3816
Sök

etanol konvertering av wankel eller v-tech

alias_kladde
11 mars 2008
Trådstartare
Satt bara och funderade lite på just etanol konvertering och undrade därför om wankel motorer och v-tech motorer är lika enkla att etanol konvertera eller om det skulle hända något speciellt då.

1 661 Inlägg
11 mars 2008
Först undrar jag varför det skulle vara nån skillnad? nåt spec du tänker på? Och, ja du kommer behöva mer sås. (ca30%) Ok att wankel är lite annorlunda än en ottomotor men en vtec?? Precis som alla andra förutom att deras ventiler öppnar lite mer vid höga varv.

alias_kladde
12 mars 2008
Trådstartare
varför jag undra? ne inte av någon speciell andledning direkt utan bara för att det är en annan teknik har aldrig varit säker på vad v-tech varit riktigt.

Men någon som vet hur en wankel motor fungerar om man skulle etanol konvertera den? Är det fortfarande samma sak eller hur blir det där?

Turbocharged
421 Inlägg
12 mars 2008
Med tanke på att Mazda Furai går på E100 så är det nog inga problem att få en Wankel att gå på etanol, men jag vet inte hur lätt/svårt det är att konvertera en RX.

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.

7 120 Inlägg
12 mars 2008
Vtec borde iaf inte vara svårare än någon annan motor.. Som sagt så går ju Mazda Furai på E100, den har wankel.

Mekaniker
472 Inlägg
12 mars 2008
Wankel är ju en bensindriven motor som kräver samma blandnngsförhållande som en vanlig Ottomotor. Förstår inte varför det skulle vara någon skillnad.

BMW-tok

alias_kladde
12 mars 2008
Trådstartare
jag bara undrade om det var nån skillnad eftersom det är lite olika tekniker men då vet jag. men blir wankel mer bränslesnålt än vad en vanlig ottomotor är eller blir det likvärdigt med etanol?

Mekaniker
472 Inlägg
12 mars 2008
Det gör precis lika stor skillnad. Det är som att fråga om det är någon skillnad på att konvertera en 1,6l motor eller en 1,8l

BMW-tok

1 661 Inlägg
12 mars 2008
Hardjim skrev:
Först undrar jag varför det skulle vara nån skillnad? nåt spec du tänker på? Och, ja du kommer behöva mer sås. (ca30%) Ok att wankel är lite annorlunda än en ottomotor men en vtec?? Precis som alla andra förutom att deras ventiler öppnar lite mer vid höga varv.

Sök