7699
Sök

Är Saab 9-5 kombi en bra bil att mecka med motor?

319 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
Ok tacck så jätte mycket Fredrik-79 smile

4 506 Inlägg
2 februari 2008
Enligt mig som mekaniker så anser jag att ingen ny bil med tvärställd motor är bra att mekka med smile
Trångt och jävligt allt är packat till max. Det är bättre med de rakställda motorerna, då brukar det
finnas mer platts, eller gammla bilar med rakstäld motor, då kan man ju nästan krypa ner brevid
motorn i vissa fall hehe.
Senast redigerat av _Wallis_ (2 februari 2008)

Kan du andas kan du dö.

319 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
_Wallis_ skrev:
Enligt mig som mekaniker så anser jag att ingen ny bil med tvärställd motor är bra att mekka med smile
Trångt och jävligt allt är packat till max. Det är bättre med de rakställda motorerna, då brukar det
finnas mer platts, eller gammla bilar med rakstäld motor, då kan man ju nästan krypa ner brevid

Va finns det för nyare bilar med rakställda motorer?? Ha de fint

Gorgilus addictus
4 776 Inlägg
2 februari 2008
zortep skrev:
Rallyhalle skrev:
RPMDennis skrev:

Jag har för mig att det fanns en massa negtivt med kamkjedja eller har ja fel??

Nää, vad skulle de va isf??? Kamkedjan håller längre än va en rem gör i regel. De skulle kanske va de att en kedje-motor låter lite mer vad jag hört. Men jag märker då fan ingen skillnad roll

Så oroa dig inte för kedjan wink

/Jacob

och samtidigt kostar ett kamkedjebyte omkring 15000 kr utfört av saab....

Men det behövs knappt aldrig tongue. Den ska i regel hålla hela motorns livslängd. Brister den blir det dock dyrt....

Allt för den där jävla hatten!

4 506 Inlägg
2 februari 2008
RPMDennis skrev:
_Wallis_ skrev:

Va finns det för nyare bilar med rakställda motorer?? Ha de fint

BMW, Och "Merchersmitt"
Och så har ju vissa företag ngn enstaka bil mer raktställd motor.
Och sedan är det väll vissa sportbilar så det utbudet är väll inte
så stort.

Kan du andas kan du dö.

1 241 Inlägg
2 februari 2008
zortep skrev:
Rallyhalle skrev:
RPMDennis skrev:

Jag har för mig att det fanns en massa negtivt med kamkjedja eller har ja fel??

Nää, vad skulle de va isf??? Kamkedjan håller längre än va en rem gör i regel. De skulle kanske va de att en kedje-motor låter lite mer vad jag hört. Men jag märker då fan ingen skillnad roll

Så oroa dig inte för kedjan wink

/Jacob

och samtidigt kostar ett kamkedjebyte omkring 15000 kr utfört av saab....

Slå ut kamkedjebytet på kedjans hållbarhet vilket är ca 40-50 000 mil. Räkna då 15 000 kr för detta, vad kostar det inte att byta kamrem på tex en Toyota eller Opel eller ngt annat märke om man lämnar in den för det hos aukt. verkstad. Mycket mer än 15 000 kr iaf om man slår ut det på 40-50 000 mil.

Alfa har tex 6000 mila intervaller. Kostar ca 6-7 000 kr att byta per gång.

Skillnaden är ganska stor i pengar..

2 600 Inlägg
2 februari 2008
_Wallis_ skrev:

kan säga att min scorpio är trång och den är ifrån 94 och bakhjulsdriven:P där kan man inte krypa ner bredvid . är nog bara 740 och 240 man kan lägga resväskan i motor rummet lol

fundera på att köpa en 9-5 sedan sen om ett tag dröjer nog. men undra är det en bra bil ?

gör som jag kör gubba racer=)

Sök