3811
Sök

Beställde bil - skrev på fel i kontrakt

3 Inlägg
7 februari 2008
Trådstartare
Hej,

Jag har fått ett stort problem på halsen.

För 3 veckor sedan var jag och min GRAVIDA flickvän och kollade på Peugeot 307 2.0 Classic kombi.
Provkörde och diskuterade hur bra utrymmet var för barnvagn med säljaren.....

Bestämde oss snabbt och skrev kontrakt. Skrev under och beställde en Peugeot 307 2.0 Classic 5D 140hk.
Tog för givet att jag skrev under för en kombi då det var det vi diskuterade...

Imorgon leveras min bil. EN SEDAN. Efter ett snabbt samtal med säljchefen ikväll förklarade han för mig
att jag beställt en sedan...........

Vilka rättigheter har jag? Känner mig hur blond som helst! Men faktum är att det står inte om jag beställt
varken kombi eller sedan....båda modellerna har väll 5 dörrar?

Ska ringa konsumentverket imorgon å höra efter.....men behöver tips/råd i massor!!!!

Vad tror ni? Har jag köpt en bil jag inte vill ha?

// Alex sad

987 Inlägg
7 februari 2008
Shit.. jobbigt.. får hoppas att det löser sig för dig!

i like it load

1 311 Inlägg
7 februari 2008
men var inte säljaren med när du provkörde en kombi, och ni diskuterade säkert om kombin, och kollade kanske på lastutrymmet i kombin, eftersom ni ska ha barn... tycker han har gjort helt fel... och du har ångerrätt!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

9 108 Inlägg
7 februari 2008
Ja ångerrätt ska man alltid ha.. Hoppas det löser sig!

BMW fantast
1 172 Inlägg
7 februari 2008
om ni testa en kombi och stod och diskuterade utrymmet med säljaren så har han ju helt klart gjort fel...
hoppas allt löser sig...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

Bildrulle
499 Inlägg
7 februari 2008
Låter ju helt klart som om säljaren begått en tabbe. Gå och be att få prata med hans chef och hör med honom hur det kan komma sig att du pratat med en säljare om en kombi nu har en sedan står och väntar?

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se

3 Inlägg
7 februari 2008
Trådstartare
Taget från mrf.se sad

7. Bindande köpeavtal
Fråga: Jag har skrivit på ett köpeavtal. Är jag bunden av avtalet?

Svar: Ja, du är bunden om också säljaren skrivit på. Om inte säljaren skrivit på blir du bunden när du får det påskrivna avtalet eller en orderbekräftelse. Detta ska skickas till dig senast en vecka efter den dag du skrev på.

Bildrulle
499 Inlägg
7 februari 2008
Men prata med säljarens chef, måste ju gå att ordna

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se

Turbocharged
421 Inlägg
7 februari 2008
MilleN skrev:
Ja ångerrätt ska man alltid ha.. Hoppas det löser sig!

Ångerrätt finns endast vid distansavtal, dvs. om du beställer på nätet, postorder, etc.
Antar att trådskaparen var inne hos en Peugeothandlare och köpte en ny bil?
Tror det kan bli svårt med hjälp då, finns ju avbeställningen i KonsumentköpL 37§, men den ger säljaren rätt till skadestånd (inte säkert att det blir aktuellt, men dom lär ju vilja ha ersättning för att dom tagit hem en bil åt trådskaparen).

Om det däremot är så att bilen som diskuterades och som åsyftades med köpeavtalet var en kombi och säljaren förstod/borde ha förstått det, så finns ju AvtL 32§ 1st.

Kanske ska berätta vad 32§ säger också tongue

Den, som avgivit en viljeförklaring, vilken i följd av felskrivning eller annat misstag å hans sida fått annat innehåll än åsyftat varit, vare icke bunden av viljeförklaringens innehåll, där den, till vilken förklaringen är riktad, insåg eller bort inse misstaget.

Dvs. att om säljaren borde insett att du inte ville ha en sedan så är du inte bunden av avtalet.
Senast redigerat av Innox (7 februari 2008)

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.

3 Inlägg
7 februari 2008
Trådstartare
AvtL 32§ 1st

PERFEKT big_smile

Det räddar mig! Med en höggravid kvinna och tal om barnvagn borde säljaren
insett att det var kombi vi kom överrens om!

Shit, helt otroligt - var så sugen på vår nya bil imorgon! Åsså blir det så här...

Hoppas företaget är vänligt och tom erbjuder lånebil innan en kombi kan levereras...
tycker inte det är mer än rätt faktiskt!

Tack för all hjälp!

Administratör
2 992 Inlägg
7 februari 2008
Ja jag skulle aldrig ta emot bilen. Man ska ju skriva på nått när man får den också och det skulle jag inte heller gjort. Jag anser att det inte är nått att bråka om för du köper ju en kombi av honom ändå ju? Han får ju sälja sedanen i affären inte mer med det. Tala gärna med hans chef med det brukar göra susen och säg att om vi inte löser detta smidigt så köper jag ingen bil av er. "det vore ju det bästa för då kan du åka o köpa en vw som du borde gjort ifrån början" smile

En kopp av den svarta såsen...

Thorssa
7 februari 2008
Håller med Innox om att avtalslagen blir aktuell i detta fallet. Om inte säljaren fattade att ni ville ha en kombi bör han nog inte jobba som bilförsäljare. Och egentligen borde det inte vara något problem för Peugeothandlaren att beställa hem en ny bil åt er. Såpass bra service borde de ha när man ändå beställer en ny bil, tvivlar nämligen starkt på att den bil ni fått hem är speciellt svårsåld för dem.

Sök