Tagen av polisen!!!

Youngblood Billackerare
22 december 2007 · 737 Inlägg

skyhawk skrev:
Hej alla tänkte låna tråden lite...

det är så att jag har lite problem med min alergi vid stark solljus, och då har jag hört att jag kan skaffa ett läkarintyg på det som tillåter toning fram kan det stämma ???
men att det då får vara till en vis % mörkttonat ...

Vägverket kan ge dispens för tonade rutor fram. Det krävs dock ett läkarintyg för att VV ska ge en sådan dispens.

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
D_Jag
22 december 2007 · 77 Inlägg

För det första så är det i mit tycke snyggt med tonade sidorutor hela vägen. och jag körde min gamla Seat med becksvart toning runtom i lite mer än 2 år utan att få ens en påpekan på toning.. passerade även polis kontroller. En gång så knackade en polis på rutan utan att jag såg an. fick blåsa och lova att bilen var min fars... sen var det trevlig helg=)

Kör 35% toning på min svarta Jaguar och det har inte varit några som helst problem.

Om man köper något bättre kvalitet på filmen är det inte svårt att se ut även mitt i natten...
Betalade 3000:- för toning av Jaggan med SunGard film..

Jag hatar att köra runt i en bil utan toning för att det känns som att alla ser dig

Dont take life to serious, You never get out of it alive
Galad8
22 december 2007 · 1 997 Inlägg

Stephane_ skrev:
Jag blev tagen av polisen på en flygande inspektion.
Då upptäckte dom att ja gahde tonat framrutorna och dom skickade iväg mig
på en ny besiktning. Hur kommer jag lättast undan i besiktningen utan att ta av toningen?

OKej.
Nu gör du såhär...

Eftersom du ska dit på ombesiktning så har du 2 alternativ.

1: Riv bort toningen, annars kanske du åker på böter sen och det är ju onödigt?

2: Min bror hade tidigare tonat på framrutorna, blev stoppad för det några gånger...
Sen tillverkade vi rutor i plexiglas..

Körde ner orginalrutorna, satte plexirutorna på plats. Och körde upp orginalrutorna tills de som låste plexirutorna.

Förstår du vad ja menar? Sen stänger man av hissarna med en brytare, eller plockar säkringen... smile

Då har du ju inte tonat, det funkade hur bra som helst för oss, plexit var ju inte tonat. Och plexiglas får man ju ha!

Kanske nåt du kan testa? Men annars, riv bort toningen... Lycka till! big_smile

Senast redigerat av Galad8 (22 december 2007)

_Orb_ MiKeY
22 december 2007 · 85 Inlägg

_fillan_ skrev:
men hallå ? förstår ni inte,, det går säkert plocka bort rutorna o hissa ner o allt på en besiktning,,

men detta är ju en ombes = hel annan femma, han ska VISA UPP otonade rutor

Faktiskt..

Hamilton
22 december 2007 · 8 865 Inlägg

Goffen skrev:
Jag har ljusaste toninge på framrutorna på min bil och än så länge har inte jag åkt dit. Varför? Jo jag tycker det tar bort rätt mycket värme när solen lyser in ifrån sidan när man kör, blir inte alls lika varmt och störande. Givetvis inser jag att jag kan åka dit och få en ombesiktning pga toningen, en 2a som jag givetvis släcker själv då jag jobbar med sånt smile Och till sist så tycker jag att det är snyggt.

Snacka om att missbruka ackrediteringen...hoppas att Swedac får upp ögonen för dig

Fotograf på tierpidag.se
John87 Stolt Volvoägare
22 december 2007 · 4 913 Inlägg

Hamilton skrev:

Goffen skrev:
Jag har ljusaste toninge på framrutorna på min bil och än så länge har inte jag åkt dit. Varför? Jo jag tycker det tar bort rätt mycket värme när solen lyser in ifrån sidan när man kör, blir inte alls lika varmt och störande. Givetvis inser jag att jag kan åka dit och få en ombesiktning pga toningen, en 2a som jag givetvis släcker själv då jag jobbar med sånt smile Och till sist så tycker jag att det är snyggt.

Snacka om att missbruka ackrediteringen...hoppas att Swedac får upp ögonen för dig

Det är nästan nästan nästan så man skulle anmäla sånt där.
Hatar när folk använder rättigheter felaktigt för att hjälpa sig själva :S

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
MrTobias
22 december 2007 · 1 297 Inlägg

John87 skrev:

Hamilton skrev:

Goffen skrev:
Jag har ljusaste toninge på framrutorna på min bil och än så länge har inte jag åkt dit. Varför? Jo jag tycker det tar bort rätt mycket värme när solen lyser in ifrån sidan när man kör, blir inte alls lika varmt och störande. Givetvis inser jag att jag kan åka dit och få en ombesiktning pga toningen, en 2a som jag givetvis släcker själv då jag jobbar med sånt smile Och till sist så tycker jag att det är snyggt.

Snacka om att missbruka ackrediteringen...hoppas att Swedac får upp ögonen för dig

Det är nästan nästan nästan så man skulle anmäla sånt där.
Hatar när folk använder rättigheter felaktigt för att hjälpa sig själva :S

hahaha det är ju bara för att ni är avundsjuka smile

Anledningen varför man inte får ha toning på fram/sido är att man ska kunna ha ögonkontakt med andra förare! De Goffen gör är att sätta sig själv över lagen och tycka att han inte behöver följa dessa regler. Blir säkert ett extra straff om han kör på någon och dom kommer på det. Ni andra som kör med toning, kommer kännas skoj om du kör på någon du inte såg för att du hade toning? Tänk på de.

Om mig själv, jag hade toning när jag köpte bilen. Var inga som helst problem hela sommaren då det var ljust ute. Blev stoppad av polisen som klagade men de gjorde inget åt det då. När det började mörkna ute så insåg jag att man såg tamefan ingenting genom rutorna. Så jag tog bort toningen. Det är inte värt att köra på någon för att bilen ska se snyggare ut. För att risken ökar väldigt mycket! Är som att ha en A-stolpe hela sidan när det är mörkt ute!

MrTobias
22 december 2007 · 1 297 Inlägg

D_Jag skrev:
För det första så är det i mit tycke snyggt med tonade sidorutor hela vägen. och jag körde min gamla Seat med becksvart toning runtom i lite mer än 2 år utan att få ens en påpekan på toning.. passerade även polis kontroller. En gång så knackade en polis på rutan utan att jag såg an. fick blåsa och lova att bilen var min fars... sen var det trevlig helg=)

Kör 35% toning på min svarta Jaguar och det har inte varit några som helst problem.

Om man köper något bättre kvalitet på filmen är det inte svårt att se ut även mitt i natten...
Betalade 3000:- för toning av Jaggan med SunGard film..

Jag hatar att köra runt i en bil utan toning för att det känns som att alla ser dig

Tjejen min som är rätt blyg gillade också toningen. Hon kunde sitta där och ingen såg henne. Själv tyckte jag att det var rätt jobbigt.. Ner med rutorna när man såg en polis. Blev rätt kallt ibland och såg ofta väääldigt dumt ut. Sen om man gled upp brevid en polare så såg dom inte att man vinka.. Ner me rutorna igen.. Skitjobbigt! Varför vill du itne att folk ska se ditt feta smile i din jagga? smile

street Laddtrycks-narkoman. medlem nr: 82
22 december 2007 · 426 Inlägg

ok ska vi summera detta.
Ja det är inte lagligt med toning på främre sidorutor (men man kan få dispans?)
folk tonar framrutorna för att det är snyggt. som att sätta större fälgar på en bil än den är helbils godkänd för.

jag har 55%toning fram och 95% bak.  polisen har aldrig sagt något, inte ens trafikpolisen. där emot så fick jag 2:a på besiktningen, tog reda på att det inte var lag på att ha främmre sidorutor på vanliga personbilar. så jag plockade av rutorna och la dom i baksätet och sen seglade jag genom ombesiktningen.

/Street
TRYIT Teddan
22 december 2007 · 2 495 Inlägg

man kan besikta utan sidorutor .. det finns ingen lag på att ha dom.

Har gjort så flera ggr.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
Albertoo
22 december 2007 · 538 Inlägg

John87 skrev:

Hamilton skrev:

Goffen skrev:
Jag har ljusaste toninge på framrutorna på min bil och än så länge har inte jag åkt dit. Varför? Jo jag tycker det tar bort rätt mycket värme när solen lyser in ifrån sidan när man kör, blir inte alls lika varmt och störande. Givetvis inser jag att jag kan åka dit och få en ombesiktning pga toningen, en 2a som jag givetvis släcker själv då jag jobbar med sånt smile Och till sist så tycker jag att det är snyggt.

Snacka om att missbruka ackrediteringen...hoppas att Swedac får upp ögonen för dig

Det är nästan nästan nästan så man skulle anmäla sånt där.
Hatar när folk använder rättigheter felaktigt för att hjälpa sig själva :S

det e bara för att ni e avunsjuka!
det e helt rätt, jag hade gjort likadant utan o tveka! smile

Goes_Wild
22 december 2007 · 15 Inlägg

Jag hade tonat på mina sidorutor innan, men jag var tvungen att ta bort dom på sidorna, men jag behållde toningen på framrutan, men de blir jobbigt som fan på kvällarna då man inte ser lika bra ut, det som va bra när alla rutorna på bilen va tonade va att man kunde inte se in i bilen ett dugg helt bäcksvart tongue

Hamilton
22 december 2007 · 8 865 Inlägg

Albertoo skrev:

John87 skrev:

Hamilton skrev:

Snacka om att missbruka ackrediteringen...hoppas att Swedac får upp ögonen för dig

Det är nästan nästan nästan så man skulle anmäla sånt där.
Hatar när folk använder rättigheter felaktigt för att hjälpa sig själva :S

det e bara för att ni e avunsjuka!
det e helt rätt, jag hade gjort likadant utan o tveka! smile

Ja med den inställningen du har så hoppas jag att du inte kommer gnällandes här på forumet, när du blir blåst av en verkstad eller företag:cool:.

Fotograf på tierpidag.se
TTTTT
22 december 2007 · 945 Inlägg

Tagg3N skrev:

Stephane_ skrev:
Jag blev tagen av polisen på en flygande inspektion.
Då upptäckte dom att ja gahde tonat framrutorna och dom skickade iväg mig
på en ny besiktning. Hur kommer jag lättast undan i besiktningen utan att ta av toningen?

Lättast, jadu, andra dörrar med "rena" fönster? men det är ju inte direkt billigt..

Annars kan du ju chansa och köra ner rutorna och ta bort säkringen till elhissarna men jag tvivlar på att det ska gå på en ombes för just rutornas skull ...

Om rutorna är nere så kommer dom garanterat att försöka hissa upp dom, funakr inte hissarna så får du väl en 2:a för d istället! hörde om nån som tog bort rutorna helt, men d e en skröna, du får en 2:a om du inte har sidorutor i bilen....Byta till klarglas är väl va folk brukar göra, på väg verkets hemsida så säger dom att framrutan ska ha en ljusgenomspläpplighet på 80% och och sidorutorna fram ska släppa igenom 75%
Lägg en whiskey flaska på förarstolen och se om han hajar vinken.
Ett alternativ e ju å be en polare att släcka 2:an då kan du ju åka till nästa besiktning iaf, om du nu hittar nån som pallar göra d smile
jag har tonat fram...ska på första besiktningen nästa år, jag tänker köpa beggade rutor på skroten och slänga dit till besiktningen, sen så får man sätta dit dom tonade igen :p

blinka blått om du vill rejsa!
M7an oo=00=oo
22 december 2007 · 374 Inlägg

Det alldra enklaste måste väl vara att ge tusan i att tona rutorna tongue

Å om man ändå inte vill synas är det ju bara å dra på en integralhjälm på huvvet med tonat visir cool tongue

Freude am fahren!
BMW 525 (1975)
TTTTT
22 december 2007 · 945 Inlägg

Magic skrev:

TTTTT skrev:

Tagg3N skrev:

Lättast, jadu, andra dörrar med "rena" fönster? men det är ju inte direkt billigt..

Annars kan du ju chansa och köra ner rutorna och ta bort säkringen till elhissarna men jag tvivlar på att det ska gå på en ombes för just rutornas skull ...

Om rutorna är nere så kommer dom garanterat att försöka hissa upp dom, funakr inte hissarna så får du väl en 2:a för d istället! hörde om nån som tog bort rutorna helt, men d e en skröna, du får en 2:a om du inte har sidorutor i bilen....Byta till klarglas är väl va folk brukar göra, på väg verkets hemsida så säger dom att framrutan ska ha en ljusgenomspläpplighet på 80% och och sidorutorna fram ska släppa igenom 75%
Lägg en whiskey flaska på förarstolen och se om han hajar vinken.
Ett alternativ e ju å be en polare att släcka 2:an då kan du ju åka till nästa besiktning iaf, om du nu hittar nån som pallar göra d smile
jag har tonat fram...ska på första besiktningen nästa år, jag tänker köpa beggade rutor på skroten och slänga dit till besiktningen, sen så får man sätta dit dom tonade igen :p

Du får INTE en 2:a om du har tagit bort sidorutorna helt.
Det finns INGET krav på sidorutor i en personbil.
Kan man konstatera att sidorutorna FINNS där men är nerdragna och inte kan kontrolleras så blir det en 2:a!

Jag känner folk som har testat och dom har iaf fått en 2:a på det!

blinka blått om du vill rejsa!
TTTTT
22 december 2007 · 945 Inlägg

Magic skrev:

TTTTT skrev:

Magic skrev:

Du får INTE en 2:a om du har tagit bort sidorutorna helt.
Det finns INGET krav på sidorutor i en personbil.
Kan man konstatera att sidorutorna FINNS där men är nerdragna och inte kan kontrolleras så blir det en 2:a!

Jag känner folk som har testat och dom har iaf fått en 2:a på det!

Då har dom blivit felaktigt underkända, jag jobbar själv på Bilprovningen och sidorutor är inget som helst krav, men om dom finns där så ska dom gå att kontrollera.

var bor du? kan jag inte få komma å besiktiga min Rs hos dig big_smile, du verkar ju sympatisk...långt ifrån alla kollegor till dig som e d kan jag säga :p

blinka blått om du vill rejsa!
Youngblood Billackerare
22 december 2007 · 737 Inlägg

Jag har rök tonade rutor runt om på både min GTI och min VR6 turbo. Jag tycker att det är snyggt med rök tonade rutor runt om. Däremot är dem inte så mörka att jag inte ser ut när det blir mörkare ute. Kolsvart tonade rutor gillar jag inte. Dels sitter det ofta på bilar som ser allmänt sunkiga ut så det blir bara att se löjligt ut och dels så hindrar det ju sikten en hel del och det är ju inte så bra.

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
206097ixat
22 december 2007 · 1 Inlägg

Riv bort toningen lr byt rutor, åk till bes dom släcker din 2:a åp tonade rutor... sen åker du hem å byter lr tonar om rutorna.. max en timma med alltihopa... :p det är enbart rutorna dom ska kolla... Går inte med att plocka ur ngn säkring lr nått sånt när det bara är det dom ska kolla...

I am a TAXIDRIVER!! :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang