5559
Sök

Högtalare i dörr, låda eller ej?

Smart chimps talk Swedish
289 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
Hej!
Jag är helt ny inom billjud och har som projektarbete i skolan att bygga en ny ljudanläggning i bilen smile Självklart har jag suttit och läst på alla möjliga sorters forum om detta men aldrig riktigt förstått en sak.
1. Vad blir skillnaden om man bygger in ny högtalare i dörren i en låda jämfört med utan låda(alltså bara fästa direkt i dörren)?
2. Vad är det lådan egentligen gör och ska den i så fall vara portad eller sluten?

Jag har en V40 och har tänkt byta högtalaren i båda dörrarna, men problemet som jag la märke till nu är att rutan åker ner bakom och den lämnar inte direkt mycket utrymme för lådbygge, om nu lådbygge gör någon väsentlig skillnad.

3. Någon som kanske har tips på hur jag kan lösa detta?

Jag blir mycket tacksam för alla svar! Så skriv allt ni vet smile

tack! smile

volvoraggare
4 776 Inlägg
4 september 2007
skulle föredra en låda eftersom det försvinner mycket ljud utanför också

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

low profile
253 Inlägg
4 september 2007
Beror på vad du är ute efter, midbasar brukar man ha vid därrarna, om du har låda så får högtalaren mer tryck och får djupare sång, diskanten på högtalaren spelar ingen roll men desto större utrymme för magneten att jobba på desto mer tryck i talarens återgivning.

289 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
Okej så låda är att föredra? Men hur ska jag lösa det med tanke på att rutan ligger ivägen?

Men om jag ljudisolerar hela dörren ordentligt, fungerar inte dörren som en stor låda då eller tänker jag fel?

Tack!

elektriker
591 Inlägg
4 september 2007
tjenare!

Håller också på att bygga ljud i bilen som mitt projektarbete smile

Kolla gärna in min projekttråd så ser du hur jag gjort i dörrarna, inte klart riktigt än tongue

---------------> Kimpan

289 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
_kimpan_ skrev:
tjenare!

Håller också på att bygga ljud i bilen som mitt projektarbete smile

Kolla gärna in min projekttråd så ser du hur jag gjort i dörrarna, inte klart riktigt än tongue

Ok tack! smile

Men vill också gärna få svar på min fråga smile Kan man ljudisolera dörren såppas bra så att den fungerar som en stor låda? hur blir det?

elektriker
591 Inlägg
4 september 2007
Kika i min tråd så ser du hur jag gjorde för att undvika fönstret.

Sätt nån sorts skiva över fönstret i det läge det tar som mest utrymme, jag tog en kartongbit.
Utefter den och hålet du antagligen kommer såga i dörrsidan så tejpar du ut en mall och gjuter av smile

---------------> Kimpan

289 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
_kimpan_ skrev:

Sätt nån sorts skiva över fönstret i det läge det tar som mest utrymme, jag tog en kartongbit.
Utefter den och hålet du antagligen kommer såga i dörrsidan så tejpar du ut en mall och gjuter av smile

Hmmm tror inte att jag riktigt förstår, kanske bara är det faktum att jag är trött, men en lite nogrannare förklaring hade suttit perfekt nu smile

Har du hunnit provspela din rockford högtalare i dörrarna ännu? och isf låter dom bra? smile är ute efter något som inte har vass diskant... de ska inte skrika liksom...

elektriker
591 Inlägg
5 september 2007
jonatk skrev:
_kimpan_ skrev:

Hmmm tror inte att jag riktigt förstår, kanske bara är det faktum att jag är trött, men en lite nogrannare förklaring hade suttit perfekt nu smile

Har du hunnit provspela din rockford högtalare i dörrarna ännu? och isf låter dom bra? smile är ute efter något som inte har vass diskant... de ska inte skrika liksom...

Det är inte rockfordhögtalarna jag ska ha i dörrarna (lite klent med 3,5" där;P
Ska ha 6,5" pioneer midbasar. finns med på bild i projekttråden.

Om du kollar bilderna jag tagit så ser du hur jag menar

---------------> Kimpan

Sök