Slutsteg VS högtalare

antan88
10 januari 2006 · 1 Inlägg

Visste inte riktig vad jag skulle ha för rubrik men...

Har en kompis som nyss köpt bil å grejjer... härromdagen kom han hem med ett nytt steg, men han säger att han kan inte koppla in det där fram därför då spränger han högtalarna...
Detta är p.g.a att de högtalarna han har fram är på 50W men hans steg är på (fyr kanaligt 4*100W) tror jag det är... alltås kommer han spränga högtalarna om han spelar hög pga av att Watt effekten överskrids. Stämmer detta?

En annan sak också, en baslåda måste man ha ett/flera "basrör" i lådan???

MVH Andreas

Senast redigerat av antan88 (10 januari 2006)

TranceManiac Life is to short to listen to slow music
10 januari 2006 · 66 Inlägg

självklart kan han spränga högtalarna. men när jag köppte mina sa dom att du kan spränga ett par 500w högtalare med ett 20w slutsteg d beror helt på hur man spelar.
o sen d me baslådan nej själklart måste man inte ha något basrör i lådan har man inga är det en såkallad sluten låda bara big_smile
sen finns det blandade uppfatningar om hur stort steg man ska ha några säger att man ska ha ett störe steg så att man kan använda högtalarna fullt ut o anndra säger att man ska ha ett mindra steg så man använder all eftekt steget kan ge själv skulle jag satsa på ett störe steg.
o din polare kan koppla in sitt steg till sitt frontsystem om han vill d man hör på högtalarna om d börjar bli för mycket otr mig.
Over And Out tongue

Senast redigerat av TranceManiac (10 januari 2006)

Va Fan E Du Så Jävla Glad För? E De Kul O Va Ful Eller!?
timpan_87
10 januari 2006 · 781 Inlägg

brys på vad det är för steg och vad det är för högtalare..

finns högtalare som är bra mycket mer tåliga än det står, och det finns steg som leverera bra mycket mindra än det står så det kan man inte utgå ifrån.. och med baslåda då? ja de finns ju både portat*med rör* och sluten*utan* dessa spelar olika bra i olika bilar med finns ju ingen regel som säger vad du ska ha i din bil

pwilhelm Hewi
11 januari 2006 · 571 Inlägg

Det är ingen risk att han har sönder högtalarna , när högtalarna inte pallar så hörs det ju tydligt och ingen fortsätter väl då att höja utan sänker volymen tills det låter bra!?

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
Kornz Solfilmsmontör
11 januari 2006 · 947 Inlägg

pwilhelm skrev:
Det är ingen risk att han har sönder högtalarna , när högtalarna inte pallar så hörs det ju tydligt och ingen fortsätter väl då att höja utan sänker volymen tills det låter bra!?

Världen är ju full av i*ioter? Skämt o sido. Måste håla med dig.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
tobbe.77
11 januari 2006 · 96 Inlägg

om man bara ställer in steget rätt (gain och filter) så är det ingen risk att han spelar sönder högtalarna...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang