Nån som vet hur man får mjukare bas på en 18" Panasonic bas?

JohnnyN Rutinerad medlem
11 mars 2005 · 1 938 Inlägg

Jag har en Panasonic 18 tums subwoofer, men basen på den är väldigt skarp, och jag har inte en aning om hur jag ska få den mjukare! Jag har testat en massa inställningar på huvud-enheten och på slutsteget, men inget fungerar... sad
Vet nån vänlig själ hur man skulle kunna få mjukare bas? tongue

chrizz Administratör
11 mars 2005 · 11 783 Inlägg

vad menar du med mjukare bas egentligen?

Vid vilken frekvens har du delat den nu ungefär?

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
jgus86 Så eller så eller tvärtom.
11 mars 2005 · 86 Inlägg

testa o bygga en annan lådkonstruktion kanske?

/Joel
"Det ordnar sig alltid."
JohnnyN Rutinerad medlem
11 mars 2005 · 1 938 Inlägg

chrizz> de vet ja inte... tongue men jag antar att ni svenskar och vi finländare inte menar riktit samma sak med mjukare bas... tongue
jgus86> lådan kom med basen, så den tror jag inte att det är några fel på...

Attenator
11 mars 2005 · 404 Inlägg

Det går alltid att prova ett aktivt delningsfilter, detta ger dig mycket större kontroll över baskaraktären än vad slutsteget och huvudenheten gör. Som jag ser det borde problemet bero på att högtalaren spelar ut för höga toner, vilket ändå är ganska ovanligt för en så pass stor högtalare.

BMW 2002 (1972)
JohnnyN Rutinerad medlem
11 mars 2005 · 1 938 Inlägg

Attenator skrev:
Det går alltid att prova ett aktivt delningsfilter, detta ger dig mycket större kontroll över baskaraktären än vad slutsteget och huvudenheten gör. Som jag ser det borde problemet bero på att högtalaren spelar ut för höga toner, vilket ändå är ganska ovanligt för en så pass stor högtalare.

Ett aktivt delningsfilter sa du? Hur ser såna ut? neutral
E helt ny till de här grejjerna tongue

Attenator
11 mars 2005 · 404 Inlägg

De finns att köpa lite överallt, det är i princip en liten dosa som man kopplar in rca-kablarna i före slutsteget. Den dosan har inställningsmöjligheter som bas-förstärkning, variabel delningsfrekvens (man kan justera hur ljusa bastoner som basen ska spela), om man vill köra stereo eller mono m.m.

Det här filtret har jag använt förut och det fungerade faktiskt riktigt bra:
http://www.biltema.se/products/product. … emId=78525
framförallt är det väldigt prisvärt, rekomenderas starkt.

Eller:
http://www.mds.se/produkt.phtml?id=145& … tivafilter
Har inte testat det här men jag gillar mds grejer, de håller länge och är billiga.

Senast redigerat av Attenator (11 mars 2005)

BMW 2002 (1972)
JohnnyN Rutinerad medlem
12 mars 2005 · 1 938 Inlägg

Tack smile ska försöka köpa nåt av dom där då å se hur det blir smile en annan sak som jag kom att tänka på också, är att kylan i dessa tider kanske ställer till det lite också tongue

Attenator
12 mars 2005 · 404 Inlägg

Jag har själv aldrig upplevt några stora förändringar på basen beroende på årstider men sen har jag aldrig använt mig av ett 18-tums element i en bil, det kanske påverkas mer än 12 tum som är max för mig smile

BMW 2002 (1972)
JohnnyN Rutinerad medlem
13 mars 2005 · 1 938 Inlägg

Det kan nog också hända tongue Meen, ska beställa efter ett Biltema delningsfilter nu och se hur det blir smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang