4785
Sök

Nån som vet hur man får mjukare bas på en 18" Panasonic bas?

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
11 mars 2005
Trådstartare
#1
Jag har en Panasonic 18 tums subwoofer, men basen på den är väldigt skarp, och jag har inte en aning om hur jag ska få den mjukare! Jag har testat en massa inställningar på huvud-enheten och på slutsteget, men inget fungerar... sad
Vet nån vänlig själ hur man skulle kunna få mjukare bas? tongue


Administratör
11 968 Inlägg
11 mars 2005
#2
vad menar du med mjukare bas egentligen?

Vid vilken frekvens har du delat den nu ungefär?

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Så eller så eller tvärtom.
86 Inlägg
11 mars 2005
#3
testa o bygga en annan lådkonstruktion kanske?

/Joel
"Det ordnar sig alltid."

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
11 mars 2005
Trådstartare
#4
chrizz> de vet ja inte... tongue men jag antar att ni svenskar och vi finländare inte menar riktit samma sak med mjukare bas... tongue
jgus86> lådan kom med basen, så den tror jag inte att det är några fel på...


404 Inlägg
11 mars 2005
#5
Det går alltid att prova ett aktivt delningsfilter, detta ger dig mycket större kontroll över baskaraktären än vad slutsteget och huvudenheten gör. Som jag ser det borde problemet bero på att högtalaren spelar ut för höga toner, vilket ändå är ganska ovanligt för en så pass stor högtalare.


Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
11 mars 2005
Trådstartare
#6
Attenator skrev:
Det går alltid att prova ett aktivt delningsfilter, detta ger dig mycket större kontroll över baskaraktären än vad slutsteget och huvudenheten gör. Som jag ser det borde problemet bero på att högtalaren spelar ut för höga toner, vilket ändå är ganska ovanligt för en så pass stor högtalare.

Ett aktivt delningsfilter sa du? Hur ser såna ut? neutral
E helt ny till de här grejjerna tongue


404 Inlägg
11 mars 2005
#7
De finns att köpa lite överallt, det är i princip en liten dosa som man kopplar in rca-kablarna i före slutsteget. Den dosan har inställningsmöjligheter som bas-förstärkning, variabel delningsfrekvens (man kan justera hur ljusa bastoner som basen ska spela), om man vill köra stereo eller mono m.m.

Det här filtret har jag använt förut och det fungerade faktiskt riktigt bra:
http://www.biltema.se/products/product. … emId=78525
framförallt är det väldigt prisvärt, rekomenderas starkt.

Eller:
http://www.mds.se/produkt.phtml?id=145& … tivafilter
Har inte testat det här men jag gillar mds grejer, de håller länge och är billiga.
Senast redigerat av Attenator (11 mars 2005)


Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
12 mars 2005
Trådstartare
#8
Tack smile ska försöka köpa nåt av dom där då å se hur det blir smile en annan sak som jag kom att tänka på också, är att kylan i dessa tider kanske ställer till det lite också tongue


404 Inlägg
12 mars 2005
#9
Jag har själv aldrig upplevt några stora förändringar på basen beroende på årstider men sen har jag aldrig använt mig av ett 18-tums element i en bil, det kanske påverkas mer än 12 tum som är max för mig smile


Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
13 mars 2005
Trådstartare
#10
Det kan nog också hända tongue Meen, ska beställa efter ett Biltema delningsfilter nu och se hur det blir smile



Sök