4947
Sök

Utrymme till 6,5""???

337 Inlägg
31 januari 2006
Trådstartare
Ska sätta in mina 6,5 i dörrsidorna, har byggt en sida av MDF. Men magneten på 6,5:orna är precis vid original dörrrsidan (ligger nästan intill). Måste det vara lite utrymme vid magneten eller kan jag ha det så som jag har det nu?

Lite krångligt att förklara!
Senast redigerat av Reggin (31 januari 2006)

LÄNGE LEVE POLISMAKTEN

1 631 Inlägg
31 januari 2006
Reggin skrev:
Ska sätta in mina 6,5 i dörrsidorna, har byggt en sida av MDF. Men magneten på 6,5:orna är precis vid original dörrrsidan (ligger nästan intill). Måste det vara lite utrymme vid magneten eller kan jag ha det så som jag har det nu?

Magneten är inget problem, men högtalaren behöver luft bakom för att "andas". Hur stor låda kommer de spela i (hela dörren eller)?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

337 Inlägg
31 januari 2006
Trådstartare
Har ju tagit bort plastfacket på en golf 2. Sidan är 20 cm bred och går längs med hela dörren. 5 cm djup!

LÄNGE LEVE POLISMAKTEN

1 631 Inlägg
31 januari 2006
Det kommer inte bli bra om det är allt utrymme som elementet får. Ljudet kommer bli burkigt och sakna djup och klipp i basen.

Försök istället öppna upp bakom elementet ut i dörren (vet ej hur dina Golf-sidor ser ut).

De flesta 6.5-tummare är gjorda för att spela med hela dörrens volym bakom sig.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

337 Inlägg
31 januari 2006
Trådstartare
Men om jag skär upp dörrsidan så kan det väl komma in fukt och skada högtalaren? Eller?

LÄNGE LEVE POLISMAKTEN

1 631 Inlägg
31 januari 2006
Reggin skrev:
Men om jag skär upp dörrsidan så kan det väl komma in fukt och skada högtalaren? Eller?

Visst kan det komma in fukt. Men högtalare för bil är gjorda för att klara "lagom" fuktighet. Ofta sätter man en liten plastbit som skydd ovanför högtalaren. Typ så här: http://www2.hemsida.net/bilstereo/2001/dorr_13.jpg

// Gurra

337 Inlägg
31 januari 2006
Trådstartare
http://www.geting.se/images/Dorrsida.JPG

Om jag gör så här då?? Då behöver jag väl ej skära i dörrsidan?

LÄNGE LEVE POLISMAKTEN

4 571 Inlägg
31 januari 2006
Reggin skrev:
http://www.geting.se/images/Dorrsida.JPG

Om jag gör så här då?? Då behöver jag väl ej skära i dörrsidan?

nice paint bild smile man alltså du sätter den i en mdf baffel på orginalhålet eller?

337 Inlägg
31 januari 2006
Trådstartare
Det svarta som jag målat är MDF-plattan, ska sätta i högtalaren i den! Finns ej något originalhål för en högtalare! Då har ju högtalaren hela kupen att blåsa luft i tongue
Senast redigerat av Reggin (31 januari 2006)

LÄNGE LEVE POLISMAKTEN

1 631 Inlägg
31 januari 2006
Nejnejnej!!!

Meningen med att sätta en högtalare i en låda är att trycket bakåt inte ska komma i kontakt med trycket framåt.

En högtalare spelar EXAKT lika mycket framåt som bakåt. Kommer dessa två ljudvågor i kontakt med varandra så blir resultatet att de tar ut varandra = akustisk kortslutning.

Du kommer alltså få absolut sämsta ljud genom att göra så. Totalt utan bas, volym eller någon som helst kvalité.

Storleken på "lådan" (dörren) är också viktig då den har en fjädrande effekt för att elementet ska kunna spela som det ska. 6.5or är oftast anpassade till det motstånd som innerutrymmet i en (något läckande) dörr ger.

// Gurra

Sök