Saab 9000 CSI bromsar av sig själv!

Churles
27 juli 2007 · 12 Inlägg

Tja!
Nu är det så att jag har ett väldigt läskigt problem med min bil och det är att den vid låga hastigheter kan bromsa av sig själv!

Jag kan t ex. krypa fram mot ett rödljus, sedan börjar bromspedalen vibrera/skaka/darra/låta och om jag då nuddar bromsen(kan bara nudda med en tå) så tvärnitar den snabbt och sedan är det över och den börjar rulla igen.

Detta händer inte ofta men det har börjat hända mer och mer nu för tiden.

HJÄÄÄLP! vad är det för fel?


Tack på förhand!

okkar
28 juli 2007 · 694 Inlägg

Churles skrev:
Tja!
Nu är det så att jag har ett väldigt läskigt problem med min bil och det är att den vid låga hastigheter kan bromsa av sig själv!

Jag kan t ex. krypa fram mot ett rödljus, sedan börjar bromspedalen vibrera/skaka/darra/låta och om jag då nuddar bromsen(kan bara nudda med en tå) så tvärnitar den snabbt och sedan är det över och den börjar rulla igen.

Detta händer inte ofta men det har börjat hända mer och mer nu för tiden.

HJÄÄÄLP! vad är det för fel?


Tack på förhand!

hmm jadu abs säger ja då.. konstigt fel.. bromsarna känner ju inte av bilens fart.. kan det vara att något sitter löst och vid hastighet att det ah inte rör på sig då.. att vid låga farter att bilens vidrationer gör att bromsarna kommer åt skivan:S? bara spekulationer

don_holmbarg Min önska din lag
28 juli 2007 · 24 Inlägg

har du kollat så att vakumslangen till broms cylinderna är hel( den som går från insug till broms cc:n?)

zero2000
1 augusti 2007 · 227 Inlägg

tjenare har precis samma problem med min! o det är abs :en som räknar fel mot kransen! har kört min med diagnostik prylar o vid höga hastigheter funkar det o vid låga börjar den räkna fel! har kollat allt på min utan o hitta nått! så det jag skall göra nu ar att byta ut ABS givaren!! den kostar lite gran så se om du kan hitta nån på skroten är ett tips! men börja med att göra rent abs kransen på driv axeln kan ha hamnat fett o bös både på den o abs givaren! men dettta är inget som är farligt eller så, du tappar ingen bromsverkan!

e det nått mer så e det bara o skriva!

mvh patrik

AudiS LicensSvetsare
1 augusti 2007 · 280 Inlägg

Kan vara längdsacceleratinsmätare (!!) det är det absen iallfall, förmodligen något som har med någon kännare att göra! Gör en avancerad felsökning på abs och så! Tycker dock att den borde slå av abs om det händer!

Slår man yxan i båten får man ro som fan!
Audi S3 (2000)
lingua
1 augusti 2007 · 2 271 Inlägg

Arbetskollegans Scorpio -94 gjorde samma sak tror jag, låste alla 4 däcken vid lätt bromsning i låg fart. Han hade i alla fall båda givarna bak trasiga.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang