4462
Sök

Köpa bil via kommisionsförsäljning

2 Inlägg
27 februari 2008
Trådstartare
Hej,

Jag håller på att köpa en bil via en kommisionsförsäljare, dvs jag köper bilen att ett företag som har fått detta uppdrag av bilens ägare.

Någon som har erfarenhet av detta förfarande? Vad bör man tänka på ? Hur går hanteringen av ägarbytespapper till?

Tacksam för svar
/Janne

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
27 februari 2008
Om det går till såhär på alla ställen vet jag inte, men där jag kollat så är det såhär:

En bilfirma får i uppdrag av en privatperson att sälja dennes bil. Personen väljer pris, bilfirman fixar resten.
Du köper bilen av privatpersonen och det är dessa som skriver på pappret. Enda bilfirman gjorde var att göra reklam för bilen och förvara den i firmans lokaler.
Eftersom bilen står på firman så är det de som vill ha bilen sålt mest (de tjänar ju pengar på det) så det fungerar ungefär precis på samma sätt som att köpa en bil från vilken handlare som helst, ända tills papprerna ska skrivas.
Oftast är bilen avställd under tiden den står på firman.

Ska själv kanske köpa en bil på detta sättet och det va såhär bilfirman berättade för mig att det gick till.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

2 Inlägg
27 februari 2008
Trådstartare
Tack för svaret,

Enl. den kommisionsfirman så skriver jag kontraktet med dem. De löser sedan bilen från privatpersonen.
Jag tyckte att det lät lite underligt att de kan sälja en bil de inte äger, men enligt firman så regleras detta i avtalet med privatpersonen.

/Janne

Sök