4964
Sök

Koppla in neon i bilen

603 Inlägg
12 oktober 2007
Trådstartare
Hej!
Jag har nu bestämt mig för att installera neon vid fötterna i bilen.
Men då jag inte är någon elektriker behöver jag lite hjälp. Jag har läst runt ibland alla trådar rörande neoninkoppling och förstått att jag bör ha en säkring för att hindra brand ifall kortslutning skulle uppstå men mycket längre har jag inte förstått.

Jag har två st http://www.mds.se/?artnr=neo290b -vad innebär först och främst "trafo"?
Och sen till själva inkopplingen, jag har en 25,8mm² strömkabel ifrån batteriet (som är avsäkrad med en 60 Amp säkring precis vid batteriet) till stegen i bak, är det den jag ska förgrena vid pedalerna ungefär eller drar anläggningen i bak skada av det? Ska jag dra ny kabel? eller är det smart att använda någon befintlig lättåtkomlig?
Ifall man med enkla medel kunde få dett att fungera i takt med tändningen vore det guld värt för mig, då jag inte vill riskera att glömma neonet på över natt eller liknande.

Säkringen, vad skall det vara för någon och vad för "hållare" att fästa den i liksom?
Sen vill jag ju kunna stänga av och på rören som jag vill, med hjäl utav en http://www.mds.se/?artnr=99882

Det jag vore tacksam för vore något form av kopplingsschema för hur jag ska koppla det hela.

MVH Sebastian
Senast redigerat av Casanovan (12 oktober 2007)

In hoc signo vinces

892 Inlägg
12 oktober 2007
Kul! Jag håller på med samma grej. roll

Trafo står för transformator och en sådan omvandlar en spänning till en annan.

Kan berätta lite vad jag har planerat, kanske kan hjälpa dig. smile
Jag köpte 2 st set med blåa rör, ville ha dubbel men det var slut, så jag lödde lite i trafon till rören så nu funkar det bra. Det sitter en ciggplugg på trafon med en 2 Amp säkring i, så jag lär använda en säkring på samma ström. Jag kommer klippa kablarna bakom cigguttaget, koppla en kabel vidare till en knapp, sen till en säkringsdosa med en 2 Amp säkring och sedan vidare till neonet. Jorden får gå tillbaka i jord på cigguttaget.
Detta borde funka, det enda problem jag kan se är att det blir dubbelsäkrat (en säkring i bilens säkringsdosa till ciggutaget, och en i min lilla), och om jag kopplar fler saker till min säkringsdosa så kan strömmen bli för hög så jag bränner säkringen till cigguttaget. I såna fall är det väl bara att dra en från batteriet till knappen, eller kanske en kraftigare säkring till cigguttaget...

Hoppas det hjälper! smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

603 Inlägg
12 oktober 2007
Trådstartare
Android skrev:
Kul! Jag håller på med samma grej. roll

Trafo står för transformator och en sådan omvandlar en spänning till en annan.

Kan berätta lite vad jag har planerat, kanske kan hjälpa dig. smile
Jag köpte 2 st set med blåa rör, ville ha dubbel men det var slut, så jag lödde lite i trafon till rören så nu funkar det bra. Det sitter en ciggplugg på trafon med en 2 Amp säkring i, så jag lär använda en säkring på samma ström. Jag kommer klippa kablarna bakom cigguttaget, koppla en kabel vidare till en knapp, sen till en säkringsdosa med en 2 Amp säkring och sedan vidare till neonet. Jorden får gå tillbaka i jord på cigguttaget.
Detta borde funka, det enda problem jag kan se är att det blir dubbelsäkrat (en säkring i bilens säkringsdosa till ciggutaget, och en i min lilla), och om jag kopplar fler saker till min säkringsdosa så kan strömmen bli för hög så jag bränner säkringen till cigguttaget. I såna fall är det väl bara att dra en från batteriet till knappen, eller kanske en kraftigare säkring till cigguttaget...

Hoppas det hjälper! smile

Ja lite minsann.
Så om jag fattat rätt, det jag är ute efter är alltså, att summan blir något i stil med:
strömbrytare -> säkring -> neon. (!?)
Då jag ska ha två rör, med samma strömbrytare, så är det bara att tvinna kablarna till rören innan "trafo-boxarna" och koppla efter säkringen? Bör det då vara en säkring på 4amp!?

In hoc signo vinces

603 Inlägg
13 oktober 2007
Trådstartare
Ingen som har någon bra idé angående det faktum att jag inte vill riskera att glömma stänga av dem och batteriet sugs ut!?
Om man ska koppla det via tändningen som jag någonstans läst om, kopplar man då på pluskabeln på en pluskabel till tändningen istället för en egen ifrån batteriet eller liknande!?

Är det hundra kablar man måste reda ut eller kan jag som nybörjare i min elektriker-karriär klara av det?

Jag behöver all hjälp jag kan få känner jag.

In hoc signo vinces

3 Inlägg
13 oktober 2007
Du kan ju koppla neonet till själva intaget där bak det blir ju samma sak som när du har kopplat in en bärbar dvd tex så när du stänger av bilen slocknar den "strömen bryts" något i den stilen tror jag skulle kanske funka angående det där med at du skulle glömma det över natten för du har väll inte igång bilen över natten (A) eller du kanske har det tongue men hoppas mitt lilla "tips" funkar big_smile

merca <3

Sök