3921
Sök

Måste jag byta hjul inför besiktningen?

1 866 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
Måste jag byta hjulen innan besiktningen? Jag har oiginal 15" men har numera satt på 20"
Kommer de ge mig en 2a för det?

1 703 Inlägg
22 januari 2008
Ja, om rullomkretsen är för stor än med 15"

SQ
1 343 Inlägg
22 januari 2008
får fela 5% har ja för mig va?

Ljudnörd!

9 108 Inlägg
22 januari 2008
Regelmässigt sett lär det skilja för mycket, men tar det inte i någonstans (vilket jag tycker det borde göra tongue) så är det såklart möjligt att dom släpper igenom det om dom har en bra dag. Vågar du chansa? smile

1 866 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
nej nej det tar inte alls i.......
Men då chansar jag inte! Tänkte bara att det hade varit skönt o slippa 30min slit....:-)

281 Inlägg
22 januari 2008
Lånar tråden jag lite. Samma fråga har original 16" men har på 19" nu?? Sam tspacers bak. Vad säger besiktningen?

/Deki

8 156 Inlägg
22 januari 2008
Om du har t.ex. 185/65-15 och går upp till 195/30-20 så ska det vara ok. Bortsett från en liten detalj.
En ny bil har godkända dimensioner i regbeviset.

http://www.vv.se/templates/page3____8437.aspx

Registrerade dimensioner
Uppgifter om registrerade däck- och fälgdimensioner finns i registreringsbeviset del 1.

Alternativa dimensioner
En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser m.m.). Saknas uppgift om detta, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.

Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken
- är typgodkända,
- uppfyller kraven på belastningsförmåga,
- uppfyller kraven på hastighetskapacitet och
- är av samma typ.

Dessutom skall däck och fälg
- ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser,
- ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning,
- ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren och
- täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Förjaevle Brao
555 Inlägg
23 januari 2008
ja besiktade min 940i me 17" are....gick hur fint om helst´..wink

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
23 januari 2008
låna trådet litet..
om man ha 2,5tum avgasystem + japsdämpare på 4tum utan adapter går de igenom? eller låter för mkt då?

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
23 januari 2008
Det bruakar inte vara några problem alls, som någon tidigare nämnde så får det skillja +-5% sen om du har 17 eller 20" spelar ingen roll

dom kollar garanterat inte heller för det skilljer 7% för mig på min 855:a å de sa dom inget om

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
23 januari 2008
_lee_jr skrev:
låna trådet litet..
om man ha 2,5tum avgasystem + japsdämpare på 4tum utan adapter går de igenom? eller låter för mkt då?

har du ingen annan ljud dämpare så kanske dom blir lite grinig men ja hade iaf bara en ljuddämpare på en 240 GLT.

hade 2" hela vägen på den med bara en dämpare (fullflödes) å 3" efter bakaxeln å 4" utblås. den gick igenom efter lite mätningar å diskussioner

Sök