etanol Volvo 245

eldiablo666 im a good old rebel
8 december 2007 · 46 Inlägg

hur skule min 245 a gl/t må av att bli körd på etanol  eller v-power  skulle det bli nån skillnad,,,

im a good old rebel,i piss barbwire
Audi 100 2.0e "vita faran" (1990)
Lanjin
8 december 2007 · 757 Inlägg

uder vilka förhållanden?

eldiablo666 im a good old rebel
8 december 2007 · 46 Inlägg

vanliga standard förhållanden,inge särskilt

im a good old rebel,i piss barbwire
Audi 100 2.0e "vita faran" (1990)
Hompe
8 december 2007 · 66 Inlägg

Det skulle inte bli någon större skillnad möjligtsvis dra lite mer och svårstartad vid kyla, men om du ska köra på etanol så kan det hända att restprodukter från bensin som sitter kvar i slangarna kan lossna och sätta igen bränsle filter eller något...

Germax
8 december 2007 · 12 086 Inlägg

Ja etanol och Vpower är ju två helt olika saker. Vpower kör du för att få mer effekt (typ) och etanol kör du för att de är billigt, alt. för att kunna ladda mer vid överladdning, men det är ju inte ditt fall.

Kör på etanol du, men du måste skaffa en bränsletrycksregulator.

torpis Forummoderator
9 december 2007 · 10 572 Inlägg

på E85 skulle den gå apdåligt, på V-power skulle den gå som på vilken annan svensk bensin som helst...

och nej du får inte mer effekt av V-power
nej det blir inte billigare med E85

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Germax
9 december 2007 · 12 086 Inlägg

torpis skrev:
på E85 skulle den gå apdåligt, på V-power skulle den gå som på vilken annan svensk bensin som helst...

och nej du får inte mer effekt av V-power
nej det blir inte billigare med E85

varför skulle den gå apdåligt?

torpis Forummoderator
9 december 2007 · 10 572 Inlägg

JapMax skrev:

torpis skrev:
på E85 skulle den gå apdåligt, på V-power skulle den gå som på vilken annan svensk bensin som helst...

och nej du får inte mer effekt av V-power
nej det blir inte billigare med E85

varför skulle den gå apdåligt?

för att den skulle få 40% förlite soppa, skyhög lambda, jättevarm avgastemp.

Bilen går kass och kommer om det vill sig illa få smälta kolvar och brända ventiler...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
snackcalahan
9 december 2007 · 482 Inlägg

torpis skrev:

JapMax skrev:

torpis skrev:
på E85 skulle den gå apdåligt, på V-power skulle den gå som på vilken annan svensk bensin som helst...

och nej du får inte mer effekt av V-power
nej det blir inte billigare med E85

varför skulle den gå apdåligt?

för att den skulle få 40% förlite soppa, skyhög lambda, jättevarm avgastemp.

Bilen går kass och kommer om det vill sig illa få smälta kolvar och brända ventiler...

Har du provat? kan bara tala för de jag tankat E85 i b230a b230f funkar kanon går som vanligt vill bara ha mer luft och kan bli svårstartade när det är kallt, dock så drar dom lite mer men blir fortfarande billigare att köra på etanol. om du skulle bli så illa som du talar så är det absolut ingen svensk gjutgärnsspis underhuven

just real power
no turbo shit
torpis Forummoderator
9 december 2007 · 10 572 Inlägg

snackcalahan skrev:
Har du provat?

Japps testar alltid med G-tech så slipper man gissa, både 740 GLT 16v samt 740 B230et.

glt blev markant slöare, turbon gick toppen med ökad soppa, fast drog flera liter milen för att få tillräkligt med soppa på topp

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
vullen Mr White
9 december 2007 · 1 072 Inlägg

har kört på de nu i 4månader å de är inga problem alls..de enda är att den är lite vrång å få igång då den är kall men annars inga problem.

Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
stockman
10 december 2007 · 24 Inlägg

har kört min bil på ca 80% blandning å går hur bra som hellst! vet inte va de skulle va för japs skit som kolvarna å ventilerna går på????? ähh e de en riktig gjutjärnsspis så håller den å om den nu mot all förmodan skulle gå sönder så finns de mängder me "rödblockare" på skroten!!!

Volvo V90 (1998)
_Wallis_
10 december 2007 · 4 506 Inlägg

Skoj att detta kom upp, Satt presis och funderade på Etanoldrifft.

*Slangarna torkar väll ut?
*Fördel om man har Turbo?
*BränsleEkonomi? +-?

Kan du andas kan du dö.
Tomas_H
10 december 2007 · 486 Inlägg

*Slangarna torkar väll ut?

Nä varför skulle dom de? Det e ju bränsle i dom helatiden big_smile. Men ärligt, jag har aldrig sett några bevis för att detta stämmer. Verkar bara vara rykten.....motbevisa mig gärna. Jag vill absolut veta! yikes

*Fördel om man har Turbo?

Att man kan plocka ut mera effekt wink. Men räkna med ännu högre förbrukning.

*BränsleEkonomi? +-?

Går nog på ett ut i slutändan. Högre bränsleförbrukning, men billigare bränsle.

På min bil är bränslereturen original d.v.s i någon typ av hårdplast. Jag har inte tagit isär och kollat den invändigt, men det har ju inte pajat iallafall. Borde vara samma på 240 med F-motorer? Har också en biltema bränsleslang mellan tankpumpen och catchtanken och den håller också. Ska ta isär den och kolla hur den ser ut inuti. Ser den konstig ut så lovar jag lägga upp en bild wink.

// Tomas

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
torpis Forummoderator
10 december 2007 · 10 572 Inlägg

Tomas_H skrev:
*BränsleEkonomi? +-?

Går nog på ett ut i slutändan. Högre bränsleförbrukning, men billigare bränsle.

För att alls få någon "ekonomi" i det hela krävs en mappning, och för att kunna räkna av den så får man köra långt för att spara något. wink  det är med höjd tändning som man vinner något på E85

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
10 december 2007 · 10 572 Inlägg

knut skrev:
ähh e de en riktig gjutjärnsspis så håller den å om den nu mot all förmodan skulle gå sönder så finns de mängder me "rödblockare" på skroten!!!

det var ju också en inställning...  glöm inte att räkna in en motor om året i bränslekostnaden då...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang