5068
Sök

Placering av regskylt

76 Inlägg
26 januari 2008
Trådstartare
Tjenare
Igår blev jag stoppad av polisen som sa att jag måste ta bort nedre extraljusen för man ser inte regplåten från sidan. Men jag undrar om jag är så? För varför ska dom kolla fron sidan? man ser ju ändå inte hela plåten då. Såg på tv då när dom började med tullarna i sthlm så gjorde folk plåtar så att den skymde regplåten och på sidorna så inte kamerorna kunde fota och då sa poliserna på tv "Vi kan inte göra något åt detta för det är inte förbjudet för att det är inte olagligt så länge man ser regplåten rakt fram ifrån". Så jag undrar vad som är rätt :S någon som har sett någon paragraf om detta? har sök på Vägverket efter placering av regskylt men inte hittat något.

MVH
Hietala

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
26 januari 2008
Det finns inget bestämelse för sånt, polisen måste har vart en ny börjare. så länge placering på dina extra ljus är godkända på bilprovning, då behöver du inte vara oroligt. Var som jag. cool
Jag hade samma problem med min chevrolet van att reservhjul skulle inte hänga där bak, Han körde motocyckel, jag sa till honom att så länge jag inte får en regering bekräftelse eller anmärkning från bilprovning kommer jag inte att ändra någonting.
Han ville ger mig böter för det, jag frågade hans legitimation som jag fick se och sa till honom att han har inga rättigheter att böta mig och kommer inte att skriva på det och isåfall kommer att anmälla honom för tjäntefel.
Jag fick åka ingen utan problem och har alldrig hört någonting.
Senast redigerat av alain (26 januari 2008)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

76 Inlägg
26 januari 2008
Trådstartare
Okey tack smile ska kolla med bilprovningen då smile

Miklen
26 januari 2008
..skylten ska vara synlig framifrån och inte sitta bakom nåt..inte ens glas.. mer än så är det inte va ja vet.. dom flesta skyltar är ju böjda längs kofångarn så som du säger så ser man inte hela från sidan ändå..

12 086 Inlägg
26 januari 2008
Vad polisen säger och vad lagen säger är ofta två olika saker.
En vanlig ordningspolis har ofta ingen aning om många frågor ang "trafiklagar" En trafikpolis är mer utbildad i just lagar runt trafiken. Här i Motala tex har vi inte trafikpoliser. Det är bra så man slipper få böter för idiotsaker lr flygande besiktningar.

Men skit samma, poliser säger ofta mkt som inte stämmer, för att dom inte vet bättre lr för att de har den maktpositionen att de kan säga lite va de vill smile Skit i de och ha kvar dina ljus, stannar de dig igen kan du ju hänvisa till lagparagrafen (som du då lämpligtvis bör kolla upp) om hur skylten ska synas. Vilket fler redovisat tidigare i tråden.

Eliminator
1 441 Inlägg
26 januari 2008
Skylt skall vara placerad lodrätt och vinkelrätt mot fordonets längdriktning med en avvikelse på högst 10º.
Skylt skall vara riktad bakåt  eller framåt och skyltens yta skall vara väl synlig.
Den geometriska synbarheten skall vara 15º uppåt, 15º nedåt, 80º utåt i respektive riktning.
Vinkeln nedåt får reduceras till 5º om skylt är placerade lägre än 750 mm över marken
Bakre skylt skall ha skyltbelysning.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

red daddy
26 januari 2008
Inte topic men ändå... Får belysningen till reg.plåten bak ha vilken färg som helst? hmm Typ RÖD eller BLÅ?

2 924 Inlägg
26 januari 2008
red daddy skrev:
Inte topic men ändå... Får belysningen till reg.plåten bak ha vilken färg som helst? hmm Typ RÖD eller BLÅ?

Nej, endast vit

~ Life is short, have FUN! ~

red daddy
26 januari 2008
OK, tack för snabbt svar! smile
Byter nog till röda ändå, ser ju bättre ut... (byter tebax innan besiktning för att slippa 1 onödig 2:a bara) cool

Eliminator
1 441 Inlägg
26 januari 2008
Endast vittljus är godkänt.
Fordonet får inte ha strålkastare, lyktor eller reflexan-ordningar som i efterhand försetts med färgskikt, oavsett färg. Detta gäller även glödlampor till strålkastare och lyktor.

Ljusets färg skall vid nominell spänning ligga inom det område som bestäms av följande gränser i det av internatio-nella belysningskommissionen (CIE) fastställda koordinatsy-stemet.
För vitt ljus gäller följande gränser
1. Gräns mot blått x  0,310
2. Gräns mot gult x  0,500
3. Gräns mot grönt y  0,150 + 0,640x; y  0,440
4. Gräns mot rött y  0,382
För gult ljus gäller följande gränser
1. Gräns mot rött y  0,138 + 0,580x
2. Gräns mot grönt y  1,29x – 0,100
3. Gräns mot vitt y  -x + 0,966
4. Gräns mot spektralt ren färg y  -x + 0,992
För orangegult ljus gäller följande gränser
1. Gräns mot gult y  0,429
2. Gräns mot rött y  0,398
3. Gräns mot vitt z  0,007
För rött ljus gäller följande gränser
1. Gräns mot gult y  0,335
2. Gräns mot purpur z  0,008.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

red daddy
26 januari 2008
Sokrates skrev:
Endast vittljus är godkänt.
Fordonet får inte ha strålkastare, lyktor eller reflexan-ordningar som i efterhand försetts med färgskikt, oavsett färg. Detta gäller även glödlampor till strålkastare och lyktor.

Ljusets färg skall vid nominell spänning ligga inom det område som bestäms av följande gränser i det av internatio-nella belysningskommissionen (CIE) fastställda koordinatsy-stemet.
För vitt ljus gäller följande gränser
1. Gräns mot blått x  0,310
2. Gräns mot gult x  0,500
3. Gräns mot grönt y  0,150 + 0,640x; y  0,440
4. Gräns mot rött y  0,382
För gult ljus gäller följande gränser
1. Gräns mot rött y  0,138 + 0,580x
2. Gräns mot grönt y  1,29x – 0,100
3. Gräns mot vitt y  -x + 0,966
4. Gräns mot spektralt ren färg y  -x + 0,992
För orangegult ljus gäller följande gränser
1. Gräns mot gult y  0,429