3815
Sök

Säkring till led?

13 Inlägg
28 januari 2006
Trådstartare
Hej. Håller på och bygger led-rör som jag ska ha under bilen. Strömmen tänkte jag ta från cigarett uttaget. Men behöver jag ha nån säkring på pos.-sladden och om jag måste så hur stor ska den vara i såfall? En kompis har köpt färdigt led under kit å där var det en 3 ampere säkring. Men min e betydligt mindre.

Jag 8 st led lampor (en led 20mA/ 3.2V) som jag har kopplat i två serier, 4 st i varje serie. Och en 55 ohm:s motstånd i varje serie.

Så behövs det någon säkring och hur stor i så fall?

21 761 Inlägg
28 januari 2006
Eftersom du kopplar 4 st i serie så drar varje serie fortfarande 20mA, alltså drar båda slingorna 40mA tillsammans. Om man ska vara noggran så kommer de att dra lite mer eftersom de matas med ca 14V och varje serie är anpassad för 12,8V men det är nog marginellt.

En säkring ska du ha för att skydda om det blir kortis någonstans.
En 100mA säkring ska ju räcka teoretiskt tycker jag, men 1A säkring ska väl funka också. Om det blir kortis så är det ju ingen fara att kabeln brinner upp med en 1A om du använder tex 1,5mm2.
Senast redigerat av Drönirettab (28 januari 2006)

Volvo Raggare
16 Inlägg
28 januari 2006
så länge du har säkring spelar det ingen större roll., bara något bryter strömmen innan det brinner.. men tar du strömmen från sigtändaren så är den redan avsäkrad.,.

cruising the streets -En motor utan turbo suger

Fisketokig
2 997 Inlägg
29 januari 2006
b230et skrev:
så länge du har säkring spelar det ingen större roll., bara något bryter strömmen innan det brinner.. men tar du strömmen från sigtändaren så är den redan avsäkrad.,.

Javisst. Bara att köra på när du tar ifrån cigguttaget.

Du har ju allt avsäkrat, det är om du kopplar direkt på batteriet som du behöver avsäkra själv och det tror jag inte att du vill i detta fall smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

21 761 Inlägg
29 januari 2006
Tänkte inte på att den gick från cig uttaget. Den är ju avsäkrad naturligtvis.

13 Inlägg
29 januari 2006
Trådstartare
Okej. Tack för svaret!!

Sök