7535
Sök

Fundering kring vilken bas jag ska använda mig utan..

Bessewisser
556 Inlägg
16 augusti 2007
Trådstartare
Hallå!

Trött på mina klena basar och ska nu uppgradera systemet yttligare!
Funderar på en DLS bas från Nardik.se men jag har inte bestämt vilken bas jag vill använda mig av och tänkte fråga er om råd..

Ska jag

A: Köpa 2 st billiga 10:or för ca 1 000 kr st

B: Köpa en dyr 10:a för ca 2 000 kr

C: Köpa en 12:a för ca 2 000 kr

Slutsteget jag ska driva allt med är inte det kraftigaste på marknaden men det är iaf ett panasonic CY-PA2003N på ca 1 000 watt (avsäkrat vid 75A)

Jag vill kunna få rätt bra drag i bilen iaf så att man känner att det finns lite pulver i systemet..
Kan tilläggas också att jag är ute efter "snärtig" bas och inte massa djupbas!

Tacksam för alla tipps
//SkyNard

How low

2 911 Inlägg
16 augusti 2007
Om det är till din 740 skulle jag utan tvekan köra med en 10" för 2000 spänn.

Mycket lättare att "göra rätt" i en 740 med en 10", med 12;or så måste du vinkla så mycket att du får risk för en bandpass-konstruktion mellan ryggstöd och baslåda.
En rättbyggd 10" låda låter bra mycket bättre än en tokvinklad 12;a

Pioneers TS-W2501D4 låter faktiskt riktigt bra, eller varför inte DLS som du redan var inne på, MW10 eller UR10 låter rätt gött också.

Bessewisser
556 Inlägg
16 augusti 2007
Trådstartare
Hm ok men då gör jag som jag täntke själv och kör med en dyr bas men hur blir det med mitt slutsteg då? kommer den orka driva basen..? Alltså inte fullt ut det är inget krav men iaf så jag kan spela högt

Länk till steget: http://www.panasonic.se/servlet/PB/menu … index.html

//SkyNard

How low

BilstereoNörd
576 Inlägg
16 augusti 2007
Det är ju inte säkert att slutsteget klarar att skrota basen, att den går sönder mekaniskt.
Men orkar driva den gör det garanterat..
Det enda man bör tänka på med slutsteg är att det är lättare att elda upp högtalarens talspole med ett klent slutsteg pressat till massa dist..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

Sök