6645
Sök

Hur kopplar man 1 st RCA-kabel till flera slutsteg? och lite till .. :)

guffe_L
11 september 2007
Trådstartare
tjena alla..
har ett helvete att hitta slutsteg över huvudtaget men något som skulle underlätta är om man vet om man ska ha sig 2 st 2 kanalare eller 1 st 4 kanalare,,,men för att koppla in säg 2 st 2 kanals slusteg, hur får man ut RCA- kabeln till fler eller kan den hateras  så...
nog  för att det finns bilstereos men 2 RCA kablar men det finns Ganska många bilar med fler slutsteg ähn två. så har någon något tips eller förslag så...grymmt...
hare, TJooo.
Senast redigerat av guffe_L (13 september 2007)

Maskinförare
1 163 Inlägg
11 september 2007
finns ju förgrenings sladdar, är väl ca. 20cm långa.. där du har t.ex 1 hona 2 hanar. 1hane 2 honor m.m val av stegen beror väl på vad du ska driva med dom ?!

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

2 911 Inlägg
11 september 2007
De flesta slutsteg har också en output, vad som är "bästa" lösningen beror mycket på steg och huvudenhet.

guffe_L
12 september 2007
Trådstartare
_Spawned_ skrev:
finns ju förgrenings sladdar, är väl ca. 20cm långa.. där du har t.ex 1 hona 2 hanar. 1hane 2 honor m.m val av stegen beror väl på vad du ska driva med dom ?!

namen antingen skaffar man sig en 4 kanalare och kopplar ihop 4 kanaler till två eftersom det Är två basar som ska drivas....
eller så skaffar man sig två 2 kanalare och har en till vardera basar, men i sånna fall måste jag kunna få fram fler RCA kablar

10 287 Inlägg
12 september 2007
Jaaa.....vad menar du?

Endera så köper du förgreningskablar eller så linkar man från steg - steg om stegen har bypass eller filtrerade lågnivåutgångar.

Titta över vad du har tänkt dig för grejor - rita upp allt på ett papper så ser du vad du behöver.

/Göran

guffe_L skrev:
....men i sånna fall måste jag kunna få fram fler RCA kablar

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

914 Inlägg
12 september 2007
guffe_L skrev:
_Spawned_ skrev:

namen antingen skaffar man sig en 4 kanalare och kopplar ihop 4 kanaler till två eftersom det Är två basar som ska drivas....
eller så skaffar man sig två 2 kanalare och har en till vardera basar, men i sånna fall måste jag kunna få fram fler RCA kablar

om det är 2st basar med enkel talspole på 4ohm på så funkar det med vilket monoblock som helst och behövs bara 1 rca kabel.

guffe_L
12 september 2007
Trådstartare
blir det inte ett för stort motstånd med 2 st 4 ohm:are 2 st 4 ohm = 8 ohm motstånd..kanske?...eller blir ohm:en inte större för att man har flera högtalare?....
Senast redigerat av guffe_L (12 september 2007)

914 Inlägg
13 september 2007
beror på hur du kopplar . Finns 2 sätt att koppla på parallel och serie. Vilket då självklart är motsatser till varann den ena höjer den andra sänker motståndet.

guffe_L
13 september 2007
Trådstartare
Ronnie.L skrev:
beror på hur du kopplar . Finns 2 sätt att koppla på parallel och serie. Vilket då självklart är motsatser till varann den ena höjer den andra sänker motståndet.

okej...men om man då skaffar ett monosteg måste själva RMS efekten vara dubbelt så stark då som att driva en basar...asso 1 bas = 350 W RMS men om man kopplar in två i ett så blir det 700W rms ? eller försummas det också om man kopplar parallelt/serie?

10 287 Inlägg
13 september 2007
Varje bas "tål" 350W. Har du två som kommer dom att tillsammans tåla 2x350W.
Du MÅSTE inte ha ett slutsteg som kan ge lika mycket som basarna tål men vet du med dig att du kommer att poppa hårt så är det att rekommendera att ha steg med rejält med effekt.

/Göran

guffe_L skrev:
okej...men om man då skaffar ett monosteg måste själva RMS efekten vara dubbelt så stark då som att driva en basar...asso 1 bas = 350 W RMS men om man kopplar in två i ett så blir det 700W rms ? eller försummas det också om man kopplar parallelt/serie?

(Groucho Marx).

1 171 Inlägg
13 september 2007
Fast det är nog lättare att hitta ett steg som lämnar 700W i 2ohm än i 8ohm så utgå ifrån att basarna ska parallellkopplas (så att det blir 2ohm). Annars funkar ju ett tvåkanalssteg också bra (2x350W i 4ohm).

Hur mycket effekt som man kan tillgodogöra sig är också beroende av lådan och vilka frekvenser basen kommer att spela. Det är möjligt att 100W räcker tex.

guffe_L
13 september 2007
Trådstartare
okej...smile
värkar juv helt ok... na asso för den som vill så är info om lådan = 70 l portad så..ja det kanske spelar roll för val av steg... men att koppla parallelt säger du.. på vikket ´sätt drar jag kablarna då? för i sånna fall så skulle asso det räcka med ett steg som kan driva 700 W RMS i 2 ohm för att driva dessa två? -
ps kommer nog spela ganska högt endå och ska man skafa sig någonting så ska det vara lite rijäla saker som håller ett tag.
/ sneddad teori men man kan alltid tästa om den håller. smile

914 Inlägg
13 september 2007
Mutant är ett hyffsat billigt märke men som spelar på bra utav de saker jag testat och hört ännu.
Detta är ett exempel på steg du kan använda http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=12305
http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=10176
kicker en aning dyrare
när man kopplar i serie så sätter du + på ena basen till steget. - på den basen till plus på andra basen. Sen minus från den basen till steget.
Senast redigerat av Ronnie.L (14 september 2007)

guffe_L
13 september 2007
Trådstartare
Ronnie.L skrev:
Mutant är ett hyffsat billigt märke men som spelar på bra utav de saker jag testat och hört ännu.
Detta är ett exempel på steg du kan använda http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=12305
http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=10176
kicker en aning dyrare
när man kopplar parellelt så sätter du + på ena basen till steget. - på den basen till plus på andra basen. Sen minus från den basen till steget.

helgrymmt...och när man kopplat parellelt så blir ohm på 2 ohm..och kan då koplas in i ett mutant T.E.X..smile

Kejsare
547 Inlägg
13 september 2007
Lånar tråden lite. Hur är det där med vad basarna "tål" egentligen? För jag läste på brl att en kille slagit rekord med Rockford P2or med 4800 wrms på varje (två st GAS Competition). Och dom "tål" väl inte mer än 500wrms?

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

10 287 Inlägg
14 september 2007
Skapa en egen tråd om du vill ta upp detta ämne.

Göran
Moderator

Fernicus skrev:
Lånar tråden lite. Hur är det där med vad basarna "tål" egentligen? För jag läste på brl att en kille slagit rekord med Rockford P2or med 4800 wrms på varje (två st GAS Competition). Och dom "tål" väl inte mer än 500wrms?

(Groucho Marx).

1 171 Inlägg
14 september 2007
när man kopplar parellelt så sätter du + på ena basen till steget. - på den basen till plus på andra basen. Sen minus från den basen till steget.

Fast precis tvärtom! När man kopplar så så har man seriekopplat basarna.

För att parallellkoppla basarna så kopplar du båda kablarna parallellt över samma slutstegskanal helt enkelt. Du kopplar båda +kablarna från basarna till + på steget och båda -kablarna till - på steget. Alla + ska till samma kopplingspunkt (förslagsvis på stegets högtalarutgångar) och motsvarande för alla -.

914 Inlägg
14 september 2007
zoopåse skrev:

Fast precis tvärtom! När man kopplar så så har man seriekopplat basarna.

För att parallellkoppla basarna så kopplar du båda kablarna parallellt över samma slutstegskanal helt enkelt. Du kopplar båda +kablarna från basarna till + på steget och båda -kablarna till - på steget. Alla + ska till samma kopplingspunkt (förslagsvis på stegets högtalarutgångar) och motsvarande för alla -.

ah sorry ja det var felskrivning av mig där ber om ursäkt. Skulle stå serie inte parallelt som du nog förstår i och med vad det var vad jag skrev i inlägget och i mitt tidigare inlägg wink

guffe_L
15 september 2007
Trådstartare
haja..oki:)
nemen va fasen jag får tacka er alla för informationen och ska gör det bästa utav den...
lycka till med allar era protjekt (om ni har vs)
hare
TJooo

Sök