3299
Sök

Köra med olika däck

83 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
Är det olagligt att köra med olika märke på däcken. även om dimensionerna är samma?
det står ingeting om just det på vv.se.

mvh danne

Volvo vad annars ?

2 271 Inlägg
12 januari 2008
Har jag VÄLDIGT svårt att tro...

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 januari 2008
suiit skrev:
Är det olagligt att köra med olika märke på däcken. även om dimensionerna är samma?

mvh danne

måste va samma på varje axel har jag för mig

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

DFFL
9 020 Inlägg
12 januari 2008
Det ska vara rätt säsongs däck på var axel.
Alltså vinterdäck fram och sommardäck bak fungerar bra på sommaren.

Märket spelar ingen roll.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Driifter;)
1 630 Inlägg
12 januari 2008
hur skulle de va ok på vinterdäck på sommaren? möjligtvis dubbfria "året runt"

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

4 670 Inlägg
12 januari 2008
det måste vara samma däck på samma axel.. kan inte köra med 2 st olika på samma axel.. men du kan ha bridgeston fram o nått annat bak.

Bärs!
3 456 Inlägg
12 januari 2008
Amazon_123GT skrev:

Precis, eller urdubbade vinterdäck. sålänge dom sitter på samma axel äre lugnt iaf! smile

Garaget.org peakade 2008.

Rörpulare
1 453 Inlägg
12 januari 2008
mickius skrev:
det måste vara samma däck på samma axel.. kan inte köra med 2 st olika på samma axel.. men du kan ha bridgeston fram o nått annat bak.

exakt! Samma sorts däck på varje axel alltså inte vilket vilket sommar däck som helst! Är de hakka 5 däck i bak ska de va de på begge sidorna i bak och inte ett haka 5 längs ena sidan och hakka blabla på andra exakt samma däck  på varje axel om man ska de ska vara riktigt! Sen att min volvo inte ett rätt hör inte hit wink

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

DFFL
9 020 Inlägg
12 januari 2008
Amazon_123GT skrev:

Jag använder inte dubbdäck, så därför så säger jag inte dubbfria vinterdäck heller.
Utan jag säger vinterdäck och menar dubbfria.
Men det kan ju såklart inte alla veta. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

245 Inlägg
12 januari 2008
suiit skrev:

mvh danne

Inga problem att köra med olika märke på däcken så länge det är bara sommar eller vinterdäck beroende på säsongen. Har själv besiktigat en bil med olika märken på däck bak under flera år utan problem med bilprovningen.

Blev så  pga däckexplosion där jag då först köpte ett däck och sedan tre däck när dom andra blev utslitna.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
13 januari 2008
Precis, man behöver inte ha samma märke på nåt sätt, kan kombinera bäst du vill tongue Fick jag som svar när jag fick punktering på ett av mina däck som inte gick o laga bra.
Däremot är det ju inte bra om mönsterdjupen skiljer sig för mkt mellan de olika sidorna..

20 Inlägg
13 januari 2008
Ni menar alltså att man kan ha två olika märken på samma axel?

315 Inlägg
13 januari 2008
men kan man ha 225 /60 14 bak  sen 225 / 70 14 fram ??

Allt eller inget!!!

155 Inlägg
13 januari 2008
Om dina bakdäck är utslitna och du vill köpa nya, så kan du ju köpa vilket märke som helst, med rätt dimension självklart.  Om man  kör t.ex. michelin fram och bridgestone bak är väl skitsamma.

20 Inlägg
13 januari 2008
jokke_b skrev:
men kan man ha 225 /60 14 bak  sen 225 / 70 14 fram ??

Ja. Du kan ha olika dimensioner fram och bak. Jag har 225/40 R18 fram och 255/35 R18 bak. Däremot undrar jag om man kan ha olika märken på bakdäcken så länge dimensionen är densamma?

945 Inlägg
13 januari 2008
inga probs, bara å köra så länge d e samma radie bredd å höjd på dom, jag har besiktigat ett antal gånger med olika mönster på samma axel tom samma bil flera år i rad. dont worry allt annat snack e bull shit big_smile

blinka blått om du vill rejsa!

184 Inlägg
13 januari 2008
bara man inte blandar ...radial o diagonal däck

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
13 januari 2008
saab_power_900 skrev:
bara man inte blandar ...radial o diagonal däck

Den risken är väl löjligt liten..?

Jakob88 skrev:
Ni menar alltså att man kan ha två olika märken på samma axel?

Du kan ha 4 olika mönster på däcken om du så vill så länge dimensionen stämmer, men man brukar rekomendera samma sorts däck (och däckmönster) på samma axel åtminstone.

Vad gäller olika dimension på fram och bakdäcken gäller att rullomkrets blir ganska lika, det får högst diffa 5% (har jag för mig) från original rullomkrets.

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

Smålänning
7 887 Inlägg
13 januari 2008
Stämmer att man får ha 4 olika däck, bara alla är för samma sesong...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök