4546
Sök

inställning slutsteg?

1 585 Inlägg
23 augusti 2007
Trådstartare
Tjo har en liten fråga! Hur ska jag ställa in mitt slutsteg? Inte så bra på det men. Detta steget va det extra svårt på. Nån som vet?
Det är alltså high och low pass filter jag vill ställa in rätt h på. Lite suddig bild men hoppas ni kan se vad som står. Annars kan jag förklara så här FRONT hpf 60h-250h, Sen hpf eller full? Sen Level min max satte den i mitten.
Sen REAR Level min max mitten igen. LPF 50h-250h, Sen FULL-LPF-HPF?, HPF 60h-250h.

tacksam för hjälp då jag brände talspolen på förra basen. Felet kan ha varit att jag hade fel inställnignar;)

http://www.garaget.org/gallery/archive/40033/139190_v3sunq.jpg

755 Inlägg
23 augusti 2007
åk till någon ljud firma så kan dom nog hjälpa dig med det..

2 201 Inlägg
23 augusti 2007
ställ allt på noll o lyssna dig fram. det viktigaste är att du tycker det låter bra

21 761 Inlägg
23 augusti 2007
Tillräckligt med ström är alltid viktigt, annars kan steget ge ut en distorderad signal som bla gör att talspolen blir extra varm. Det där steget verkar inte ha subsonicfilter, då får man vara extra försiktig om man har en basreflexlåda. En sådan låda kan få okontrollerade konrörelser vid frekvenser som ligger under avstämningsfrekvensen.

REAR ska stå på LPF och lämplig delningsfrekvens är 70-80 Hz till att börja med. Beror på hur djupt framsystemet kan spela.

REAR LEVEL kan stå i mitten, det brukar annars stå i manualen hur man bör ställa in LEVEL.

FRONT ska stå på HPF och lämplig delningsfrekvens är 80 Hz, beror på hur djupt framsystemet kan spela.

FRONT LEVEL kan stå i mitten, annars kolla i manualen.

Det finns en typ av bassboost, kan ställas in på 0-6-12dB. Ser att du har ställt den i läge 12. Den knappen gör så att steget förstärker vissa basfrekvenser, ofta omkring 45 Hz. Låt den stå i läge 0 helst, när man använder den knappen så går det åt en del ström för att steget ska orka förstärka. Risken finns att steget ger en distorderad signal när man vrider upp volymen.
Senast redigerat av Drönirettab (23 augusti 2007)

1 585 Inlägg
23 augusti 2007
Trådstartare
Tackar för svaren Drönirettab. Fick dom svaren jag ville, Nu Ska det va rätt inställt.  Ska vänta på att bilen kommer hem, Sen ska jag pröva mig fram:)
Till räckligt med ström tror jag min anläggning får nytt batteri och hyffsat ny generator och kondensator på det.
Senast redigerat av Jolle87 (23 augusti 2007)

Sök