4974
Sök

Vad hände med min bas!?

Bessewisser
556 Inlägg
23 augusti 2007
Trådstartare
Hallå

Testa att spela med mitt nya steg till ett par gammla 10:or jag hade ligganades..

Efter ca 60 minuters spelande så börja det bokstavligen ryka ur basporten och det lukta brännt... Hur kan det bli så här? Har spelat ganska mycket förut med samma bas och det har aldrig varit nå fel.. haft dom i ca 4 månader nu och just idag börja dom krångla... Vad kan detta bero på?

Basarna är nu skrotade med ett D1 monoblock så nu är det juh inget att göra åt det men varför basen gick sönder från början är ett mysterium kanske sammanlagt har den spelat ca 6 månader men det kanske är mycket för en bas?
Senast redigerat av SkyNard (23 augusti 2007)

How low

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
23 augusti 2007
SkyNard skrev:
Hallå

Testa att spela med mitt nya steg till ett par gammla 10:or jag hade ligganades..

Efter ca 60 minuters spelande så börja det bokstavligen ryka ur basporten och det lukta brännt... Hur kan det bli så här? Har spelat ganska mycket förut med samma bas och det har aldrig varit nå fel.. haft dom i ca 4 månader nu och just idag börja dom krångla... Vad kan detta bero på?

Basarna är nu skrotade med ett D1 monoblock så nu är det juh inget att göra åt det men varför basen gick sönder från början är ett mysterium kanske sammanlagt har den spelat ca 6 månader men det kanske är mycket för en bas?

Det finns ett antal faktorer som dödar en bas, men den enskilt största faktornm är om du skickar en klippt signal till basen. Då får den för dålig kylning.

Jag vet ej hur du hade gainet ställt etc etc, men det kan bero på det.

Sen är det aldrig bra att köra den utanför sitt Xmax för långt och för länge. Åstadkommer man enkelt med att ge den för mycket effekt.

Och sen finns ju möjligheten att du på förra steget kanske använde subsonic, men nya steget inte hade det - också en killer. (det ger konrörelser bortom Xmax)

Till sist fabrikationsfel, men de brukar uppträda ganska snabbt och inte efter 6 månader.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Leg. Volvo Nerd
143 Inlägg
23 augusti 2007
En sak jag kom och tänka på är att du kan spela i för trångt uttrymme. Detta leder till att basen slår tillbaka lite grann när den ska "ut" så att säga, vilket sliter ner basen ganska graftigt.

plus och minus glappade? Felplaserade, Eller att om du har några kablar utan någe hölje så tog de i och skapade en typ av kortslutning.

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!

Sök