Båt Sterio

elsmurfo
19 februari 2006 · 412 Inlägg

Hej, jag och far min  har nyss köpt en ny båt kom på funderingar i att stoppa in en sterio..
Om någon av bara intresse vill veta vad det är för båt så är det en Bella 512 exell (årsmod 2005).

En av hans kompisar stoppade in ett par 6x9or 400wat 200rms plus 2 st runda hötalare med galler som jag inte såg vad det var för några, såg ut som ungefär bil orginal högtalare (fast dom spelade ganska bra).
Och sen så drev han dom enbart på cdspealren som var en ny piooner spelare, vet ej namnet på denna (dom tog 1.690kr för den).

Tyckte det lät riktigt fint faktiskt.

Men så började jag fundera, man måste ju kunna få det att låta MYCKET bättre.

Så, kan någon komma med några förslag på vad man kan köpa till en inte för dyr peng.
Slutsteg är väll inte att räkna med eftersom båtmotorerna inte har så kraftig generator?

Har ni några egna erfarenheter om båtsterio som ni kan dela med er om?
Mvh Nils

Senast redigerat av elsmurfo (19 februari 2006)

Earons Servicetekniker
19 februari 2006 · 300 Inlägg

Byggde själv ljud i en båt för ett par år sen. (en buster L) Där jag använde mig av en 10"bas och två 6,5" koakialer. Det var riktigt fränt när man åkte wakeboard och ring och sånt. Men se till att skydda slutsteget väl ifrån fukt. Mitt blev det nämligen kortis ihmm.

M.v.h//Erik

Go hard or Go home!
Toyota MR2 GTI "Nightpatrol" (1991)
Drönirettab
19 februari 2006 · 21 761 Inlägg

Ska ni åka uppför storforsen med den? Då får ni trimma den rejält.

lapin_kulta Maskinmontör
19 februari 2006 · 139 Inlägg

har  en pioneer mp3 spelare och 4st 6x9or  i min båt

Rwd 4 Fun :D
elsmurfo
19 februari 2006 · 412 Inlägg

Vet inte om jag hade tänkt ha något slutsteg..

Ska man satsa på 4st 6x9or? dom spelar väll ändå ganska bra.

fire_wizard Avstängd
19 februari 2006 · 185 Inlägg

6,5" spelar bättre, o tar mindre plats. finns för marint ändamål..

sternviken
19 februari 2006 · 81 Inlägg

De för marint bruk låter oftast inte så bra. jag har rätt dåliga erfarenheter av marinhögtalare ifrån både Zachry och Ultimate.
bara du inte häller vatten rakt på ett par "vanliga" högtalare så klarar dom av marinmiljön. har iaf inte haft nårra problem med det i mina båtar.

/Erik

lapin_kulta Maskinmontör
19 februari 2006 · 139 Inlägg

marinhögtalaren är rätt så dyra också har ja för mig

Rwd 4 Fun :D
elsmurfo
20 februari 2006 · 412 Inlägg

Har titta lite, klicker på marint och kollar slutsteg, MEN är inte detta exact likadana som till BIL?
Är det INGEN skillnad?

Tänkte köpa ett par ordentliga 6.5"are och ett par 6x9or och köra dom på ett 4kanals slutsteg (tror jag).

låter det bra?

timpan_87
20 februari 2006 · 781 Inlägg

MDS har bra vanliga högtalare och även speciella till båtar och vattentäta cd spelare.. allt brys ju på vad du ska ha de någon stans..

ska de klara av fukt så måste du ja ha nåt som är tåligt.

har en polare som hade 3 batari 2 slutsteg, 1 cd 2 st basar och 4 marinhögtalare och 4 vanliga högtalare inne i sin segelbåt och det gick å spela jäkligt länge.. med bara solcell som ladning och en liten 4 hk motor i mellanåttongue

är bara å kolla på bilbyggen sen anpassa där efter

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang