4879
Sök

Dimbakljus ?? Besiktning??

3 059 Inlägg
9 januari 2008
JapMax skrev:
peegee skrev:
Finns inget krav på att ha dimljus

Så kan du inte säga för om jag inte minns helt fel så är de lag på att bilar ska ha dimbakljud från -91 o framåt.  Sen att de inte kollar de på SBP är en annan sak, vilket jag kan bekräfta (jag har ringt SBP och frågat)

1995 & yngre: Krav på dimbakljus

3 059 Inlägg
9 januari 2008
danhild skrev:
Smajly skrev:
alain skrev:
Nu är det vinter och dom kan vara skänsliga om dimljus eftersom vi finns i den period som behöver mest. smile

O varför skulle du behöva dom mer nu bara för att det är vinter?

Du har aldrig upplevt en sydsvensk vinter med konstant dimma eftersom snön smälter hela tiden?

Jasså inte? Var bor jag då? Så lätt att vända blicken nån cm till vänster och läsa under avataren.
Anledning till att jag frågade är att dimljusena hjälper dig inte mer än det vanliga ljuset om det snöar..
Och för att dom ska fungera optimalt vid dimma gäller att dom står rätt inställda.
Ligger dimman tungt på vägen gör det inte mycket nytta heller.. här på landet med massa backar och krön slickar den vägen ordentligt.
Senast redigerat av Smajly (9 januari 2008)

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
9 januari 2008
danhild skrev:
Smajly skrev:
alain skrev:
Nu är det vinter och dom kan vara skänsliga om dimljus eftersom vi finns i den period som behöver mest. smile

Du har aldrig upplevt en sydsvensk vinter med konstant dimma eftersom snön smälter hela tiden?

jo, jag har upplevt en sydsvensk vinter med dimman, jag bodde 11 år i Helsingborg och jobbade i Lund, och körde bil varie dag.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

* Voff voff *
11 137 Inlägg
10 januari 2008
Smajly skrev:
JapMax skrev:
peegee skrev:
Finns inget krav på att ha dimljus

Så kan du inte säga för om jag inte minns helt fel så är de lag på att bilar ska ha dimbakljud från -91 o framåt.  Sen att de inte kollar de på SBP är en annan sak, vilket jag kan bekräfta (jag har ringt SBP och frågat)

1995 & yngre: Krav på dimbakljus

Var hittar ni den informationen???

Enligt: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20.htm finns det inga krav på att dimbakljus och/eller främre dimljus måste finnas, endast krav på hur dom ska monteras och vara utformade!

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (10 januari 2008)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
10 januari 2008
Som jag skrev innan, det bästa sättet att veta säker är att ringa till bilprovning och det gjörde jag.
Den man jag pratade med tittade i sin bok och bekräfftade till mig att det är inget krav på att det ska fungera eller inte.
du kan inte få en 2a på grund av att dimljus är ur funktionen.

3 059 Inlägg
10 januari 2008
Olika beroende på årsmodell, gäller om bilen är helfordonsgodkända, alltså från -95. Då skall det finnas dimbakljus och finns det så ska det ju fungera. Om sen besiktning bryr sig eller inte är nog olika beroende på vem och var man besiktar.

Citat:
Vad det gäller dimbakljus och backljus så är lagkraven lite olika beroende på hur ny bil du har. Bilar efter ungefär årsmodell -95 är helfordonsgodkända. Detta för att tillverkaren skall slippa få bilen godkänd i varje land för sig. En helfordonsgodkänd bil blir automatiskt godkänd i hela Europa.
För dessa bilar gäller att dimbakljus respektive backljus skall finnas. Backljuset skall återkasta vitt ljus, och inget annat!
För äldre bilar finns inget krav om dessa lysen.
Är du tveksam om vad som gäller just din bil så titta i registreringsbeviset. Där skall det för nya bilar finnas en kod i stil med T14AE1*938100... T14A betyder just att bilen är helfordonsgodkänd.

Källa: http://www.bilnavet.com/page.php?page=lag_raett

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
10 januari 2008
Nu pratade jag med VV också.
Dom säger att det finns krav på att det ska finnas efter ca 95 och om det är urfuktion får du påpekad på bilptovning att det inte fungerar men inget 1a eller 2a.
nu kan du köra till bilprovning utan fungerande dimbakljus, du kommer inte få anmärkning för det, men andra sida, det kan vara bra om det fungerar som det ska.

12 086 Inlägg
10 januari 2008
alain skrev:
Nu pratade jag med VV också.
Dom säger att det finns krav på att det ska finnas efter ca 95 och om det är urfuktion får du påpekad på bilptovning att det inte fungerar men inget 1a eller 2a.
nu kan du köra till bilprovning utan fungerande dimbakljus, du kommer inte få anmärkning för det, men andra sida, det kan vara bra om det fungerar som det ska.

Precis som jag sa, de kollar det inte men det betyder inte att de är lagligt.
Iofs ganska paradoxalt, att kolla backen o dimbakljus medans man kollar allt annat är ju inte för omständigt. Men nu är det så.

Thorssa
10 januari 2008
Smajly skrev:
danhild skrev:
Smajly skrev:

Jasså inte? Var bor jag då? Så lätt att vända blicken nån cm till vänster och läsa under avataren.
Anledning till att jag frågade är att dimljusena hjälper dig inte mer än det vanliga ljuset om det snöar..
Och för att dom ska fungera optimalt vid dimma gäller att dom står rätt inställda.
Ligger dimman tungt på vägen gör det inte mycket nytta heller.. här på landet med massa backar och krön slickar den vägen ordentligt.

Fast denna diskussion handlar ju om dimbakljus, du verkar prata om dimljus fram? Dombakljus har man mycket stor användning för t.ex. vid kraftig snörök.

Sök