responsen på en turbomotor

perrkas fullt ös medvetslös
21 februari 2005 · 122 Inlägg

tycker det är dålig respons i min motor. körde en s4 2,2t med nått som ägaren kallade responschip/system och den svarade med fullt turbotryck så fort man tryckte på gasen... undrar hur man kan få turbon och ladda snabbare vid gaspådrag..

nej, nu flyttar jag till dubbla fyrportare o 8 cylindrar
BMW 318i (1987)
BMW 635 Csi (1983)
Germax
21 februari 2005 · 12 086 Inlägg

haha.. responschip!smile
det låter kul.. ja vet fkt inte!

Men för att öka responsen på en turbo kan man skaffa en dumpventil och mappa om laddtrycket.

perrkas fullt ös medvetslös
21 februari 2005 · 122 Inlägg

precis vad jag tänkte, responschip, vad fan är det. vad nog nån skit han bara sa. tror han höjt laddtrycket bara för att den skulle gå bättre när man kom och provkörde bilen för i övrigt va det den slitnaste bil jag sett...

nej, nu flyttar jag till dubbla fyrportare o 8 cylindrar
BMW 635 Csi (1983)
BMW 318i (1987)
Kimmen
21 februari 2005 · 245 Inlägg

Perrkas>> Vad har du kollat på för kärra nu då? En till S4:a eller?

Pontiac Firebird Formula 400 -72
Volvo 940 SE 2,3 Ltt -97
Styrelsemedlem i Teddy Boys Car Club, Västerås
perrkas fullt ös medvetslös
22 februari 2005 · 122 Inlägg

skadar väll inte och ha en i reserv eller...audi s4 2,2t är nog världen mest underskattade bil tror jag. världens bästa motor iaf. den väger lite mycket dock..

nej, nu flyttar jag till dubbla fyrportare o 8 cylindrar
BMW 318i (1987)
BMW 635 Csi (1983)
Kösworth medlem
22 februari 2005 · 412 Inlägg

Inte vet jag om det är världens bästa motor men klart underskattad är dom ///krille

Mvh Krille
Projekt Supra MKIV Singel Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=259824
Toyota Supra MKIV "Reaper" (1993)
trezpasser
23 februari 2005 · 18 Inlägg

du ställer ju iaf in responsen med hjälp av WG'n, å den e ju väldigt mekanisk. Sen er'e ju klart att extraktorgrenrör å öppnare andning inte skadar. men ett chip endast för att få turbon att dra på fullt direkt. då får man ju köra utan wg å öppet hela tiden. stackars turbo isåfall

Gas Gas... And Gas a litle more..
buttrus örebro
21 mars 2005 · 46 Inlägg

öhh sorry respons chipet finns inte!Responsen är mekansik och sköts via en vajier. Respons på en rally bil fungerar som så att tändningen ställs om när du trampar plattan i mattan,så att när du sen släpper gasen så har du fullt laddtryck i ca 3 sek.

Det är därför det smatrar om ex wrc bilar när dom släpper gasen. Och ett sånt system har jag aldrig sett på en gat bil..Men med hjälp av dumpventil,öppet filter mm så på skyndas ju upp laddningen.

Men den försvviner ju å måste ladda om från 0 när du släppt gasen. Med undantag för den "rally" responsen jag förklarade..Hoppas jag hade rätt nu men e ganska så säker iaf//Peter

Kia Ceed SW "Eco Dynamics" (2011)
Volkswagen Polo "Miljöbilen" (1995)
Redbull Moderator+
21 mars 2005 · 1 081 Inlägg

Flyttar till teknik

Vem jag?
MrVain
21 mars 2005 · 904 Inlägg

Har du återcirkulerande dump så håller den trycket lite bättre.. Finns även eftermarknads responsystem så som till rallybilar att montera och då håller den trycket väldigt bra... Men varmt blir det, mycket varmt..

De ska va gött å leva
Sharky
22 mars 2005 · 10 287 Inlägg

Det finns olika sätt att skapa "respons" på turbomotorer. Men man kan säga att dom flesta går ut på att flytta förbränningen, eller del därav, ut i grenröret. Detta kan göras på olika sätt, tex tändlägesdumpning, tillsats av bensin eller väteperoxid etc i grenröret.
Ett annat sätt är att ta bort eller minimera dumpverkan. Många sätter på enorma dumpar men för att bibehålla laddtrycket skall man dumpa så lite som möjligt. Detta ställer dock stora krav på turboaggregatens axlar.
Flatshift är även en möjlighet för att bibehålla laddtryck mellan växlar.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Jessie
22 mars 2005 · 5 Inlägg

Det finns nån corrado med respons system, smäcker och skjuter flammor.
Finns film med de.

mvh

Nallen
22 mars 2005 · 122 Inlägg

Det gäller att mappa om motorn för att få ett schyst respons.

Dump hjälper till att avlasta trycket från turbon när motorn inte vill ha mer.
och detta gör man för att det inte ska ta för mycket stryk i turbon och då är en återcirkulerande dump bättre som får luften att komma tillbaks. istället för att släppa ut det i fria luften.

Dock är det schystare ljud i en atmosfärdump. smile
Hoppas detta har rett ut det lite iaf.

Nallen,
No real power just turbo shit...
Nallen
22 mars 2005 · 122 Inlägg

en sak till, om du vill ha ljud så skaffa en Cold air intake . det tillsammans med turbon ger etu underbart ljud smile och ju fetare turbo ju mer ljud.

Nallen,
No real power just turbo shit...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang