Frågor om trim

Tribbe SAAB♥SUBARU
19 januari 2008 · 1 636 Inlägg

Sökte lite, men det kom upp så hemskt mycket när man sökte på t.ex. mindre bensin..

Aja, min fråga är om man skaffar steg 1 kommer bilen att dra mindre bensin då eller är det bara skrock?
Ifall hur mycket mindre? Min bil drar ca 1,3liter nu i stan.
Tar det mycket på motorn (min bil har rullat några mil)
Blir det högre försäkring på bilen om man skaffar steg 1?
Andra tips på hur man kan få ner bensin förbrukningen utan att köra annorlunda?

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Tribbe SAAB♥SUBARU
20 januari 2008 · 1 636 Inlägg

Hmm, trode det skulle välla in en massa olika svar wink
Men jag får väll ta och åka ner till dom olika bilverkstäderna här i stan och fråga dom lite.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
zero2000
20 januari 2008 · 227 Inlägg

bilen kommer att dricka mer om du ligger o trycker det e en sak som e säker, men vid normal körning får du nog ner den nån dl!

motorn kommer inte o ta mer stryk vid normal körning, sen e juh inte steg 1 nån jätte ökning av effekt så du behöver inte oroadig över det!

försäkringen blir den samma!

Tribbe SAAB♥SUBARU
20 januari 2008 · 1 636 Inlägg

http://www.tmracing.se/page/trimning_saab
Jag har kollat lite där och där ger steg ett 45hästar och steg två 5hästar mer. Men det står inget pris på steg två smile
Sen undrar jag om det stämmer att man får lite pys ljud om man byter till ett öppet luftfilter?
Och om man nu får det så antar jag att man inte ska köpa det billigaste luftfiltret.


Edit: Blev lite osäker på om det är chip det handlar om på den länken jag länkade.

Senast redigerat av Tribbe (20 januari 2008)

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
micke777
20 januari 2008 · 185 Inlägg

Ring och prata med dem på TM, då får du dem bästa svaren. smile
Dem e både trevliga och kunniga på det dem gör, sen e det ju nära för dig oxå.
På din bil ändrar dem nog programvaran med en dator.

kwansa Hmm, vet inte?
20 januari 2008 · 1 775 Inlägg

japp, Dump ljud kommer du få av ett öppet filter.

Länken du skickade är ett chip smile, Tm racing är fina grejjer wink
Om du ska ha steg 2 så ska du montera halvsats 2,5". *edit* såg att du hade 2,5" satt på wink

Bra luftfilter finns tex på www.speedparts.se.

Senast redigerat av kwansa (20 januari 2008)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Tribbe SAAB♥SUBARU
20 januari 2008 · 1 636 Inlägg

Jag får nog ta mig tid och göra det någon dag. smile
Synd att dom inte har öppet på söndagar då verkar jag alltid vara ledig sad

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Tribbe SAAB♥SUBARU
20 januari 2008 · 1 636 Inlägg

kwansa skrev:
japp, Dump ljud kommer du få av ett öppet filter.

Länken du skickade är ett chip smile, Tm racing är fina grejjer wink
Om du ska ha steg 2 så ska du montera halvsats 2,5". *edit* såg att du hade 2,5" satt på wink

Bra luftfilter finns tex på www.speedparts.se.

På speedparts så monterar dom ett luftfilter i steg ett såg jag, tror du dom gör det på TM Racing?

Och halvsatsen är köpt på speedparts och där står det att det är 3" jag har dock inte mätt så att det stämmer men men... smile

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
kwansa Hmm, vet inte?
20 januari 2008 · 1 775 Inlägg

Tribbe skrev:

kwansa skrev:
japp, Dump ljud kommer du få av ett öppet filter.

Länken du skickade är ett chip smile, Tm racing är fina grejjer wink
Om du ska ha steg 2 så ska du montera halvsats 2,5". *edit* såg att du hade 2,5" satt på wink

Bra luftfilter finns tex på www.speedparts.se.

På speedparts så monterar dom ett luftfilter i steg ett såg jag, tror du dom gör det på TM Racing?

Och halvsatsen är köpt på speedparts och där står det att det är 3" jag har dock inte mätt så att det stämmer men men... smile

Men det är inte någon öppet filter dem monterar, det är ett insatsfilter. Insats filter räcker till minst 300hk men då får du inget dump ljud tongue Om Tm racing monterar det vet jag inte hmm

okej, då har du iaf minst 2,5" halvsats smile då ska du nog kunna gå på steg 2 direkt, om det nu är någon skillnad på chippen till steg 1 och steg 2. Det får du från Tm racing wink

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Tribbe SAAB♥SUBARU
20 januari 2008 · 1 636 Inlägg

Tror jag klarar mig på steg ett smile
Man kanske kan komma överens med dom så att man får ett filter som ger lite ljud ändå. Men det kan ju ingen annan än dom svara på smile

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
20 januari 2008 · 5 042 Inlägg

Öppet filter = Mer soppa

C H E V R O L E T <3
Tribbe SAAB♥SUBARU
20 januari 2008 · 1 636 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:
Öppet filter = Mer soppa

Mycket mer?

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Tribbe SAAB♥SUBARU
21 januari 2008 · 1 636 Inlägg

Svårt att montera ett luftfilter?
Hur vet man vilket som passar ens bil, försökte tyda det på speedparts hemsida men det gick inget vidare för mig.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Severin
21 januari 2008 · 1 587 Inlägg

Köp ett BMC filter.. DOm är fina.. Plus så får du gummi grejs som du lägger in ifall öppningen är för stor för din bil.. Du lägger in dom gummi grejjsen sen skruvar du på de bara big_smile ja har ett sånt filter.. Låter jätte fint åxå big_smile !!

R_fused There is no replacement for displacement
21 januari 2008 · 630 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:
Öppet filter = Mer soppa

Märkte inte jag av på min bil iallafall...

Troligtvis är det samma chip till steg 1 och 2.

Fredrik-79
21 januari 2008 · 2 164 Inlägg

Om de är Ng 900 så är de  som regel att man INTE ska ha öppet filter jämte motorn utan bakom dimljuset om de ska vara nått. Annars sportfilter i orginal burken med större inloppsrör till burken.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Tribbe SAAB♥SUBARU
21 januari 2008 · 1 636 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Om de är Ng 900 så är de  som regel att man INTE ska ha öppet filter jämte motorn utan bakom dimljuset om de ska vara nått. Annars sportfilter i orginal burken med större inloppsrör till burken.

MVH

F

Det där förstod inte jag. Sättar man inte dit det där det andra sitter?


Severin skrev:
Köp ett BMC filter.. DOm är fina.. Plus så får du gummi grejs som du lägger in ifall öppningen är för stor för din bil.. Du lägger in dom gummi grejjsen sen skruvar du på de bara big_smile ja har ett sånt filter.. Låter jätte fint åxå big_smile !!

Det låter enkelt. smile
Var köper man BMC filter då? Jag funderade på att köpa ett från speedpart så att jag iaf är säker på att det passar min bil.

Senast redigerat av Tribbe (21 januari 2008)

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Fredrik-79
21 januari 2008 · 2 164 Inlägg

Där orgina filtret sitter i sin burk ska man INTE sätta de öppna filtret för där blir de för varmt.
Man drar en slang eller rör ner bakom dimljuset i fronten och monterar de öppna filtret där. Eller ett sport filter i orginal burken med ett större rör in till orginal luftburk.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Tribbe SAAB♥SUBARU
21 januari 2008 · 1 636 Inlägg

Okej... Då förstår jag...

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Tribbe SAAB♥SUBARU
29 januari 2008 · 1 636 Inlägg

Monterade ett öppet luftfilter idag.
Och nu undrar jag behöver man köra in det eller? För det blev istortsett ingen skillnad... Eller har jag bara oturen att det lät lite på min bil.. Eller kan jag ha gjort fel?

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang