Fråga ang. ljudkvalite med billigare stereo om man har slutsteg.

Markolainen
30 juli 2007 ·

Om man har en "billigare" stereo som inte har bra ljudkvalitet och kopplar alla högtalare via ett bra slutsteg.
Hur blir ljudkvaliten då?
Dålig pga stereon eller spelar det ingen roll?

Drönirettab
30 juli 2007 · 21 761 Inlägg

Det beror väl på vad det är som ger det dåliga ljudet från stereon, själva förstärkaren eller övrig signalförstärkning, men ljudet blir alltid bättre med slutsteg än med stereons egen förstärkare.

Har stereon en klen egen förstärkare, tex 4x15W eller liknande, så blir det garanterat bättre ljud med ett slutsteg.

Markolainen
30 juli 2007 ·

Okej, tack för svaret.
Men om man köper en lite dyrare stereo (2-3000kr) fast med mer finesser mm. (Tex skärm och sådant.)
Brukar det då vara förstärkaren eller de övriga delarna som ger sämre ljud?

gurenius
31 juli 2007 · 1 631 Inlägg

Markolainen skrev:
Okej, tack för svaret.
Men om man köper en lite dyrare stereo (2-3000kr) fast med mer finesser mm. (Tex skärm och sådant.)
Brukar det då vara förstärkaren eller de övriga delarna som ger sämre ljud?

En stereo för 2-3000 med skärm är fortfarande en extremt billig stereo. Alla delar är billigast möjliga.

Du får en okej spelare utan skärm eller andra finesser för de pengarna med en ljudkvalité som funkar.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Markolainen
31 juli 2007 ·

gurenius skrev:

Markolainen skrev:
Okej, tack för svaret.
Men om man köper en lite dyrare stereo (2-3000kr) fast med mer finesser mm. (Tex skärm och sådant.)
Brukar det då vara förstärkaren eller de övriga delarna som ger sämre ljud?

En stereo för 2-3000 med skärm är fortfarande en extremt billig stereo. Alla delar är billigast möjliga.

Du får en okej spelare utan skärm eller andra finesser för de pengarna med en ljudkvalité som funkar.

Ja men jag menar en lite dyrare än någon för under 1000kr. Men hur blir då ljudkvaliten om man kör med en bra förstärkare och en stereo med skärm & annat jox för ca 3000?

Zpike Pinsamt klumpig
31 juli 2007 · 93 Inlägg

Alltså, är du ute efter bra ljud så köper du inte en billig stereo.
Speciellt inte en billig stereo med skärm.
För det är skärmen som kostar. Och för 3000 så får du inte ens bra bild.

Förstår inte riktigt vad du är ute efter i synnerlighet.
Tänker alltid att kedjan inte är starkare än sin svagaste länk.
Du bör ha bra stereo, bra förstärkare/steg och rätt högtalare... även på rätt ställe.

Lycka till

Senast redigerat av Zpike (31 juli 2007)

Garic
31 juli 2007 · 539 Inlägg

han menar alltså om ljudkvalité beror på själva stereon? alltså head unit.

t.ex om man har bra högtalare o steg, allt rätt justerat. Blir det stor skillnad i ljudkvalité mellan en billig och dyr stereo?

som jag fattar så blir det inte såååå stor skillnad när det är ändå samma cd skiva och samma lågsignal till steget.

Markolainen
31 juli 2007 ·

Garic skrev:
han menar alltså om ljudkvalité beror på själva stereon? alltså head unit.

t.ex om man har bra högtalare o steg, allt rätt justerat. Blir det stor skillnad i ljudkvalité mellan en billig och dyr stereo?

som jag fattar så blir det inte såååå stor skillnad när det är ändå samma cd skiva och samma lågsignal till steget.

Det är precis vad jag undrar! smile
Tycker inte heller själv att det borde vara alltför dålig kvalite på ljudet.
Men får se vad man införskaffar för något då.
Är det någon som har en bra sida att rekomendera som säljer stereos till bra priser?

andreasl
31 juli 2007 · 391 Inlägg

rekomenderar dig att åka till närmsta billjuds butik i ditt närområdet och "lyssna" på deras produkter därefter få hjälp med installationen/inställningar så ska du se att du blir nöjd.

twin_cam Smålänning
31 juli 2007 · 7 877 Inlägg

Köp en halvdyr/dyr stereo med få funktioner, då får du bästa ljudkvalitén.

Stereon är A och O i princip. En polare kör både framsystem och bas på slutsteg, och han bytte stereo från Denver (500 kr) till en Blaupunkt (1500 kr) och skillnaden i ljudkvalitet blev som natt och dag.

Blåprickstereon hade få funktioner, och denvern hade allt! usb och rubbet...
Men ljudkvaliteten fanns inte där...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
andreas_gbg_
31 juli 2007 · 1 634 Inlägg

Markolainen skrev:
Om man har en "billigare" stereo som inte har bra ljudkvalitet och kopplar alla högtalare via ett bra slutsteg.
Hur blir ljudkvaliten då?
Dålig pga stereon eller spelar det ingen roll?

Ja, ljudet blir sämre om stereon är dålig/billig.
Man borde väl kunna ranka utrustningen på detta viset, viktigast först:

*montering
*Headunit
*slutsteg/framsystem
*sub
*signalkablar
*högtalarkablar

obs. Detta är bara min uppfattning.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
zoopåse
1 augusti 2007 · 1 171 Inlägg

Det finns säkert huvudenheter som inte är helt bra ljudmässigt ens på lågnivåutgångarna, men det behöver inte kosta mycket med en som är bra. Min pioneer kostade 900kr, har inte så många funktioner men jag har i stort sett inget att klaga på när jag använder lågnivåutgångarna. De inbyggda förstärkarna var inte helt tokiga heller men det är klart att det gick ju inte att spela jättestarkt med dem.

Det som avgör ljudkvaliteten i bilen är främst hur planerad och genomtänkt installationen av högtalarna är som helhet samt högtalarna i sig. Det är främst detta som begränsar ljudet i 99 fall av 100. Det gäller att förstå vad man håller på med och använda rätt komponenter. Sedan om det är exklusiva eller dyra saker är av klart underordnad betydelse.

steifan DR!FTT3KN!K3R
1 augusti 2007 · 10 427 Inlägg

..sen spelar ju ljudkällan in en del. Kör du väldigt högkomprimerad musik på smårepiga cd-skivor så gör det väl inte saken bättre.

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
gurenius
9 augusti 2007 · 1 631 Inlägg

Markolainen skrev:

gurenius skrev:

Markolainen skrev:
Okej, tack för svaret.
Men om man köper en lite dyrare stereo (2-3000kr) fast med mer finesser mm. (Tex skärm och sådant.)
Brukar det då vara förstärkaren eller de övriga delarna som ger sämre ljud?

En stereo för 2-3000 med skärm är fortfarande en extremt billig stereo. Alla delar är billigast möjliga.

Du får en okej spelare utan skärm eller andra finesser för de pengarna med en ljudkvalité som funkar.

Ja men jag menar en lite dyrare än någon för under 1000kr. Men hur blir då ljudkvaliten om man kör med en bra förstärkare och en stereo med skärm & annat jox för ca 3000?

Det blir inte bra. Dynamiken och spelglädjen fattas.

Spelare med inbyggd (bra) skärm och bra ljud kostar alla en bit över 10.000. Här finns tex flera från Alpine, Pioneer, Eclipse osv. Men inte heller de är felfria, mekaniken till skärmen kan lätt börja strula och behöva service.

Jag hade hellre satsat mina slantar på en erkänt bra DVD-spelare utan skärm och sen kompletterat med valfri lös skärm. Ingen mekanik som strular och enkelt att uppgradera skärmen efterhand som bättre varianter kommer ut. Dock räcker ju inte 3000 långt då...

Så varför inte bygga ett okej ljudsystem istället och vänta med bild....?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Markolainen
9 augusti 2007 ·

gurenius skrev:
Spelare med inbyggd (bra) skärm och bra ljud kostar alla en bit över 10.000. Här finns tex flera från Alpine, Pioneer, Eclipse osv. Men inte heller de är felfria, mekaniken till skärmen kan lätt börja strula och behöva service.

Jag hade hellre satsat mina slantar på en erkänt bra DVD-spelare utan skärm och sen kompletterat med valfri lös skärm. Ingen mekanik som strular och enkelt att uppgradera skärmen efterhand som bättre varianter kommer ut. Dock räcker ju inte 3000 långt då...

Så varför inte bygga ett okej ljudsystem istället och vänta med bild....?

Jag har funderat nu, blir att köpa en "bättre" stereo utan krimskrams tongue
Är det ngn som kan rekomendera en stereo i 2-3tkr klassen?
Ett krav är att den ska kunna läsa SD-kort då jag hatar skivor wink

twin_cam Smålänning
9 augusti 2007 · 7 877 Inlägg

Markolainen skrev:

gurenius skrev:
Spelare med inbyggd (bra) skärm och bra ljud kostar alla en bit över 10.000. Här finns tex flera från Alpine, Pioneer, Eclipse osv. Men inte heller de är felfria, mekaniken till skärmen kan lätt börja strula och behöva service.

Jag hade hellre satsat mina slantar på en erkänt bra DVD-spelare utan skärm och sen kompletterat med valfri lös skärm. Ingen mekanik som strular och enkelt att uppgradera skärmen efterhand som bättre varianter kommer ut. Dock räcker ju inte 3000 långt då...

Så varför inte bygga ett okej ljudsystem istället och vänta med bild....?

Jag har funderat nu, blir att köpa en "bättre" stereo utan krimskrams tongue
Är det ngn som kan rekomendera en stereo i 2-3tkr klassen?
Ett krav är att den ska kunna läsa SD-kort då jag hatar skivor wink

Blaupunkt Casablanca MP56 http://www.blaupunkt.com/se/7646580310_main.asp
Har ingen erfarenhet av just denna modellen, men har mycket bra erfarenhet av många andra nya från det märket.
Bästa pris: 2800 på pricerunner.

Kolla annars på Clarion, pioneer och dom andra också. Blaupunkt har en nackdel, och det är att man måste köpa till en kontakt för att få lågnivå, men när man har den så får man ut klockrent ljud, och ganska många utgångar också.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
gurenius
10 augusti 2007 · 1 631 Inlägg

Markolainen skrev:
Jag har funderat nu, blir att köpa en "bättre" stereo utan krimskrams tongue
Är det ngn som kan rekomendera en stereo i 2-3tkr klassen?
Ett krav är att den ska kunna läsa SD-kort då jag hatar skivor wink

Bra beslut! SD-kort har jag dålig koll på vilka som tar, men kolla på alla de välkända märkena.  Och hellre närmare 3000 än 2000.... :-)

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang