5721
Sök

Bränslemätare på Volvo 740

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
Hej å hallå!

Är som så att jag va iväg å köpte en sleten 740 i fredags för att ha som vinterbil, men hör å häpna, tankmätaren funkade inte!!! Lugnt tänkte jag, kör efter trippen som (nästan) alla andra 740 ägare.....Bara de att trippen verkar inte funka särskilt bra heller...undrar nu, e de jävligt att byta bränslemätaren själv??
Senast redigerat av Woogensea (4 september 2007)

En gång Volvo, Alltid Volvo

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
Woogensea skrev:
Hej å hallå!

Är som så att jag va iväg å köpte en sleten 740 i fredags för att ha som vinterbil, men hör å häpna, tankmätaren funkade inte!!! Lugnt tänkte jag, kör efter trippen som (nästan) alla andra 740 ägare.....Bara de att trippen verkar inte funka särskilt bra heller...undrar nu, e de jävligt att byta bränslemätaren själv??

Ingen som vet?

Yellow bug!
1 640 Inlägg
4 september 2007
Det är faktiskt hur lätt som helst att få liv i den lilla bensinmätaren. Bara det att sakerna kan sitta rätt ordentligt så det kan ta tid och smärta att få loss alltihop. Men ta ur mattan i skuffen, så ser du en fyrkantig "platta" som sitter fastskruvad, på vänster sida, mot baksätet. Precis "framför" reservhjulsbaljan.. Skruva loss den så ser du lite slangar o en stor svart plast"mutter". Fick loss min genom våld, våld och åter våld tongue Tog en plåtbit och en hammare, sen var det bara att slå.. hehe.. Lossa slangarna och skruva loss muttern. Sen är det bara att dra upp armaturen. Sen mäter du på de kablar som går ut ur armaturen, med multimeter. Är den död när du rör på givaren, då är också armaturen kass. Rör den på sig, ja då är det antagligen kabelbrott nånstans, eller så är det själva bränslemätaren som är kass. Då byter du antingen den, eller hela mätarhuset.

OT, varför kör alla runt utan bensinmätare när det är så lätt att åtgärda tongue, har själv gjort de på min, tog väl 2h första gången, men de satt rätt jävligt då hehe smile
Senast redigerat av Edil_ (4 september 2007)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

Smålänning
7 887 Inlägg
4 september 2007
Inte gjort det visseligen, men det lär inte vara särskilt svårt... Frågan är dock om du vill lägga ut dom pengarna... Har för mig det inte var världens billigaste del...

Vad är det med trippen då?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Bärs!
3 456 Inlägg
4 september 2007
Va?! var den urfunktion? det tror jag inte på...

näärå, men som jag fattat det är det oftast glapp i armaturen.
Kan det hända att den rör sej ibland, eller är den tvärdöd helatiden?

Garaget.org peakade 2008.

Yellow bug!
1 640 Inlägg
4 september 2007
twin_cam skrev:
Inte gjort det visseligen, men det lär inte vara särskilt svårt... Frågan är dock om du vill lägga ut dom pengarna... Har för mig det inte var världens billigaste del...

Vad är det med trippen då?

Det beror på vart man köper den. Volvo vill ha flera tusen tror jag, skroten 800:-. Jag fick en helt fungerande som såg NY ut, för 150:- på självplock! Så det blir inte dyrt om man hittar rätt skrot, självplock är ju ett plus.. hehe..

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
ja nä, alltså trippen funkar ju, bara de att den inte går att nolla....tänkte att man ska slippa sitta å räkna varje gång man har tankat men de e ju ingen stor sak....men de låter ju som om de inte borde va så svårt att fixa mätaren.......tack för svaren!!

Sök