3438
Sök

Hjälp ang fastfrusen handbroms.

Fartdåre
286 Inlägg
8 januari 2008
Trådstartare
Det är så att min pappas kompis skulle lämna farsan på Arlanda och sedan kom han tillbaka med bilen och drog i handbromsen och lät den stå i 20 dagar.

Nu när jag vill flytta på bilen så märker jag att det inte går trots att jag dragit ner handbromsen smile. Den har nog förmodligen frusit fast...

Finns det något smidigt sätt att "lösa upp" det så jag kan flytta på bilen.

Tack!

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
8 januari 2008
En träbit och en harmare, träbiten på insida av hjulet och banka på träbit men harmare,
Så gjörde jag för några år sen och det gick bra. sen dess använder jag inte handbroms när det är kallt ute

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

7 100 Inlägg
8 januari 2008
åk ditt med varmvatten och släng på?tongue
en ren gissning från mej bara,kan funka smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

2 118 Inlägg
8 januari 2008
om bilen är framhjulsdriven kan du försöka få bilen i rullning så bromsen blir varm å sen är det bara att rycka i handbromsen som en galning, gärna dra åt den hårdare så du "rör" på wiren. så brukar "anteman" här på garaget göra då "koppens" handbroms fryser, vilken händer rätt så ofta big_smile

Alain: ingen fara att använda handbromsen när det är kallt ute, just det när det är slaskigt och du drar upp den som den har tendens till att frysa fast, tex över natten.
jag använder min handbroms dagligen och den har frusit en gång, och det var när jag drog upp den och lät den stå över natten.

D.i.l.l.i.g.a.f

2 118 Inlägg
8 januari 2008
bmx skrev:
åk ditt med varmvatten och släng på?tongue
en ren gissning från mej bara,kan funka smile

så brukar vi göra med lastbilssläpen på jobbet, då diverse ventiler och bromsar har tendens till att frysa tongue

D.i.l.l.i.g.a.f

Smålänning
7 887 Inlägg
8 januari 2008
Jag brukar dra i hävarmen smile
OBS: inte kul om det är snö...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
8 januari 2008
hmm drar alltid handbromsen, aldrig frysit fast :S trodde bara de hände när de antingen e superkallt ute, eller om man lämnar bilen ståendes länge+kallt

Fartdåre
286 Inlägg
8 januari 2008
Trådstartare
Ska ta o prova det där med hinken smile Ska man bara slänga där "bakom" däcket? För jag fick ockstå tips om att ta en kupevärmare o lägga under bilen men just nu regnar det tongue

Men om jag nu säger vi sätter mig i den och "juckar" fram och tillbaka och den släpper till slut, kan man skada något ?

Fartdåre
286 Inlägg
8 januari 2008
Trådstartare
Mortalis skrev:
hmm drar alltid handbromsen, aldrig frysit fast :S trodde bara de hände när de antingen e superkallt ute, eller om man lämnar bilen ståendes länge+kallt

Bilen var lämnad ca 20 dagar utan att nån körde den och med tanke på att det inte var jag som lämnade den, så tänkte jag ju inte på att han som lämnade pappa drog åt handbromsen. Så när jag ville ut igår och rasta min bil så kunde ja inte flytta på den här som frusit fast. hehe:lol:

2 118 Inlägg
8 januari 2008
SaNelito skrev:
Men om jag nu säger vi sätter mig i den och "juckar" fram och tillbaka och den släpper till slut, kan man skada något ?

risken är ytters liten att du skadar något, men men, man ska aldrig säga aldrig tongue

D.i.l.l.i.g.a.f

7 100 Inlägg
8 januari 2008
stod den i typ i nån lutning?
för jag hadde ställt min gammla mazda i en liten backe,och då hadde handbromsen kärvat ihop!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Fartdåre
286 Inlägg
8 januari 2008
Trådstartare
Japp den stod i en liten lutning..

Hur som helst fick jag problemet löst genom att slänga några hinkar med HETT vatten och därefter prova att köra iväg smile

Tack för alla tips iaf! Och använd helst inte handbromsen över en natt smile

blacken
8 januari 2008
Ryck i vajrarna som går till bromsoken/trummorna. banka snabba slagserier lite "halvlätt" på hjulnaven med något tungt typ en blyhammare. Försök att backa med en "knyck" dvs ha en "sjysst" grundgas och sedan pumpa snabbt med kopplingen kring dragläget,
Senast redigerat av blacken (8 januari 2008)

Sök