt mycket soppa av avgaserna och att det blir blött på backen när man stått på tomgång i några minuter. Har inte kollat tändstiften hur dom ser ut men den går bra och startar riktigt lätt.

Har den alltid varit så här i din ägo eller har det kommit plötsligt?
När gjordes service senast? Några modifikationer på bilen?

4 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Mack skrev:
Texasnordstrom skrev:
Mack skrev:
Texasnordstrom skrev:

Ja det låter lite klent.

Mack skrev:
Texasnordstrom skrev:
Mack skrev:

Ja det låter lite klent.

Köpte bilen för drygt 2 månad sen, den är ny servad och det är en person som tar hand om sina bilar som ägt den innan. Motorn är helt original. Har vart så under min ägo men började tänka på det för inte så länge sedan.

5 923 Inlägg
för 42 minuter sedan
Antar motor sitter i en Volvo 240?
Tankmätaren går inte att lita på, väldigt icke linjär och oexakt på dessa.
Så räkna förbrukning på trippen till att börja med, en fräsch b21a med m45 drar i regel runt 1L/mil om man kör lugnt och håller hastigheten till max 100km/h.

Förgasarbilar ryker och luktar mycket pga ingen katalysator.

Är brytsarspetsen i gott skick och korrekt inställd?

Är förtändningen korrekt inställd?

Är fördelarlock, rotor, tändkablar och tändstift i gott skick?

Tänddelarna är minst lika viktiga för förbrukningen som bränsleblandningen.
Som exempel så när jag var 18år hade jag en Volvo 345, den drog 1L/mil på en 8mil lång resa till Biltema jag köpte sen nya tänddelar och monterade dom ute på parkeringen och bilen drog då 0,7L/mil på resan hem. Körde 90km/h  på E4an åt båda hållen.

Fri fart för ett fritt folk!
14 928 Inlägg
för 3 minuter sedan
skulle nog förutsätta att bilen inte är servad någonsin ungefär det är en b21a vi pratar om 

men spontant  byt stift nya tändkablar rotor fördelarlock  dit med ny konding och brytarspetsar ställ in allt. 

sen börjar det lite krångligare   renovera förgasaren..  byt allt som går att få tag i nytt till förgasaren.. mest troligen är nålen totalt söndersliten och munstyckna slitna..     så byt allt som går att byta alternativt försöka hitta en ny förgasare/utbytes  sen ställ den med en riktigt gas mätare..  där co halten är inom inställingsvärdena  som står på lappen i motorutrymmet skulle gissa på mellan 1.5%-2.5%  ställ den där hc är som lägst.. 

då borde den gå märkbart snålare..   många ställer ner cohalten för lågt och sen efter bes så skruvar dom på förgasaren hej vilt och då får den en co halt på typ 10%  och den kommer stinka och gå illa och dra massor av bränsle..     

nu hade jag personligen förskt bygga om med insprut för förgasare  är i min värld helvetet på jorden..  men det är min personliga åsikt smile

Kör fort så hinner inget hända...

Sök