5718
Sök

Hjälp, Rookie inom biljud!

robin035
2 september 2007
Trådstartare
Hallå!
Jag har precis skaffat mig första bilen och hade tänkt att "bygga" in ett hyfsat bra ljud som duger. Just nu har jag 2 st 6x9 i hatthyllan och 2 "skrikare" där fram. 6x9 drivs av ett slutsteg som ligger på 2*100 watt rms. Är inte alls förtjust i ljudet som det är nu, tycker inte om 6x9 tycker ljudet blir plastigt och kasst.
Skulle man kunna ta 5.25 eller 6.5 tums baselement och slänga upp dem på hatthyllan, Slutsteget har ju kraft nog för att driva ett par såna!
Och sen vet jag inte riktigt vad jag ska ha i fronten för att få "diskant ljudet".

Hur ska jag gå tillväga och vad för högtalare borde jag köpa och vart?
Mvh en Rookie som vill komma lite längre inom bil ljud!

Tyskstuk
466 Inlägg
2 september 2007
Är du ute efter ett bra ljud ska du ju köra med ett par bra 6x9 och då om du driver dem med slutsteg så kommer du se att det blir rätt bra bas. Sen om jag var du skulle jag fälla in ett par 5.25 i framdörrarna, sen om du vill ha mer bas kan du bygga en baslåda en köpa en färdig.

robin035
2 september 2007
Trådstartare
Jag är ute efter ett hyfsat bra ljud som inte kostar skjortan! Ska jag vara ärlig så vill jag lägga så lite pengar som möjligt. Undviker helst att bygga in några högtalare för denna bil är nog inget som jag glider runt i allt för länge.
Men vill ändå att under tiden ska ha något ljud som går att lyssna på, Vart kan jag köpa pris värda 5.25 och 6.5 då?

1 631 Inlägg
3 september 2007
Vad är det för grejor du har nu?

Ett par hyfsat bra 6x9or med steg till borde du bli nöjd med. "Plastigt och kasst" betyder antingen för dåliga element eller dålig montering... Oavsett vilket så är det rätt enkelt att fixa.

Men rätt väg är INTE att köpa nåt att komplettera med.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

2 201 Inlägg
3 september 2007
om jag hade varit du, så hade jag satt 6 eller 6,5 kit fram med diskant fram o en baslåda i skuffen o driv allt på steg.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
3 september 2007
robin035 skrev:
Hallå!
Jag har precis skaffat mig första bilen och hade tänkt att "bygga" in ett hyfsat bra ljud som duger. Just nu har jag 2 st 6x9 i hatthyllan och 2 "skrikare" där fram. 6x9 drivs av ett slutsteg som ligger på 2*100 watt rms. Är inte alls förtjust i ljudet som det är nu, tycker inte om 6x9 tycker ljudet blir plastigt och kasst.
Skulle man kunna ta 5.25 eller 6.5 tums baselement och slänga upp dem på hatthyllan, Slutsteget har ju kraft nog för att driva ett par såna!
Och sen vet jag inte riktigt vad jag ska ha i fronten för att få "diskant ljudet".

Hur ska jag gå tillväga och vad för högtalare borde jag köpa och vart?
Mvh en Rookie som vill komma lite längre inom bil ljud!

Steg 1: Placering av element. Om det optimala vore att ha element bakom sig, så betyder det att man skulle sitta med ryggen mot konserten, eller med ryggen mot sina hemmahögtalare...... Nej, precis. FRAM med så mycket det bara går!

Steg 2. Storlek på element. Vad får plats original, vad är du villig att göra för modifieringar?

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Sök