3707
Sök

Ford v6or..

Gréve
497 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
har funderingar vad det är som skiljer gamla ford v6or ifrån varandra.. vad är skillnaden emellan 2.8v6 och 2.9v6 förutom ålder och att 2,9 är nyare? och sånt..

även ända tillbaka till dom gamla 2,3  2.6 osv och vilka växellådor som passar till vilka och om vissa delar passar i flera motorer.. som svänghjulet från 2.6 till 2.8

samma sak med motorfästen om dom skiljer mycket eller bara litegrann, med det menar jag att till exempel nyare granadans 2,8 passar i äldre, och om de finns flera som är likadana

finns säkert mera och komma på kom gärna med förslag och lösningar på mina frågor smile

8 156 Inlägg
30 januari 2008
Här har du en liten lista till att börja med. (Inte så mycket info, men ändå.)
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ford_engines

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

blacken
30 januari 2008
2,9:an är helt enkelt en "moderniserad" 2,8, bla: så har man modifierat topparna lite, fördelaren snurrar åt andra hållet, smörjsystemet är modifierat, kylsystemet är modifierat, mm,mm. För övrigt i stort sett samma spis.
Bultmönster till låda är samma på alla V6 motorer, från 2,0 till 2,9, bortsett från dom "Engelska" spisarna 2,5-3,0. Den kallas "Köln" motorn eller på engelska "Cologne" motorn. Den finns även i Cosworth version.
Senast redigerat av blacken (30 januari 2008)

Gréve
497 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
blacken skrev:
2,9:an är helt enkelt en "moderniserad" 2,8. Bultmönster till låda är samma på alla från 2,0 till 2,9, bortsett från dom "Engelska" spisarna 2,5-3,0. Den kallas "Köln" motorn eller på engelska "Cologne" motorn. Den finns även i Cosworth version.

okej, är det någon skillnad på dom 5-växlade lådorna som passar till dom.. hur kraftriga dom är, olika längd osv...

blacken
30 januari 2008
The_Rebel skrev:
blacken skrev:
2,9:an är helt enkelt en "moderniserad" 2,8. Bultmönster till låda är samma på alla V6 motorer, från 2,0 till 2,9, bortsett från dom "Engelska" spisarna 2,5-3,0. Den kallas "Köln" motorn eller på engelska "Cologne" motorn. Den finns även i Cosworth version.

okej, är det någon skillnad på dom 5-växlade lådorna som passar till dom.. hur kraftriga dom är, olika längd osv...

Har inte haft så mycket erfarenhet av manuella lådor till dom. Har mest haft automat. Men dom få som jag har haft har jag fått krångel med efter en c:a 80000 till 10000 mil, ( femmans växel börjar att "väsnas" rejält. Men som jag har förstått det hela, så ju nyare låda, ju bättre ska dom vara.
Senast redigerat av blacken (30 januari 2008)

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
30 januari 2008
äldre manuella lådan är ingen höjdare enligt mig.. alltså den som sitter i 2,0 ohc och 2,8orna bland annat.. har lyckades själv avverka en sån låda på inte änns en månad i min nuvarande sierra.. men den nyare lådan, även så kallad MT75 gillar jag skarpt, hållbar och skön att köra med.. dock ingen växla-jättesnabbt-låda men endå skön att köra med... tänkte slänga i en sån i min nuvarande sierra när jag endå måste byta

och när jag har haft både sierra 2,8 och 2,9, trots att det bara skiljer 3hk så går 2,9orna mkt bättre enligt mig, plus att 2,9orna är fan i mig totalt odödliga! smile
Senast redigerat av _Glenne_ (30 januari 2008)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Gréve
497 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
_Glenne_ skrev:
äldre manuella lådan är ingen höjdare enligt mig.. alltså den som sitter i 2,0 ohc och 2,8orna bland annat.. har lyckades själv avverka en sån låda på inte änns en månad i min nuvarande sierra.. men den nyare lådan, även så kallad MT75 gillar jag skarpt, hållbar och skön att köra med.. dock ingen växla-jättesnabbt-låda men endå skön att köra med... tänkte slänga i en sån i min nuvarande sierra när jag endå måste byta

och när jag har haft både sierra 2,8 och 2,9, trots att det bara skiljer 3hk så går 2,9orna mkt bättre enligt mig, plus att 2,9orna är fan i mig totalt odödliga! smile

okej ja de låter ju bra smile óch man kan ju hitta en sierra ganska billigt med.. köpa en hel bil för en 2000 å ta motor å låda ju

Sök