6063
Sök

Elbilägare ? vad måste finnas för att ni ska vara nöjda? Och ångrar ni bytet?

18 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
Jag har blivit mer och mer nyfiken på elbilar nu när de börjar bli så vanliga.

Men jag tycker att det är svårt att veta vad som faktiskt spelar roll i vardagen om man bara läser broschyrer.

På pappret låter ju allt fantastiskt:
500 km räckvidd, snabbladdning, app, värmepump osv.

Men hur är det egentligen när man använder bilen varje dag?

Till exempel:

En kall vintermorgon när bilen står ute och det är -15 °C ? är förvärmning via appen ett måste?

Om man kör 8?10 mil till jobbet ? hur viktig är verklig vinterräckvidd?

Om man bor i villa ? skulle ni kunna tänka er elbil utan laddbox hemma?

På långresan ? hur snabbt måste bilen egentligen kunna ladda för att det ska kännas smidigt?

Och vad säger ni som gått från bensin/diesel till elbil:

Ångrar ni att ni bytte till elbil?
Eller ångrar ni att ni inte bytte tidigare?

Vilken funktion eller egenskap trodde ni var oviktig när ni köpte bilen, men som ni idag absolut inte skulle vilja vara utan?

Och tvärtom ? finns det något ni betalade extra för som ni nästan aldrig använder?

Är genuint nyfiken på era erfarenheter, särskilt från er som kör elbil året runt i svensk vinter.

950 Inlägg
för 40 minuter sedan
Bono_ skrev:
Jag har blivit mer och mer nyfiken på elbilar nu när de börjar bli så vanliga.

Men jag tycker att det är svårt att veta vad som faktiskt spelar roll i vardagen om man bara läser broschyrer.

På pappret låter ju allt fantastiskt:
500 km räckvidd, snabbladdning, app, värmepump osv.

Men hur är det egentligen när man använder bilen varje dag?

Till exempel:

En kall vintermorgon när bilen står ute och det är -15 °C ? är förvärmning via appen ett måste? Ja.

Om man kör 8?10 mil till jobbet ? hur viktig är verklig vinterräckvidd? Inte viktig, moderna elbilar klarar det utan problem.

Om man bor i villa ? skulle ni kunna tänka er elbil utan laddbox hemma? Ja.

På långresan ? hur snabbt måste bilen egentligen kunna ladda för att det ska kännas smidigt? 25 minuter.

Och vad säger ni som gått från bensin/diesel till elbil:

Ångrar ni att ni bytte till elbil? Nej.
Eller ångrar ni att ni inte bytte tidigare? Nej.

Vilken funktion eller egenskap trodde ni var oviktig när ni köpte bilen, men som ni idag absolut inte skulle vilja vara utan?
Appen.
Och tvärtom ? finns det något ni betalade extra för som ni nästan aldrig använder?
Pruttknappen.
Är genuint nyfiken på era erfarenheter, särskilt från er som kör elbil året runt i svensk vinter.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Sök