4826
Sök

Genom vilka medel kan polisen bevisa trafikbrott o ge böter?.

1 129 Inlägg
5 januari 2008
Trådstartare
En kompis blev stannad av polisen en natt för ett tag sen och fick böter för att han hade kört för fort. Enligt kompisen så hade de 2 poliserna tittat på sin egen bils hastighetsmätare och med det fastställt det hela. Själv vet ja inte riktigt hur reglerna är gjorda nu för tiden. Men förr så har de enbart kunnat dra in körkort o ge böter ifall dom hade använt fartkamera o annars bara kunna gett en varning.

blacken
5 januari 2008
Palicuse skrev:
En kompis blev stannad av polisen en natt för ett tag sen och fick böter för att han hade kört för fort. Enligt kompisen så hade de 2 poliserna tittat på sin egen bils hastighetsmätare och med det fastställt det hela. Själv vet ja inte riktigt hur reglerna är gjorda nu för tiden. Men förr så har de enbart kunnat dra in körkort o ge böter ifall dom hade använt fartkamera o annars bara kunna gett en varning.

Det ska inte vara godkänt att göra det. Det ska finnas ett prejudikat på som VI Bilägare gjorde någon gång på 70 talet.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
5 januari 2008
För det första, du har rätt att kräva om att poliser ska identifierar sig (polis legitimation med tjänst nr.) du har rätt att skriva upp det på en papper i fall vid repressalier mot dig.
Sen att dom säger att du körde för fort, de ska komma med bevis till det (mätnings aparat, video eller nånt liknande. Dom kan INTE tvinga dig att skriva på någonting oavset vad dom tycker. cool

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

1 129 Inlägg
5 januari 2008
Trådstartare
alain skrev:
För det första, du har rätt att kräva om att poliser ska identifierar sig (polis legitimation med tjänst nr.) du har rätt att skriva upp det på en papper i fall vid repressalier mot dig.
Sen att dom säger att du körde för fort, de ska komma med bevis till det (mätnings aparat, video eller nånt liknande. Dom kan INTE tvinga dig att skriva på någonting oavset vad dom tycker. cool

Håller med. Angående hastighetsmätningen så är bilens hastighetsmätare INTE godkänd då den inte garanterar nån rätt hastighet.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
5 januari 2008
Ne de där me att kolla på sin egen mätare har ju blivit fastställt många gånger att det inte är tillräckligt för att fälla någon.
Så det är bara att neka om de inte har några andra bevis, däremot kan de ju hävda att de kan vara vårdslös körning, o då de e två har de ju isf ett vittne, o polisers vittnesmål väger ju rätt tungt. Men om de händer bör du nog neka. Stor sannolikhet att du klarar dig då.

945 Inlägg
5 januari 2008
gamla trafipax bilarna gjorde ju så förut att dom hade två kameror, en som fotade framförvarnade bils regplåt och en annan som fotade den egna bilen h-mätare.
Vet inte hur regelverket ser ut i dagens läge.
Kan bara säga att jag vart stoppad på värmdöleden före jul, dom sa att jag hade kört 30 km för fort, och jag vet att jag hade gjort d åxå, på en sträcka körde jag tom 50 för fort.
Tänkte bara "körkortet hejdå"...dröm om min förvåning, när han lämnat tillbaka kortet å säger, tänk på d här till nästa gång, han gav mig inte ens böter. Men antagligen så hade dom inte hunnit mäta upp mig innan jag la mig på "pliktskyldiga 100, vilket var hastigheten jag höll när dom stoppade mig. Ibland har man flax ibland inte.
Generellt sätt, bara å digga läget, om man nu medvetet kör för fort.
Dont roll the dice. If u cant pay the price.

blinka blått om du vill rejsa!

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
5 januari 2008
Mortalis skrev:
Ne de där me att kolla på sin egen mätare har ju blivit fastställt många gånger att det inte är tillräckligt för att fälla någon.
Så det är bara att neka om de inte har några andra bevis, däremot kan de ju hävda att de kan vara vårdslös körning, o då de e två har de ju isf ett vittne, o polisers vittnesmål väger ju rätt tungt. Men om de händer bör du nog neka. Stor sannolikhet att du klarar dig då.

Absolut rätt, poliser är edsvuren mätisman och vid annan trafikförseelsena, det är dom som har allt rätt på sin sida vid träff på domstol.
Senast redigerat av alain (5 januari 2008)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Sök