En träbit och en harmare, träbiten på insida av hjulet och banka på träbit men harmare, Så gjörde jag för några år sen och det gick bra. sen dess använder jag inte handbroms när det är kallt ute
varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
om bilen är framhjulsdriven kan du försöka få bilen i rullning så bromsen blir varm å sen är det bara att rycka i handbromsen som en galning, gärna dra åt den hårdare så du "rör" på wiren. så brukar "anteman" här på garaget göra då "koppens" handbroms fryser, vilken händer rätt så ofta
Alain: ingen fara att använda handbromsen när det är kallt ute, just det när det är slaskigt och du drar upp den som den har tendens till att frysa fast, tex över natten. jag använder min handbroms dagligen och den har frusit en gång, och det var när jag drog upp den och lät den stå över natten.
Jag brukar dra i hävarmen OBS: inte kul om det är snö...
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
hmm drar alltid handbromsen, aldrig frysit fast :S trodde bara de hände när de antingen e superkallt ute, eller om man lämnar bilen ståendes länge+kallt
Ska ta o prova det där med hinken Ska man bara slänga där "bakom" däcket? För jag fick ockstå tips om att ta en kupevärmare o lägga under bilen men just nu regnar det
Men om jag nu säger vi sätter mig i den och "juckar" fram och tillbaka och den släpper till slut, kan man skada något ?
hmm drar alltid handbromsen, aldrig frysit fast :S trodde bara de hände när de antingen e superkallt ute, eller om man lämnar bilen ståendes länge+kallt
Bilen var lämnad ca 20 dagar utan att nån körde den och med tanke på att det inte var jag som lämnade den, så tänkte jag ju inte på att han som lämnade pappa drog åt handbromsen. Så när jag ville ut igår och rasta min bil så kunde ja inte flytta på den här som frusit fast. hehe:lol:
Ryck i vajrarna som går till bromsoken/trummorna. banka snabba slagserier lite "halvlätt" på hjulnaven med något tungt typ en blyhammare. Försök att backa med en "knyck" dvs ha en "sjysst" grundgas och sedan pumpa snabbt med kopplingen kring dragläget,