6105
Sök

problem med mitt steg, mutant MT800.1

1 058 Inlägg
31 augusti 2007
Trådstartare
har ett problem med mitt nyköpta slutsteg. det verkar inte lämna den effekten som det borde göra.

problemet är att jag måste ha gainen i max och bassboosten på typ 75% för att överhuvudtaget få fram något bastryck. jag driver en Carpower sonic 10" kopplad 1OHM alltså borde steget lämna runt 800Wrms.

kan detta ha med huvudenheten att göra då jag tror att den går att höja up till 100, fast jag inte kan spela högre än 40 innan mina orginal högtalare distar sönder typ..

jag har ett stort dieselbatteri under baksätet, från det går kablarna som är ca 1meter styck och 22kvadrat. avsäkrad 60A,  borde inte en 60A brinna vid 800wrms??

hjälp uppskattas//Tommie

PoLoud =D

265 Inlägg
31 augusti 2007
vw_performance skrev:
har ett problem med mitt nyköpta slutsteg. det verkar inte lämna den effekten som det borde göra.

problemet är att jag måste ha gainen i max och bassboosten på typ 75% för att överhuvudtaget få fram något bastryck. jag driver en Carpower sonic 10" kopplad 1OHM alltså borde steget lämna runt 800Wrms.

kan detta ha med huvudenheten att göra då jag tror att den går att höja up till 100, fast jag inte kan spela högre än 40 innan mina orginal högtalare distar sönder typ..

jag har ett stort dieselbatteri under baksätet, från det går kablarna som är ca 1meter styck och 22kvadrat. avsäkrad 60A,  borde inte en 60A brinna vid 800wrms??

hjälp uppskattas//Tommie

Enklast är väll att att koppla ur alla andra högtalare och enbart ha basen/steget i och gå upp över 40 i volym. Gainen på max skall du verkligen inte behöva.

-

low profile
253 Inlägg
31 augusti 2007
Prova fetare kabel och kraftigare batteri, jag känner igen ditt problem då jag hade samma typ av problem men åtgärdade det med batteri samt kabel. Högtalarna skall du ha högpassfilter på sen kan du trycka på max bas.

1 058 Inlägg
31 augusti 2007
Trådstartare
stukastini skrev:
vw_performance skrev:

hjälp uppskattas//Tommie

Enklast är väll att att koppla ur alla andra högtalare och enbart ha basen/steget i och gå upp över 40 i volym. Gainen på max skall du verkligen inte behöva.

ne det tycker inte jag heller.. får väl göra som du säger att koppla ur alla andra högtalare och prova bara basen..

PoLoud =D

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
31 augusti 2007
Hur delar du av basen..?
JAg kör själv med ett sånt steg och det ger effekt så det räcker och bli över..

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

21 761 Inlägg
31 augusti 2007
vw_performance skrev:

Vid 800W så drar steget gissningsvis runt 65-70A om verkningsgraden är 80-85% och att effekten är uppmätt vid 14,4V. En 60A säkring håller för den strömmen om det rör sig om korta strömtoppar, men om steget skulle ge ut 800W under långa perioder så ska säkringen gå. Normalt sett spelar man ju inte så högt annat än kanske vid korta basslag eller liknande.

Om du menar runt 100Ah eller kanske ännu större batteri så ska det räcka ganska långt med det steget, det viktiga är att generatorn orkar med all ström som anläggningen drar. 22mm2 kabel får teoretiskt ca 0,05V spänningsfall vid 70A om den är 1m lång. Perfekt, inget att diskutera om.

Har alla kablar bra kontakt så är det inte bilens strömförsörjning som orsakar det där fenomenet, jag tror hellre att det är en inställningsfråga. Kolla så att det inte är någon lågnivåinställning i stereons meny (om det finns en sådan) som är felinställd.

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
1 september 2007
vw_performance skrev:

hjälp uppskattas//Tommie

Du har ju precis förklarat lösningen på ditt bekymmer.
Vid Volym 40 av 100 så kanske CD-spelaren ger 0.01V ut och då är det ju klart att inte steget ger max.
Fixa till dit övriga system med ett steg till så har du nog löst ditt problem.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

1 058 Inlägg
1 september 2007
Trådstartare
jag har nu provat utan högtalare och det går att höja stereon till 62. men har nu iaf löst problemet tills vidare genom att koppla bort dom 17 år gamla skräphögtalrna bak och fada lite mer bakåt så man kan höja mer på stereon innan det distar fram. funkar nu mkt bättre och kan ha bassboost på nästan minimum och gain på ungefär mitten. tror som sagt att det var insignalen som vart för åg helt enkelt. får väl skaffa ett steg så jag kan driva framsystemet på det.. tack för allas svar mvh//Tommie

PoLoud =D

Sök