7637
Sök

Basen strular

26 Inlägg
25 december 2005
Trådstartare
Har ett DLS "CA12 Slutsteg Classic Monoblock" och den driver en pioneer "TS-W306DVC" bashögtalare. Impedistansen på högtalaren är 2 ohm så jag tycker att det borde bli ett ganska så fint dunka av det här lilla settet. Tyvär blir det inget dunka dunka.
Basen "mullrar" mest, dvs den smäller inte till ordentligt på dom riktiga basslagen utan den mullrar hela tiden. Konen rör sig knappt när man spelar heller om man inte kör på riktigt hög volym, då snackar vi typ så att öronen pajar. Om man känner på konen under spelning så vibrerar den bara lite lätt.

Har för tillfället ingen fungerade generator så man kanske skulle kunna skylla på spänningsfall men jag har testat att koppla enbart stereon till ett fullladdat batteri utan förbättring.

Så vad tror ni felet är? Hur jag än skruvar på alla delningsfilter på steget så blir det inte bättre. Behövs det en kondensator eller ett "löst" delningsfilter?

Ett annat problem är att framsystemet spelar för högt i förhållande till basen. När man brasar på volymen så låter basen riktigt bra men problemet är då att framsystemet håller på att explodera. Jag kan inte justera de olika slutstegen från stereon då de båda stegen delar på RCA-uttaget i stereon.

Luddig tråd kanske men skulle uppskatta ett svar eller i alla fall några delsvar smile

21 761 Inlägg
25 december 2005
Steget har subsonicfilter och lågpassfilter, vad är de inställda på?
Jag tycker det verkar som att basen är delad för lågt i frekvens, sedan kan det bli lite konstigt om subsonicfiltret är för högt ställt när det är inkopplat.

26 Inlägg
25 december 2005
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Steget har subsonicfilter och lågpassfilter, vad är de inställda på?
Jag tycker det verkar som att basen är delad för lågt i frekvens, sedan kan det bli lite konstigt om subsonicfiltret är för högt ställt när det är inkopplat.

Har som sagt var testat de flesta olika kombinationer. Vad skulle ni rekomendera att sätta dom på?

Mr
267 Inlägg
25 december 2005
kultingen skrev:
Så vad tror ni felet är? Hur jag än skruvar på alla delningsfilter på steget så blir det inte bättre. Behövs det en kondensator eller ett "löst" delningsfilter?

En kondensator är högpassfilter så det är väl kanske inte vad du ska ha..
Kan du inte ställa eq på stereon så dom spelar samma volym? Om den inte spelar basdunken är väl steget för klent  eller fel inställt? :S

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

21 761 Inlägg
25 december 2005
Kolla följande:

Att lågnivåkabeln från stereon är ansluten till Input på steget.

Att High Input-knappen inte är intryckt, den ska vara uttryckt när man kör lågnivåkabel från stereon.

Om du använder subsonicfiltret, ställ ratten på 20Hz.

Lågpassfilterratten(LPF), ställ den på 80-100Hz.

Levelratten, det står i manualen hur du ska ställa in den.

Hewi
571 Inlägg
26 december 2005
Lunnajs skrev:
kultingen skrev:

En kondensator är högpassfilter så det är väl kanske inte vad du ska ha..
Kan du inte ställa eq på stereon så dom spelar samma volym? Om den inte spelar basdunken är väl steget för klent  eller fel inställt? :S

Han menar nog en konding på strömmatningen till steget!

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

Hewi
571 Inlägg
26 december 2005
Vad har du för låda? Enl dina basljuds önskemål borde du ha en liten sluten låda. LPF skall du kunna ställa så lågt att det inte hörs ngt annat änn ren bas vilket brukar betyda 50-80Hz , 80-100Hz brukar vara alderles för högt då en hel del icke önskvärt ljud "kommer med" i basen. Jag tror du helt enkelt behöver bygga en ny baslåda.Ställ också LPF filtret på 24dB:s delning.
Subsonic filtret kan du ställa på 25-30Hz.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

26 Inlägg
28 december 2005
Trådstartare
Nu är spolarna parralellkopplade så att basen ligger på 2 ohm, kan det bli någon skillnad om jag seriekopplar till 8 ohm istället eller blir det bara sämre?

864 Inlägg
28 december 2005
de är inte så att spolarna ligger på 2ohm o du då har parrallelkopplat dom till 1ohm? för det kan ju mycke väl vara för mycke för ditt steg...

Hewi
571 Inlägg
28 december 2005
Jag fick mer "punch" i basarna med parallell kopplade spolar men testa lite olika t.ex serie-kopplade , endast en spole samt parallell och se vilket som funkar bäst för dig.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

Sök