på och av till steg och lite annat

142_power
31 januari 2006 · 69 Inlägg

(1)Hej, jag undrar om stegen man har inkopplade i bilen dras på när man vrider om tändningen eller när man trycker på stereon?(1) Jag tänkte koppla in en portabel dvd spelare och jag har en ledig rca in gång på ett av stegen så jag tänkte koppla in min dvd där så jag får ljud till den. Men vill inte behöva dra på stereon för att få ljud på dvdn. ..

(2)En fråga till:
Hur kopplar man in kondensatorn.. Är det på plus kabeln till steget eller är minus kabeln in blandad något också eller?(2)


(3)Och sista frågan:
Om man har två steg med t.ex 2 rca in gångar per steg hur gör man dåe om man vill ha båda stegen inkopplade till stereon. Allså om stereon bara har en rca utgång.
För det går väll inte att koppla in en ingång på ett steg till en annan ingång på ett annats steg?

hmm. tack på för hand Mvh: Jim

JohnnyN Rutinerad medlem
31 januari 2006 · 1 938 Inlägg

1. stegen kommer på när du lägger igång stereon, eftersom de HÖGST ANTAGLIGEN är kopplade till remoten på stereons baksida smile

2. Kondensatorn kopplas på + kabeln efter uppladdning!

3. Det finns förgrenare att köpa, så att du får ut 2 rca sladdar ur 1 smile

Drönirettab
31 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Men alltså, det har ju diskuterats din tredje fråga redan. Förstod du inte hur vi menade?
För all del, gör som calibra_nox säger.

Senast redigerat av Drönirettab (31 januari 2006)

Drönirettab
31 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Jaha, nu läste jag ditt svar på förra tråden.
Ok.

142_power
31 januari 2006 · 69 Inlägg

okok, Den där förgrenare funkar den eller? det blir inte sämmre för att man tar från en utgång till 2 ingångar?... Och föresten dvd,n jag tänkte koppla in , den har en volym kontroll , kan man höja me den eller måset man höja me stereon? hhmm? om ni inte fattar så läs fråga nr 1. så kanske ni fattar , jag förklarar inte så bra hehe

JohnnyN Rutinerad medlem
31 januari 2006 · 1 938 Inlägg

Den ska nog inte försämra ljudet, om det bara är en kort sladd som det gäller tongue
Och om du kopplar så att stereon inte har något med dvdn att göra, så kan du inte höja ljudet med stereon, då är det nog bara volymkontrollen på dvdn som gäller smile

142_power
31 januari 2006 · 69 Inlägg

Men allså tänkte att jag skulle koppla stereon och steget o det som vanligt och kopplar upp remoten till stereon som vanligt, men jag tänkte koppla in dvd,n till en ledig input på steget. Och tänkte att om man kollar på dvd då kan man höja på volymkontrollen på dvd,n och om man spelar musik me stereon så höjer man på stereon. Men kanske inte går att göra så. Men annars kan man väll köpa en sån där RCA växlare. så man kan växla ifall om ljudet ska va till dvd,n eller till stereon men den kanske inte funkar ihop någe bra me remoten??

JohnnyN Rutinerad medlem
1 februari 2006 · 1 938 Inlägg

Här har jag nu gjort 2 enkla kopplingscheman i Paint åt dig, såsom jag tror att du vill ha det.

http://www.geting.se/images/kopplingsschema1.JPG

Alternativ 1:
Dvd-spelaren kopplas på en rca-förgrenare direkt på rca-sladdarna till slutsteget. Stereon borde vara av för att du ska kunna använda dvd-spelaren rätt. (Inte bra för högtalarna om dom ska börja ha ljud från stereon och dvd-spelaren).

http://www.geting.se/images/kopplingsschema2.JPG

Alternativ 2:
Att koppla dvd-spelaren till stereon går inte, eftersom de båda har rca-ut där!
Dock, om du har en Aux-In, så kan du koppla dvd-spelaren till den, som syns på ovanstående ritning OM du har Aux-In vill säga!

Hoppas du förstod smile

142_power
1 februari 2006 · 69 Inlägg

japp jag fattar, men skulle man inte kunna göra så här att man kopplar in stereon (cd) och Dvd,n till en RCA växlare. och sen kopplar man in slut steget i rca växlaren också, då kan man väll ändra om ljudet ska vara till dvd eller om det ska vara till stereon?
så här står det om rca växlaren:
RCA-växel för inkoppling av upp till 4 st apparater. 3 st RCA-ingångar, 1 st 3,5 mm ingång och 1 st RCA-utgång

Gå in på http://www.clasohlson.se och sök på 32-7857 så får du fram bild  osånt på den.

Drönirettab
1 februari 2006 · 21 761 Inlägg

Är det volymkontroll på DVD:ns RCA utgång? Är det inte bara på hörlursutgången?
Om det inte är volymkontroll på DVD:ns RCA utgång så blir det ju full signal till steget, alltså gasen i botten.

Senast redigerat av Drönirettab (1 februari 2006)

142_power
1 februari 2006 · 69 Inlägg

hmm, kopplar in på hörlurar ingången på dvd (det är en sådan där portabel dvd). Men det sitter en ljud kontroll på dvd,n så det borde ju funka! man får väll pröva..

Drönirettab
2 februari 2006 · 21 761 Inlägg

Det ska nog funka men jag vet inte om ljudkvaliten blir den bästa, dock finns det väl basboostkontroll på hörlursutgången så att det blir fet bas.

Senast redigerat av Drönirettab (2 februari 2006)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang