Framsystem klar - Baslåda klar - Huvudenhet klar - Slutsteg klar - Monoblock? - Nya basar? - Bakdörrar/Hatthylla?

route
17 juni 2007 · 105 Inlägg

Det stämmer fick fram den siffran med så nu är det kortare.. Eller helt enkelt jag gjorde en flexibel lösning som jag kan alternera från 12 cm - 30cm för att lyssna in tills jag får det rätt och efter det så gör jag en permanent lösning och mer korrekt till låda #2.

Innerdiametern är 7.5

Drönirettab
17 juni 2007 · 21 761 Inlägg

Vilka basar handlar det om?

Med tanke på att det är två 10" basar så tycker jag att det verkar vara för liten rörarea med endast ett 7,5cm rör.

route
17 juni 2007 · 105 Inlägg

Räknade ut lådan för att passa 2st "Infinity REF1050W" men just nu för måttanpassning osv så sitter det 2st 10" Communityelement i den men ska de är alldeles för tungdrivna för ett bilsteg dock så är de stryktåliga som få.
Det här är låda #1 jag bygger har ett par GAS 10" or som kommer få bosätta sig i denna låda sen för den ska in i min systerdotters bil som råkar vara exakt likadan som min så rätt tacksamt och bygga ljud för båda bilarna. Låda #2 kommer nog bli byggd i glasfiber eller något annat spännande och den kommer bli mer integrerad i skuffen än vad denna blev.
Men blev ändå rätt nöjd tillslut låter väldigt bra flåsar inte märkbart heller men ska göra en mer utförlig översyn snart...

Drönirettab
17 juni 2007 · 21 761 Inlägg

Ok, hoppas att det blir bra. Det brukar ju annars kunna vara lite i underkant med bara ett 3-3,5" rör när det sitter två 10" basar i lådan.

route
17 juni 2007 · 105 Inlägg

misstänkte det, men det är dels därför jag gjorde den med variabel längd så man kan få till det rätt med längd osv. den här första lådan är tänkt mer som ett experiment för att labba till rätt. kommer att göra lite olika bafflar för att se vilken som funkar bäst.

Drönirettab
17 juni 2007 · 21 761 Inlägg

Låter intressant, att prova sig fram är bra.

peter_1976 JDM
17 juni 2007 · 2 201 Inlägg

dela upp så du får två rör istället. sätt dom på framsidan

route
17 juni 2007 · 105 Inlägg

Nästa låda funderar jag på om man kan översätta ett Cerwin Vega 4570 bashorn till bilformat men då får jag nog skaffa en kombi eller buss för att få plats med sakerna tongue

Drönirettab
17 juni 2007 · 21 761 Inlägg

Jag har sett på nätet att det finns några enstaka bashornsbyggen till bil, men då har det väl varit 8" eller 10" om jag inte minns fel.

route
18 juni 2007 · 105 Inlägg

Ahh just det om någon undrar hur man räknar ut ett basreflexrör så använder jag mig av denna formel:
BERÄKNING AV PORTLÄNGD:
Har du inget databeräkningsprogram tillgängligt så
använd följande formel:
L = 17914 x d2/ Fc2 x Vb

17914 = konstant
L = portlängd i cm
d = portens innerdiameter i cm
Vb = lådans nettovolym i liter
Fc = lådans resonansfrekvens i Hz

Här hittar ni formeln lånade formeln från DLS:
http://www.dls.se/files/197/1/Manual_bp-flex.pdf

route
19 juni 2007 · 105 Inlägg

Som den rubriken säger letar efter en ny huvudenhet nu...
Hade tänkt spendera uppåt 2000kr på en ny huvudenhet tänkte höra vad som rekomenderas. Har tittat lite på en Sonyspelare härifrån:
Sony CDX-GT616U heter den. Är ute efter att ha minst 4 lågnivå och gärna en monosub ut som denna har. Gärna USB med men gärna en Line in men inget måste.
http://ullareddigital.jetshop.se/ShowPr … prodID=970

route
26 juni 2007 · 105 Inlägg

Detta är klart i bilen nu:
Huvudenhet : SONY CDX-GT616U
Slutsteg: JBL GTO-75.4
Baslåda: 2 X 10 GAS 1024X (ska bytas ut)

Det jag letar efter nu är nya högtalare i den...
Har tittat lite på en del olika system men vet inte riktigt vad jag ska ha för ngt...
Inifinitys Reference serie är rätt trevlig hade en tanke på att bygga framsystem och basar i den seriend et vet jag låter rätt trevligt.
Sen fick jag lyssna på en bil som hade Rainbow högtalare i sin bil och det lät riktigt trevligt ngn som har erfarenhet av dessa? Eller i allmänhet rekommendera ett välljudande kit-system runt 2000kr och ett par välljudande 10" basar i samma prisklass.

route
22 augusti 2007 · 105 Inlägg

Istället för att göra en ny tråd fortsätter jag med min gamla här...
Har inte haft så mycket tid och fixa med ljudet den senaste tiden förutom att dra klart kablaget i bilen...
Men nu får jag tid över eftersom man är ledig från jobbet och då blir det lite nytt i ljudväg...
Tänkte mest höra om någon har erfarenheter av märket Ground Zero har kollat lite på dem från DB-akuten deras basar låter bra det vet men deras kit-system vet jag lite mindre om....

Vill gärna ha samma märke igenom hela bilen när det gäller högtalare så om ni har ngt annat tips i en bra prisklass så hojta till....

Kit: Titanium GZTC 165T
Teknisk data.
- 100W rms
- 150W max
- 4ohm
- 60-20000Hz
http://dbakuten.se/images/products/12190_1.jpg

Bas: GZRW 12XD-AL
Teknisk data:
- 250W rms
- 500W musik
- 1000W max
- 2x4ohm
- 2' talspole
- Känslighet 92dB/1m
- Fs 29Hz
- Qts 0,45
- Vas 52L
- Xmax 18mm

Rekommenderad låda
- Sluten 30-50L
- Portad 35-55L

http://dbakuten.se/images/products/12182_1.jpg

Är dem jag funderar på just nu kanske byter ut kitet men basen kan funka ev. 2 st då tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang