3954
Sök

huvudenhet med 4 lågnivåutgångar?

191 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
jag har köpt ett slutsteg som har 4 kanaler... där jag ansluter lågnivån så har jag 4 kontakter, 2 vita å 2 röda. kontakterna är märkta chn1-4.
när jag kollar efter huvudenheter å köpa så hittar jag bara med 3 lågnivå utgångar varav 1 är subbas utg. jag undrar hur jag ska koppla.
jag har 2 basar som jag vill koppla till varsin kanal på slutsteget.
hängde ni med?

Speed FMK
849 Inlägg
4 september 2007
4 kanaler är samma sak som två lågnivåutgångar. En lågnivåutgång består av en högerkanal och en vänsterkanal. Alltså en röd och en vit. Alltså har du två lågnivåingångar på ditt steg.

Att koppla in basar på ett fyrkanalssteg är ingen bra idé om du vill ha bra bas. Basar trivs bäst på monoblock. Om du tvunget ska ha ditt 4-kanalssteg till basasnr rekommenderar jag att du kopplas subbas ut på stereon till en av ingångarna på steget och sedan basarna på varsin kanal där. sedan kan du ju ha baksystem eller framsystem på de andra två kanalerna. Jag rekommenderar det dock inte då basarna kan dra för mkt effekt så du tappar på de andra kanalerna.

Mvh Ludde

191 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
okej...
de låter ju vettigt...
om det står tex 2 x Lågnivåutgång (varav 1 x Sub) så drar jag subben till ena ingången och får ut basljudet i kanal 1-2, den andra kopplar jag in i andra ingången och får ut mellan/diskant ur kanal 3-4... är det så du menar?

Sök