3798
Sök

Vilken typ av dump?

204 Inlägg
1 januari 2008
Trådstartare
Tjena...

Har suttit och sökt en längre tid nu och försökt att hitta en dump som "kvittrar". Någon som har några förslag??
Ungefär som i Suzukis nya WRC-bil.

http://www.youtube.com/watch?v=HrThzg8sBdk

"Tamdiu discendum est, quamdiu vivas"

131 Inlägg
1 januari 2008
Rätta mig ifall det är fel. Det jag mer tror på är wastgaten som låter. Tror HKS ska ha någon dump som kvittrar lite.

I drive I laugh and I Conquer

Smålänning
7 887 Inlägg
1 januari 2008
Själva grejen med en dump är att den ska undvika att det kvittrar...

Köp en riktigt billig skitdump så får du kvitter... dock inte från dumpen...
Däremot får du nog byta turbo lite oftare...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

204 Inlägg
1 januari 2008
Trådstartare
Speed_Advanced: Kan nog vara som du säger att det är WG som låter...

twin_cam: Visst kanske det är så men det finns ju dumpar som är gjorda så dom kvittrar (squarl). Vill bara veta om det är någon som vet vilka? Finns ju inte så många sidor där man kan höra på de olika dumparna.

"Tamdiu discendum est, quamdiu vivas"

Darth Vader
1 644 Inlägg
1 januari 2008
Hks har en s.k. "kvitterdump" har jag för mig, vet inte vilken dock

Braaaaap?

2 283 Inlägg
1 januari 2008
Millz00r skrev:
DoWahDiddy skrev:
Hks har en s.k. "kvitterdump" har jag för mig, vet inte vilken dock

Tror att den heter "HKS SSQW"
kan det stämma?

Aa det stämmer annars har väl greddy sin GREDDY TYPE RS/S/R

R.I.P. Michael Jackson!

3 295 Inlägg
1 januari 2008
En mitsubishi EVO dump i felvänt läge ger ifrån sig ett kort kvitter för att sedan avge ett liten pys efter det... då ventilen i felvänt läge släpper ut luften i små etapper så blir det ett kvitterliknande ljud.

Evo dumpen lät helt normalt i rättläge...
Senast redigerat av Slave_joe (1 januari 2008)

3 295 Inlägg
2 januari 2008
har öppet filter och ahr även testat ventilen på en bil med org luftburk, då som en öppen ventil och gissa vad. den kvittrade (!)

hänvisar till denna tråden på STCS.nu om vi ska snacka ventiler..
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329

"Citat från STCS tråden"
Denna tål mer laddtryck än org. Om man monterar den i ”felvänt” läge. (läs mer om det nedan)
Problemet är att man då kommer att få ett pulserande dumpljud,ett ”kvitterljud”,som visserligen låter häftigt,men av många anses vara mer eller mindre skadligt,pga att överskottsluften inte skickas ut i en enda tryckstöt,utan pulserar och därmed kan bromsa upp kompressorhjulet.Ventilen har dessutom svårt att öppna under laddtryck på 0,5 bar enligt vissa tester.
I ”rättvänt läge” så får man ett rakt och fint ”pschyy-ljud”,men EVO-ventilen har i vissa fall en tendens att läcka,Vid provtryckning av 2 st oberoende EVO-ventiler,så läckte dessa direkt vid trycksättning. "

mvh johan

12 086 Inlägg
2 januari 2008
En bil utan dump kvittrar från luftfiltret, det låter fränt men är inte bra för turbon.

Lite överallt..
612 Inlägg
2 januari 2008
Så denna bil har ingen dump/för hårt spänd dump?

http://www.youtube.com/watch?v=sQcgWRxiPGQ

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.

Sök