4479
Sök

Basarna dödar varandra !

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
25 augusti 2007
Trådstartare
Har ett problem, när jag använder 2 anslutningsterminaler och kopplar var och en bas till steget så dödar dom varandra(om jag fasvänder den ena så funkar det), men om jag kopplar båda basarna till en terminal som jag sedan ansluter till steget så funkar det...problemet är att jag har köpt en monoblock med 2 utgångar och ska bara belasta varje utgång med 4 ohm...men lådan spelar bra som fan...men vill ansluta det riktigt... WHATA F**k e fel ???

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

21 761 Inlägg
25 augusti 2007
På ett monoblock med dubbla anslutningar så är båda plusutgångarna och båda minusutgångarna ihopkopplade med varandra inuti steget, det spelar ingen roll om du kopplar båda basarna på samma plus och minus eller om du kopplar på varsin plus och minus.

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
25 augusti 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
På ett monoblock med dubbla anslutningar så är båda plusutgångarna och båda minusutgångarna ihopkopplade med varandra inuti steget, det spelar ingen roll om du kopplar båda basarna på samma plus och minus eller om du kopplar på varsin plus och minus.

Men tillverkaren säger att man ska koppla ett 4 ohms element till varje utgång för att inte trycka ner någon av utgångarna till 1 ohm, steget är ett AUDIOTOP DX800.1

www.ljudbyggaren.se

21 761 Inlägg
25 augusti 2007
Det verkar konstigt, eftersom steget bara har en kanal så förstår jag inte deras resonemang. Jag ser inget sådant påstående i manualen heller.

1 631 Inlägg
25 augusti 2007
Så du har en bas till varje utgång? Och det är korrekt när du fasvänder den ena? Vad är då egentligen problemet.....?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
26 augusti 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
Så du har en bas till varje utgång? Och det är korrekt när du fasvänder den ena? Vad är då egentligen problemet.....?

Jag vill ha ner steget i 2 ohms last för att plocka ut effekt ur det och om jag fasvänder så blir det ju 8 ohm istället...men den egentliga frågan är ju varför funkar det när jag använder en terminal ut från lådan men inte när jag använder 2...varför dom släcker varndra då...

www.ljudbyggaren.se

21 761 Inlägg
26 augusti 2007
Det är ett monoblock, om du kopplar två st 4 Ohms basar på terminalerna så blir steget belastat med 2 Ohm. Det spelar ingen roll om du kopplar en bas på vardera terminal eller om du kopplar båda basarna på samma terminaler, impedansen blir ändå 2 Ohm.

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
26 augusti 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det är ett monoblock, om du kopplar två st 4 Ohms basar på terminalerna så blir steget belastat med 2 Ohm. Det spelar ingen roll om du kopplar en bas på vardera terminal eller om du kopplar båda basarna på samma terminaler, impedansen blir ändå 2 Ohm.

Men problemet kvarstår oavsett kopplingt, om jag använder mig av en terminal ut från lådan så funkar det, men om jag använder 2 terminaler så dödar basarna varandra....

2 basar till en terminal ut från lådan= Funkar.
2 basar till vars en terminal, dvs 2 terminaler, ut från lådan= Tar ut varandra.

Beträffande slutstegets 2 utgångar så säger 2 olika butiker att om man bara använder den ena utgången så läser slutsteget det som 1 ohm, men om man använder 2 utgångar till 2...4 ohms basar så läser det rätt. Steget är ett digitalt monoblock, huruvida det kan läsa eller inte vet jag inget om...men enligt Ljudbyggaren i HBG och Ljudpunkten i Ljungby så reagerar steget så.

www.ljudbyggaren.se

1 631 Inlägg
27 augusti 2007
busfabror skrev:
gurenius skrev:

Jag vill ha ner steget i 2 ohms last för att plocka ut effekt ur det och om jag fasvänder så blir det ju 8 ohm istället...men den egentliga frågan är ju varför funkar det när jag använder en terminal ut från lådan men inte när jag använder 2...varför dom släcker varndra då...

Lasten ändras inte för att du fasvänder. Det enda som händer är att basens första svängning kommer gå åt andra hållet. För att ändra lasten ska du serie eller parallellkoppla.

Har du kollat hur terminalerna i lådan är kopplade? Du måste ju vara säker på att de är kopplade till var sin bas och inte ihoplänkade.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

21 761 Inlägg
27 augusti 2007
busfabror skrev:
Beträffande slutstegets 2 utgångar så säger 2 olika butiker att om man bara använder den ena utgången så läser slutsteget det som 1 ohm, men om man använder 2 utgångar till 2...4 ohms basar så läser det rätt. Steget är ett digitalt monoblock, huruvida det kan läsa eller inte vet jag inget om...men enligt Ljudbyggaren i HBG och Ljudpunkten i Ljungby så reagerar steget så.

Jag har nu frågat en som säljer Audiotop, det är inga problem att bara använda ena högtalarutgången. Det där steget har samma inkopplingssätt som andra monoblock, steget känner av 2 Ohm oavsett om du använder en eller två högtalarutgångar.

Att de andra butikerna har svarat på det där sättet kanske beror på missförstånd eller liknande, så tror jag iaf.

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
27 augusti 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
busfabror skrev:

Jag har nu frågat en som säljer Audiotop, det är inga problem att bara använda ena högtalarutgången. Det där steget har samma inkopplingssätt som andra monoblock, steget känner av 2 Ohm oavsett om du använder en eller två högtalarutgångar.

Att de andra butikerna har svarat på det där sättet kanske beror på missförstånd eller liknande, så tror jag iaf.

Jeppz...det har berott på missförstånd, lådan är nu kopplad och än sålänge knallar det på fint...

www.ljudbyggaren.se

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
27 augusti 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
busfabror skrev:
gurenius skrev:

Lasten ändras inte för att du fasvänder. Det enda som händer är att basens första svängning kommer gå åt andra hållet. För att ändra lasten ska du serie eller parallellkoppla.

Har du kollat hur terminalerna i lådan är kopplade? Du måste ju vara säker på att de är kopplade till var sin bas och inte ihoplänkade.

Jag fasvände inne i lådan på ena elemntet, men nu e de kopplat och knallar på fint...

Tackar för visat intresse.....

www.ljudbyggaren.se

21 761 Inlägg
27 augusti 2007
Kul att du fick till det. smile

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
28 augusti 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Kul att du fick till det. smile

Ja för katten...nu kör jag på ett AUDIOTOP DX 600....medans DX 800 steget är på lagning....men som i alla sagor...

slutet gott, allting gott...he he he....

Tackar dom som tagit sig tid o funderat på problemmen....

www.ljudbyggaren.se

Sök