4545
Sök

Risker med för stor kondensator?

31 Inlägg
21 augusti 2007
Trådstartare
Hej!

Har en fråga, det är så att jag har en Infinity Basslink T

http://www.brl.se/images/large/285BASSLINKT.gif

Fakta:

Sluten baslåda: En 10-tumsbas. Två 10-tums slavbasar. Digital slutsteg 1x250W RMS. Frekvensomfång 20Hz-120Hz. Lågpass filter 50Hz-120Hz 12dB/oktav. Ställbar basboost +3dB/-6dB (40Hz). Fasomkopplare 0-180grader. Kylplatta av gjuten aluminium. Hög/lågnivå ingång. Avsäkrad 30A. Mått 1026x164x366mm

Har funderingar på att skaffa kondensator till denna låda, grejjen är den att kompisen har en 4 farads kondensator som han funderar på att sälja då denna va för liten för hans bygge.

Min fråga är altså om jag skulle kunna använda denna 4 faradare eller om det finns risk att jag spelar sönder mitt slutsteg?

"Du den gule datsun där ute är den din eller?"

draminbil.nu
1 382 Inlägg
21 augusti 2007
Kondensatorn fungerar liknande ett extra batteri som sitter nära slutsteget för att få en jämnare strömförbrukning.. Ju större kondensator desto mer ström kan du således förbruka innan det börjar blinka i lamopr ovs.
En större kondensator ger helt enkelt mer ström i reserv = ingen fara med för stor..

10 287 Inlägg
22 augusti 2007
Ingen risk.

/Göran

Tibbmeister skrev:
Min fråga är altså om jag skulle kunna använda denna 4 faradare eller om det finns risk att jag spelar sönder mitt slutsteg?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök