Konstigt ljud i högtalarna då bilen är på

Liinamaa
17 januari 2006 · 6 Inlägg

Jag har ett litet problemst med mitt billjud. Då jag startar bilen börjar alla högtalare utom basen att spela dåligt. Det låter som om diskanterna får för mycket bas om ni vet vad jag menar. Då bilmotorn är av så spelar högtalarna normalt, felet är bara då bilen är på. Snälla kan någon komma med ett förslag om vad som kan vara felet...

Drönirettab
17 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Störningar i lågnivåkablarna kanske. Tar för givet att du har slutsteg.
Har du jordat allting ordentligt?

Liinamaa
17 januari 2006 · 6 Inlägg

Basen spelar fint, det är diskanterna inne i bilen som börjar spela oljud. Har jordat ordentligt... De har spelat bra ända tills igår...

Drönirettab
17 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Vad har du för högtalare, är det koaxialer eller separata högtalare?

Liinamaa
17 januari 2006 · 6 Inlägg

2 st Focus enskilda diskanter + 2 st DLS 6*9 + 2 högtalare i framdörrarna (x märke), högtalarna drivs med huvudenheten.

mx_3_ "Glidare"
17 januari 2006 · 254 Inlägg

Ökar ojudet då du gasar? Ir ändras det på något sätt då du höjer varvtalet? isånafall är det troligen generatorvin.

Liinamaa
17 januari 2006 · 6 Inlägg

Nej högtalarna börjar bara spela allmänt dåligt. Låter som om diskanterna får mer bas än de tål då motorn är igång... ska försöka jorda om och se om det hjälper.

Drönirettab
17 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Jag tror att det är störningar ändå. Kolla alla anslutningar så att det inte ligger någon högtalarkabel och tar mot jord eller mot en annan kabel.

Liinamaa
17 januari 2006 · 6 Inlägg

Kan alla högtalare börja spela dåligt om bara en tar i jorden (eller annan kabel), eller är det bara högtalaren som tar i jorden som börjar spela dåligt? Ska se efter anslutningarna...

Isacsson_
17 januari 2006 · 186 Inlägg

om diskanterna låter för mycket så KAN nån ha satt in en dansbandsskiva i din cd wink

nedå, men om du har inställningar på slutsteget (eller delningsfiltren) så kan du ju kolla så du (eller någon annan) inte kommit åt dem.. typ med matkassar eller så beroende på placering

Senast redigerat av Isacsson_ (17 januari 2006)

Drönirettab
17 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Nja, jag tänkte att om det var någon kabel framme vid stereo så kunde det påverka de andra också.

Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
18 januari 2006 · 1 781 Inlägg

kasn ju vara så att jordningen har släppt!

Team Insane Racing
Liinamaa
19 januari 2006 · 6 Inlägg

problemet löste sig... vet inte vad som var felet men högtalarna spelar OK nu... big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang