11747
Sök

Nytt ljud i bilen vad ska jag ha?

10 Inlägg
28 juli 2007
Trådstartare
Hejsan!
Jag är ny här på detta forumet bara så ni vet.
Jag har nyligen köpt en Mazda 626 2.0 -98 och nu skulle jag vilja byta ut högtalarna i den, men inte till vad som helst.

Så här är det, min mamma har en volvo s60 -04 med ett otroligt skön bas tycker jag. När jag frågade pappa vad det var för bas som var i bilen,då sa han att han trodde inte där fans någon utan det ända som fanns där var dörr högtalarna.

Nu är min fråga om ni någon gång lyssnat på basen i en s60 och vet var den kommer ifrån, ifall det är bara dörr högtalrna eller om den har någon inbyggd bas någonstans så får ni gärna svara på min fråga.

Om det nu är så att det bara är dörr högtalaran som ger den basen då undrar jag ungefär vad jag ska ha för något för att komma upp i den klassen och det ljudet som vår volvo har?

3 714 Inlägg
28 juli 2007
det kan va monterat en sub i bagageluckan under golvet

lyfter du upp golvet så syns det då isånnafall

om det är stora ljudpaketet i bilen då smile

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

a.k.a aLan.
281 Inlägg
29 juli 2007
på s60 sitter det 2st 8or eller 6or i hatthyllan..

Avstängd
84 Inlägg
29 juli 2007
om du vill ha ett ricktigt bra ljud så skulle jag tagit ett rockford punch kitt me delningsfilter å midbas å diskanter vettu detta hjälper dom dig gärna med på brl vettu

1 631 Inlägg
29 juli 2007
DjJoS skrev:
Hejsan!
Jag är ny här på detta forumet bara så ni vet.
Jag har nyligen köpt en Mazda 626 2.0 -98 och nu skulle jag vilja byta ut högtalarna i den, men inte till vad som helst.

Så här är det, min mamma har en volvo s60 -04 med ett otroligt skön bas tycker jag. När jag frågade pappa vad det var för bas som var i bilen,då sa han att han trodde inte där fans någon utan det ända som fanns där var dörr högtalarna.

Nu är min fråga om ni någon gång lyssnat på basen i en s60 och vet var den kommer ifrån, ifall det är bara dörr högtalrna eller om den har någon inbyggd bas någonstans så får ni gärna svara på min fråga.

Om det nu är så att det bara är dörr högtalaran som ger den basen då undrar jag ungefär vad jag ska ha för något för att komma upp i den klassen och det ljudet som vår volvo har?

Det enklaste är att ta S60:n och köra in till en bilstereobutik. Be dom lyssna och rekommendera ett paket som ligger på samma nivå.

Vill du dessutom ha det installerat av dem så är ju själva specen rätt enkel då det finns en tydlig referens.

Spekulation på forumet är svår då det finns alldeles för många faktorer som spelar in på hur det verkligen låter (ljudsystem, musik, inställningar etc).

Men mest troligt är att du behöver ett schysst framsystem, ett steg samt en baslåda + en hyfsad CD med EQ så det går att ändra karaktär på ljudet. Kostar runt tio tusen.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Sök