3979
Sök

Ny bas i volvo XC90..... Spelat sönder min....

7 Inlägg
16 augusti 2007
Trådstartare
Jag har en xc90 med det stora ljudpaketet inkl sub, nu är det så att jag har lyckats spela sönder min sub, så jag vill ju byta ut den, ringde till volvo där det sa att subben gick på ca 5000kr +arbete. Då bestämde jag mig för att göra det själv.
Info om ljudpaketet finns här: http://www.sportbilen.se/press.php?id=388
Basen är 8 tum och bas-förstärkaren skall vara på 140W. Basen sitter till vänster i bagageutrymmet precis ovanför hjulhuset.
Har idag skruvat lite och tagit lite bilder:

http://img14.imgspot.com/u/07/227/02/xc90stereo032liten.JPG

http://img14.imgspot.com/u/07/227/02/xc90stereo003liten.JPG

http://img14.imgspot.com/u/07/227/02/xc90stereo001liten.JPG

http://img14.imgspot.com/u/07/227/02/xc90stereo004liten.JPG

Vilken bas skulleni rekommendera att köpa?
Hur kan man få en "rund" bas att passa i orginal-basens "ficka" om ni förstår vad jag menar?
Åsikter?
En annan sak man måste tänka på är att när man byter basen så kommer bilens MOST-system inte att känna igen den nya basen så den kommer att stänga av stereon och man måste uppgradera MOST-systemet.

MVH/

Bobo
16 augusti 2007
De är bra på att ta betalt 5000:- för den basen. Bästa är nog att ta med sig basen löst till en Bilstereofirma och be dem hjälpa dig ta fram en bas och hur du ska få det att fungera.

Kom och tänka på det också att det kanske finns någon som bytt ut sina högtalare till sin bil och har en fungerande orginalbas som bara ligger. Jag sålde mina fyra orginalhögtalare till min Golf för 400:-, VAG ville ha ca 1700:- /styck för dem enligt han som köpte dem av mig.
Senast redigerat av Bobo (16 augusti 2007)

2 600 Inlägg
16 augusti 2007
bättre att köppa en ny istället för att vovlvos orginal bas tongue finns ju många finna basar bero på vad du är ute efter  ska det bara dunka dunka eller ska det låta lite fint me så mds eller något sån bas kankse smile

gör som jag kör gubba racer=)

BilstereoNörd
576 Inlägg
16 augusti 2007
Kolla runt lite på bildemonteringar ifall de skrotat nån krockad volvo..
I annat fall så får du försöka hitta en ny bas med samma impedans troligtvis 2x2ohm?
En rund bas klämmer du fast med tex galler byglar med skruvar i orginalhålen.
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

Glassbåtsingengör
207 Inlägg
16 augusti 2007
Se till att den passar lådvolymen om du ska gå på nån annan bas

Signaturtext kan du vara själv!

7 Inlägg
16 augusti 2007
Trådstartare
Tackar för alla tips!
Jag skulle nog vilja ha en ny bas som tål lite mer och låter MYCKET bättre:D, men det lilla slutsteget är bara på 140W
Vad tror ni om MDS Fanatic FS200 8", den kanske är lite bättre än volvo orginal eller kanske Rockford Fosgate 8 tum Punch 2, den har ju 2x2ohm. Eller kanske Rockford Fosgate P28S4 Punch eller .JBL GTO804.......... jag vet inte ni får gärna tipsa efter de förutsättningarna jag har.

Sen är ju det här med Ohm, 2x2 trodde du Tommy, är det likdant som 4 ohm?
Menar du att det måste vara det för att inte MOST systemet skall kopplas ur?

Jag förstår inte riktigt hur den skall få plats i det gamla hålet, det är ju format efter den gamla basen som inte är rund, jag är rädd att hålet är för litet för en rund bas??

Sedan undrar jag om orginal slutsteget räcker? Vill helst inte ändra på det.

Det är ju ingen större låda som basen sitter i, se bild.

Tack på förhand
Senast redigerat av DVA (16 augusti 2007)

2 024 Inlägg
16 augusti 2007
Volvos orginal grejor är absolut ingen skit, tidigare vet jag att Alpine tillverkat det.
Hade jag varit som du hade jag satsat å en orginal, men absolut inte för 5kkr.
Kolla med JB bildemontering i Jkpg, de har säkert 50 XC90 stående.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

352 Inlägg
17 augusti 2007
billigare om du byter stereo o lägger en fette baslåda ! big_smile borde finnas plats i en så stor bil

"You can have any brew you want, as long as it's a Corona"

125 Inlägg
17 augusti 2007
har inte volvo dynavoice element? det är ju bra iaf...

543 Inlägg
17 augusti 2007
Antagligen är orginal högtalarna bättre än mds och liknande, det är kanske förstärkarna som är lite klena?!

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.

7 Inlägg
17 augusti 2007
Trådstartare
Expoze skrev:
Volvos orginal grejor är absolut ingen skit, tidigare vet jag att Alpine tillverkat det.

Jag har ringt men de verkar inte ha någon. de sa att de var riktig svåra att få tag i.
Så det blir väl en annan bas.
Svårigheterna är ju att veta vilkem Impedans orginal-basen har så jag köper rätt, någon som vet?????

och problem nr 2 är hur jag skall passa in dn nya basen i volvos orginaluttag, någon som kan hjälpa?

Borde inte basen vara ganska kass om man lyckas spela sönder den? Men dett är ju trots allt volvos finaste och dyraste ljudanläggning.......

MVH/

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
17 augusti 2007
Oftast är det inte basens fel utan stagets fel. DU kan ju bränna en DD bas med ett med MDS classic steg om du bara har tillräckligt mycket distrotion.

Colaberoende
1 219 Inlägg
17 augusti 2007
Gatebil kanske har en över från sin... *Ler*

2 024 Inlägg
18 augusti 2007
DVA skrev:
Expoze skrev:

Jag har ringt men de verkar inte ha någon. de sa att de var riktig svåra att få tag i.
Så det blir väl en annan bas.
Svårigheterna är ju att veta vilkem Impedans orginal-basen har så jag köper rätt, någon som vet?????

och problem nr 2 är hur jag skall passa in dn nya basen i volvos orginaluttag, någon som kan hjälpa?

Borde inte basen vara ganska kass om man lyckas spela sönder den? Men dett är ju trots allt volvos finaste och dyraste ljudanläggning.......

MVH/

Skumt att de sa så, kollar man här så ska de ju ha åtminstone 3st.

Står det några beteckningar på orginalelementet som man kan använda sej av för att få fram data på det?

http://www.bildelsbasen.se/index.php?in … ;branch_id[]=1&branch_id[]=8&searchmode=1&vc[]=204129100&vc1=204&vc2=129&pc[]=115105101&pc[]=115105111&pc[]=115108100&pc1=115&sortfield=vehiclemodelyear&sortorder=1&page=11&id=10994155

http://www.bildelsbasen.se/index.php?in … ;branch_id[]=1&branch_id[]=8&searchmode=1&vc[]=204129100&vc1=204&vc2=129&pc[]=115105101&pc[]=115105111&pc[]=115108100&pc1=115&sortfield=vehiclemodelyear&sortorder=1&page=11&id=11784028

http://www.bildelsbasen.se/index.php?in … ;branch_id[]=1&branch_id[]=8&searchmode=1&vc[]=204129100&vc1=204&vc2=129&pc[]=115105101&pc[]=115105111&pc[]=115108100&pc1=115&sortfield=vehiclemodelyear&sortorder=1&page=12&id=11815277
Senast redigerat av Expoze (18 augusti 2007)

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

270 Inlägg
18 augusti 2007
MOST systemet känner ju "bara" igen slutsteget och inte basen... kommer inte att stänga ner slutsteget om du inte lastar ner det och det går varmt.
Volvons originalbas är ingen skit men allting kan gå sönder under fel förutsättningar.
Byt till en bas som passar bra i hålet och som tidigare skribent skrivit fäst den med gallerinfästningar (ett par rejäla).
Lycka till.

Entreprenör
1 286 Inlägg
18 augusti 2007
Försök få tag på en Volvo orginalbas.... Absolut inget skit!!!
Antingen är det väl HK eller Dyna(nånting) högtalare och inget av dom är "skit" !!!
Dom "klår" lätt vilken MDS bas som helst.

// Niklas Johansson

7 Inlägg
18 augusti 2007
Trådstartare
Tackar för länkarna! Men tyvärr verkar alla vara slut. följer man länken står det att varan inte finns längre:( Det kanske var någon annan som han före sad

Hur menar du med gallerinfästningar, har du någon bild och länk vad man kan köpa det? Är inte så haj på det?

"Minium" Du skrev att bara most-systemet bara känner av Slutsteget, är det då viktigt vilken Ohm Basen har? Har du en aning vad orginal-basen har?

Försöker leta vidare efter orginal-bas men det verkar vara lite svårt........Jag håller med att det vore vara bra grejer om man tänker vad man får betala för det............

Tack på förhand!

Sök